
W(WW) samo południe...
Kiedy możemy mówić o oszustwie w przypadku handlu internetowego?
Z roku na rok zakupy przez internet stają się coraz bardziej popularne. Duża różnorodność dostępnych towarów oraz atrakcyjne ceny zachęcają do konsumpcji. Surfując po sieci w poszukiwaniu nowej wspaniałej okazji trzeba jednak pamiętać, że czyhają tam również pułapki...
Natomiast wyzyskanie błędu polega na wykorzystaniu przez sprawcę już istniejących, niezgodnych z rzeczywistością opinii lub wyobrażeń osoby pokrzywdzonej, na przykład fikcyjnych opinii na temat sprzedawcy internetowego lub zakupu określonego przedmiotu, który w rzeczywistości nie istnieje, a sprawca nie wyprowadził nabywcy z błędu.
Jak długo sprzedawca może zwlekać z wysłaniem towaru?
Na stronie internetowej sprzedawcy powinien być wyraźnie wskazany termin wysyłki towaru, np. siedem dni od dnia zaksięgowania wpłaty. Czasami sprzedawcy wskazują termin 14-dniowy. Jeśli nabywca wyraża na to zgodę, taki termin jest dopuszczalny. Należy jednak pamiętać, że wskazanie dłuższego terminu niż 24 bądź 48 godzin musi być wyraźnie uzasadnione.
Jeśli sprzedawca nie wyśle towaru w umówionym terminie, kupujący powinien pisemnie wezwać sprzedawcę do niezwłocznego wydania towaru w określonym terminie, np. dwóch lub trzech dni. Jeśli sprzedawca twierdzi, że towar wysłał, zobowiązany jest przedstawić dowód nadania przesyłki wraz z jej numerem – na wypadek złożenia przez kupującego reklamacji w Urzędzie Pocztowym.
Kiedy możemy dochodzić swoich praw?
Bezskuteczne wezwanie sprzedawcy do wydania towaru będzie uprawniało kupującego do podjęcia dwutorowego działania. Otóż należy złożyć na policji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, zaś w sądzie cywilnym pozew o wydanie rzeczy (jeśli jego wartość nie przekracza 10 tys. zł, pozew składa się na formularzu w postępowaniu uproszczonym).Prawnik w kancelarii Rachelski & Wspólnicy
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(86)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: handel internetowy | internet |