Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Analiza branżowa >> Czy kryzys przestraszy przedsiębiorców? >>

Czy kryzys przestraszy przedsiębiorców?

Atrakcyjność Inwestycyjna w branżach polskiej gospodarki

W jaki sposób możemy zminimalizować ryzyko niepowodzenia w biznesie? Jak wybrać ten właściwy rodzaj działalności gospodarczej, który przyniesie nam oczekiwane dochody? Pytanie to jest szczególnie ważne obecnie, kiedy spowolnienie gospodarcze w naszym kraju rozgościło się na dobre, a przedsiębiorstwa ograniczają produkcję i zwalniają pracowników.

Na tak zadane pytania trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć. Pewnych jednak wskazówek może nam dostarczyć publikowany już po raz szósty przez Gazetę MSP ranking Atrakcyjności Inwestycyjnej. Szereguje on branże polskiej gospodarki według ich potencjalnego ryzyka gospodarczego.

Trochę teorii

Atrakcyjność Inwestycyjna określa zdolność danej branży do osiągania lepszych niż inne branże wartości szczegółowych wskaźników finansowych. Dotyczy to przede wszystkim maksymalizacji rentowności, minimalizacji kosztów prowadzonej działalności i zapewnienia szybkiego zwrotu środków finansowych zainwestowanych w daną działalność gospodarczą.

Do wyliczenia wskaźnika Atrakcyjności Inwestycyjnej wykorzystujemy 16 szczegółowych wskaźników finansowych, charakteryzujących poszczególne obszary funkcjonowania przedsiębiorstw wchodzących w skład danej branży.

Należą do nich:

  1. Dynamika przychodów
  2. Rentowność brutto
  3. Rentowność netto
  4. Płynność bieżąca
  5. Płynność szybka
  6. Udział przychodów finansowych w przychodach ze sprzedaży
  7. Udział dotacji w przychodach ze sprzedaży
  8. Dynamika zatrudnienia
  9. Materiałochłonność i energochłonność działalności
  10. Udział podatków w przychodach ze sprzedaży
  11. Udział kosztów finansowych w przychodach ze sprzedaży
  12. Udział kosztów finansowych w przychodach finansowych
  13. Rotacja należności handlowych
  14. Rotacja zobowiązań handlowych
  15. Udział zobowiązań handlowych w należnościach handlowych
  16. Dynamika wynagrodzeń.

Jak czytać wskaźniki?

Wskaźniki od 1. do 8. to stymulanty, a więc takie parametry finansowe, których wysokie wartości korzystnie świadczą o kondycji finansowej firmy czy branży. Wskaźniki od 9. do 16. to destymulanty, których niskie wartości uznawane są za korzystne dla dalszego rozwoju działalności gospodarczej.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 3(83)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: analiza branżowa | atrakcyjność inwestycyjna | branże | wskaźniki finansowe

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum