
Zjawisko sukcesji
Firmy rodzinne w Polsce
W końcu lat osiemdziesiątych XX stulecia w Polsce nastąpiła transformacja ustrojowa. Pożegnano nieefektywną gospodarkę znaną jako „nakazowo-rozdzielczą” i rozpoczęła się epoka wolnej (czasami nazbyt wolnej) „gry rynkowej”. Wtedy rozkwitły drobne firmy, których właściciele zaczynali nierzadko od handlu towarem rozłożonym na łóżkach polowych rozstawianych na chodnikach miast.
Z upływem czasu, łóżka polowe zastąpiono charakterystycznymi rozkładanymi straganami metalowymi, tzw. „szczękami”. Te z kolei ustąpiły miejsca butikom w galeriach handlowych i własnym firmom produkcyjnym niegdysiejszych twórców podwalin „polskiego kapitalizmu”. Dziś ten kapitalizm jest już dojrzały do tego stopnia, że jego bohaterowie myślą o oddaniu sterów firm przedstawicielom kolejnego pokolenia. Najlepiej, jeśli są to własne dzieci. Jednak nie zawsze jest to możliwe. I wtedy trzeba myśleć o jak najbardziej efektywnym transferze władzy i własności na kogoś spoza rodziny.
Obecni pięćdziesięcio- i sześćdziesięciolatkowie są pierwszym polskim pokoleniem od długiego czasu, które staje przed problemem „sukcesji”, czyli osobowego i prawnego następstwa w biznesie. Przedsiębiorcy odgrywający wiodącą rolę w firmach, które sami założyli i doprowadzili do rozkwitu, stoją przed szeregiem możliwości: mogą przekazać dzieciom kierowanie firmą, sprzedać firmę lub ją zlikwidować. Tylko jak przeprowadzić sukcesję w taki sposób, aby zabezpieczyć rodzinny interes, własną przyszłość, a przy tym przyszłość przedsiębiorstwa, które nierzadko stanowi zwieńczenie kilkudziesięciu lat pracy? Co wtedy uczynić ze stworzoną firmą i jak przy tym nie stracić albo nie doprowadzić do zniknięcia dorobku firmy, która zapewnia byt dziesiątkom, jeśli nie setkom pracowników i ich rodzinom, a klientom – dobrej jakości produkty lub usługi? 20 lat po transformacji i przywróceniu prywatnej przedsiębiorczości należnej jej rangi w gospodarce, zagadnienie sukcesji w Polsce nigdy nie było zagadnieniem równie istotnym, co dzisiaj.
Firmy rodzinne na świecie i w Polsce
Firma rodzinna to przedsiębiorstwo kontrolowane najczęściej przez członków jednej rodziny, rzadziej przez kilka. Według ekspertów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) 75 proc. firm europejskich i 60 proc. spółek publicznych w USA to biznesy rodzinne.
Autorzy reprezentują Augeo Ventures Sp. z o.o.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(92)2009 ![]() |