
Carte blanche w zarządzaniu flotą?
Karty paliwowa
Karty paliwowe, nazywane także kartami flotowymi, stanowią przydatne narzędzie, które zwiększa wachlarz możliwości przedsiębiorcy zarządzającego służbowymi samochodami. Karta pozwala kontrolować wydatki i zmniejszyć koszt paliwa, a także ułatwia zakupy na stacji benzynowej oraz proces ich rozliczania.
Karty paliwowe cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ mogą przynieść oszczędności, a ich funkcjonalność systematycznie się poszerza. Mają one jednak swoje ograniczenia, a korzyści z ich użycia są proporcjonalne do wielkości floty. Czy karty paliwowe to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorcy z sektora MSP? Dla większości firm karta flotowa to najlepsze wyjście, ale każdorazowo warto przeprowadzić dokładną analizę, z jakich kart i w jaki sposób warto korzystać.
Jak to działa?
Wystawcami kart paliwowych są zazwyczaj koncerny naftowe prowadzące sieci stacji benzynowych, takie jak np. BP czy Orlen. Obecnie dostępne są również karty paliwowe nie związane z konkretnym koncernem naftowym. Ilość stacji partnerskich, gdzie honoruje się ten drugi rodzaj kart, jest jednak w Polsce stosunkowo ograniczona, a ich przewaga widoczna jest dopiero w czasie podróży zagranicznych.
Karty paliwowe mogą być wystawiane na nazwisko kierowcy lub na numer rejestracyjny samochodu. Ich podstawową funkcją jest bezgotówkowy zakup paliwa. Kierowca, chcąc zatankować samochód, dokonuje transakcji na stacji własnej wystawcy lub na stacji partnerskiej honorującej daną kartę flotową. Rachunek reguluje firma na podstawie faktury zbiorczej, wystawianej zazwyczaj raz w miesiącu. Dodatkowo kartami paliwowymi można płacić za produkty i usługi dostępne na stacji benzynowej, a także za przejazdy autostradą, parkingi oraz noclegi w wybranych motelach. Zakres transakcji, jakich można dokonać za pośrednictwem konkretnej karty, może być określony dla każdego użytkownika czy samochodu oddzielnie.
Niższe koszty
Często wymienianą zaletą kart paliwowych jest rabat na zakup paliwa, do którego upoważniają. Skala oszczędności zależy głównie od zakładanej wartości transakcji, a więc od wielkości floty oraz średniego zużycia paliwa. Największe korzyści odniesie firma generująca duże obroty, dzięki którym jest w stanie wynegocjować obniżkę ceny za litr paliwa nawet do poziomu hurtowego.
Autor: dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(89)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: TLS |