
Ojczyzna małych i średnich firm
Internet
W ciągu ostatnich kilku lat znacznie wzrosła świadomość narzędzi, jakie właścicielom małych i średnich firm oferuje internet. Badania przeprowadzone w roku 2004 i 2007 przez Akademię Ekonomiczną im. Karola Adamieckiego w Katowicach pokazują, jak znaczny udział w osiąganiu przychodów MSP ma internet.
Dziś widać wyraźnie, że korzystanie z sieci jest warunkiem koniecznym do prowadzenia skutecznej działalności i zwykłą codziennością każdej firmy. Mimo to, inwestując w komputeryzację firmy warto mieć pełną świadomość, jakie korzyści i możliwości stwarza internet dla small biznesu. Najgorsze co można zrobić, to kierować się przekonaniem, że ja to zrobię, bo wszyscy tak robią.
W 2007 r., aż 90 proc. małych i średnich firm regularnie korzystało z internetu szukając zaopatrzenia dla swojej działalności. Więcej niż 25 proc. wszystkich MSP prezentuje swoją ofertę za pośrednictwem sieci. Szybko rośnie także średnia wielkość transakcji zawieranych w sieci przez MSP, gdzie 8 proc. z nich opiewa na sumę przekraczającą 200 tys. zł. Dane te jednoznacznie pokazują, że internet jest sprzymierzeńcem MSP.
Małe jest piękne
O rozmiarze firmy świadczyć może liczba zatrudnionych pracowników, wartość majątku firmy czy suma przychodów. Liczby nie są jednak jedynym kryterium. MSP to także uproszczona struktura organizacyjna, koncentracja aktywów firmy w rękach najwyżej kilku wspólników, łatwiejsze zarządzanie czy w końcu większa elastyczność i gotowość do wprowadzania innowacji. Wydaje się, że wszystkie cechy sprzyjają wykorzystaniu internetu.
Internet jest tak cenny dla MSP, gdyż stwarza możliwość konkurowania z większymi firmami, dysponującymi znacznie większymi środkami. Dzięki stronie www MSP mogą w prosty sposób prezentować swoją ofertę szerszemu gronu klientów, którym o wiele łatwiej skontaktować się z firmą, wyrazić swoją opinię na temat oferty, nie wspominając nawet o możliwości dokonania zakupu bez wychodzenia z domu. Gdyby nie internet, wszystkie te udogodnienia byłyby niemożliwe do osiągnięcia, bez ponoszenia dodatkowych kosztów i zatrudnienia większej liczby pracowników.
Także dzięki internetowi działalność MSP przestaje być ograniczona do obszaru, gdzie zlokalizowana jest firma. Do tej pory był to jeden z najważniejszych czynników ograniczających MSP. Teraz mniejsze firmy mogą docierać nie tylko do każdego zakątku kraju, ale także poza jego granice.
W internecie ogromną rolę odgrywa elastyczność, która cechuje właśnie MSP. To one chętniej decydują się na zmianę profilu działalności, która jest lepiej dopasowaną do potrzeb rynku. Mogą też szybciej reagować na zachodzące na rynku zmiany.
Oczywiście internet wymusza podnoszenie i utrzymywanie wysokiej jakości oferty. W dobie internetu zła opinia o firmie lub produkcie może natychmiast trafić do tysięcy ewentualnych klientów i mieć realny wpływ na ilość składanych zamówień.
Internet dla MSP to nie tylko ułatwiony kontakt z klientem, to także lepsze zarządzanie zasobami firmy oraz łatwiejszy kontakt z innymi przedsiębiorcami. Jak wspomniałem wyżej, aż 90 proc. MSP dokonuje zaopatrzenia przez internet. Sieć pozwala także na uniezależnienie się od największych dostawców.
Artykuł pochodzi z serwisu SuperMarketing.pl (www.supermarketing.pl), który pozwoli Ci zaplanować i zrealizować wszystkie cele biznesowe w Internecie. Autor pracuje dla firmy Eactive. www.eactive.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(85)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: internet |