
Transport - lokomotywą gospodarki
Usługi transportowe, jako element konkurencyjności i sprawności logistyki
W dzisiejszej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej logistyka nabiera coraz większego znaczenia, co szczególnie widoczne jest w gospodarce. Rozwija się tam dynamicznie, zapewniając przedsiębiorstwom realizację zadań, a zatem i efektywne funkcjonowanie.
Także transport odgrywa kluczową rolę w efektywnie funkcjonującym życiu gospodarczym. Różne trendy w obrębie gospodarki skupiają się na zwiększeniu intensywności przepływu materiałów i na skróceniu czasu, jaki upływa między poszczególnymi etapami produkcji a momentem końcowym. Oznacza to wzrost wymagań stawianych transportowi.
Podchodząc do problematyki transportu z punktu widzenia logistyki, należy podkreślić, iż podstawowym zadaniem transportu jest przemieszczanie pomiędzy dwoma określonymi punktami towarów i materiałów, z zapewnieniem ich dostarczenia w dobrym stanie, we właściwym czasie i przy akceptowalnym koszcie, jednak te punkty rozpatrywane muszą być w całym łańcuchu zaopatrzeniowym. Można powiedzieć, że podstawową rolę w logistyce odgrywa transport, który w wielkim uproszczeniu sprowadza się do tego, aby nadać konieczną ruchliwość wszelkim procesom logistycznym.
Prawidłowo funkcjonująca logistyka w przedsiębiorstwach to w dużej mierze efektywny transport, jednak w wielu firmach działy logistyki rezygnują z utrzymywania własnego transportu, kierując się przede wszystkim rachunkiem ekonomicznym i względami natury administracyjnej, polegającymi na przerzuceniu odpowiedzialności za sprawną realizację procesów przewozowych przewoźnikowi zewnętrznemu. Taką tendencję obserwujemy od dłuższego czasu nie tylko w przedsiębiorstwach, ale także u największych operatorów logistycznych.
Transport, będąc immanentną częścią realizowanych procesów logistycznych w firmie, nie zawsze stanowi jego własność, dlatego problemy obsługi transportowej w logistyce należy także rozpatrywać w odniesieniu do całej branży transportowej, w tym do firm przewozowych.
Nie można zostać w tyle
Szybkość zmian zachodzących w otoczeniu wymusza na przedsiębiorstwach konieczność ciągłego dostosowywania się do potrzeb rynku i zmian strategii działania. W warunkach gospodarki rynkowej większość przedsiębiorstw staje przed problemami związanymi z konkurowaniem i konkurencyjnością. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą o względy klientów, aby utrzymać się na rynku, zdobyć silniejszą pozycję i osiągnąć zadowalające zyski. Trafność wyboru właściwej strategii konkurencji zależy m.in. od stopnia znajomości nabywców usług, ich preferencji, potrzeb i poziomu zaspokojenia tych potrzeb.
Trudno dokonać definitywnej klasyfikacji, która wskazywałaby, jakiego rodzaju strategie należy stosować w firmach transportowych, przyjmując za kryterium np. wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj wykonywanych usług i rynku, na którym firma działa. Pewną weryfikacją stosowania określonych strategii są cechy, które powinny charakteryzować firmy wybierające daną strategię. Posiadanie tych cech (np. marki, funduszy na badania marketingowe, elastyczności działania, itd.) nie gwarantuje jednak sukcesu rynkowego.
Autor: Doktor w Wyższej Szkole Logistyki
Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(89)2009 ![]() |