Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Poznaj mocne strony własnej firmy >>

Poznaj mocne strony własnej firmy

Porządkowanie informacji w firmie

Analiza SWOT powinna być nieodzownym elementem poprzedzającym tworzenie lub modyfikację strategii przedsiębiorstwa. Choć jej idea jest stosunkowo prosta, wiele firm może natknąć się na problemy w rzetelnym jej przeprowadzaniu i wyciąganiu pożytecznych wniosków. Proste założenia nie oznaczają bowiem prostoty wykonania.
Nazwa „SWOT” to wyrażenie utworzone z pierwszych liter angielskich słów: Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse), Threats (zagrożenia). Analiza ta jest sposobem wszechstronnej oceny zarówno wnętrza firmy, jak i jej otoczenia. Wskazuje najważniejsze silne i słabe strony organizacji oraz stojące przed nią szanse i zagrożenia płynące z otoczenia.

Uzyskana dzięki niej wiedza pozwala ocenić pozycję strategiczną przedsiębiorstwa i jest inspiracją do tworzenia atrakcyjnych strategii działania. Bez niej strategia staje się jedynie zbiorem życzeń i szczerych chęci oderwanych od rzeczywistości rynkowej oraz własnych możliwości. Strategia oparta jedynie na intuicji i przypuszczeniach prowadzi do błędnych działań taktycznych i operacyjnych – a to już najlepsza droga do porażki.

Moc analizy SWOT bierze się z połączenia sił i słabości firmy z szansami i zagrożeniami pojawiającymi się w jej otoczeniu. Czynniki te, analizowane oddzielnie, mają ograniczoną wartość poznawczą. Dopiero ich wspólne zestawienie pozwala dostrzec prawdziwy, strategiczny obraz działalności.

Proces przeprowadzenia analizy można podzielić na trzy etapy:

  1. Audyt zewnętrzny.
  2. Audyt wewnętrzny.
  3. Analiza krzyżowa.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 1(58)2007


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: analiza | analiza finansowa | ryzyko

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum