
Ufać, albo nie ufać - oto jest pytanie
Zaufanie, jako dobro rzadkie i kruche, czyli o potrzebie zarządzania zaufaniem
- niewystarczające wsparcie poprzedników zaufania (jak kompetencje, życzliwość, otwartość, itp.),
- niepewna i oparta na przypuszczeniach ocena poprzedników zaufania,
- duże postrzegane ryzyko sytuacyjne.
Mówiąc o zaufaniu, mamy na myśli pozytywne zjawisko, aczkolwiek można zidentyfikować negatywne konotacje tego terminu, w powiązaniu z pojęciem zawężonego zaufania (rys. 1), gdy osoby są pozytywnie nastawione w stosunku do grupy własnej, a negatywnie do grup, do których nie należą (Uslaner, 2008). Wiąże się to zwykle z zacieśnionym kręgiem osób, które uzyskują korzyści kosztem „osób z zewnątrz”, często postrzeganych jako wrogowie albo co najmniej obiekty eksploatacji. W takich warunkach mówimy o ciemnej stronie zaufania, która jest właściwa dla struktur mafijnych czy praktyk korupcyjnych. Takie zaufanie w grupach zwykle oparte jest na znajomości i partykularnych normach, które konstruują klany o ograniczonych zdolnościach do kreatywnego, innowacyjnego działania. Ta ciemna strona jest zaprzeczeniem produktywności i oznacza zacofanie oraz obniżenie poziomu kapitału intelektualnego.
Zaufanie jest bardzo złożonym zjawiskiem, można je odnosić do wielu przejawów działalności człowieka, dlatego są różne jego odmiany. Typy zaufania egzemplifikują mnogość sytuacji, w których mamy do czynienia z zaufaniem. Możemy wyróżnić wiele typologii zaufania, co stanowi temat na oddzielny artykuł.
Prof. dr inż. Wiesław Maria Grudzewski
Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ
Tel. 22 654 60 61
e-mail: w.grudzewski@orgmasz.pl
Prof. dr hab. Irena Krystyna Hejduk
Szkoła Główna Handlowa, Katedra Systemów Zarządzania
Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ
Tel. 22 654 60 61
e-mail: i.hejduk@orgmasz.pl, ihejdu@sgh.waw.pl
Dr inż. Anna Sankowska
Szkoła Główna Handlowa, Katedra Systemów Zarządzania
Mgr Monika Wańtuchowicz
Doktorantka Politechniki Warszawskiej na Wydziale Inżynierii Produkcji
Tel. 696 058 633
e-mail: monika.wantuchowicz@wp.pl
Bibliografia
Corruption Perception Index (2008).
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2007.
Edelman Trust Barometer (2008), http://www.edelman.com/trust/2009/.
Fukuyama, F. (1997). Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Warszawa: PWN.
Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M. (2008). Normalizacja korupcji jako zagrożenie dla zarządzania zaufaniem. „Organizacja i kierowanie”, 131(1), s. 7–20.
Grudzewski, W.M., Hajduk, I.K., Sankowska, A,, Wańtuchowicz, M. (2007). Zarządzania zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Warszawa: Difin, 2007.
Grudzewski, W.M., Hajduk, I.K., Sankowska, A,, Wańtuchowicz, M. (2009). Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Kraków: Wolters Kluwer.
Hacker, S.K., Willard, M.L. (2002). The Trust Imperative: Performance Improvement Through Productive Relationships, Milwaukee: ASQ Quality Press.
Hurley R.F., The Decision to Trust, „Harvard Business Review”, 2006 nr 84(9), s. 55–62.
Indeks Społeczeństwa Obywatelskiego 2007, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2008, http://portal.engo.pl/files/civicpedia.pl/public/raporty/INDEKS_SPOLECZENSTWA_OBYWATELSKIEGO_2007_LAST2.pdf
On Board PR - Ecco Network (2006). Czy ufamy pracodawcom?, Raport, Warszawa.
Sink D.S., Morris W.T., Johnston C.S. (1995). By what method?, Norcross: IIE Engineering and Management Press.
Uslaner, E.M. (2008). Zaufanie strategiczne i zaufanie normatywne [w:] Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska. Kraków: Znak, s. 195.
World Values Survey, www.worldvaluessurvey.org
Źródło: Hacker, S.K., Willard, M.L. (2002). The Trust Imperative: Performance Improvement Through Productive Relationships, ASQ Quality Press, Milwaukee, s. 8.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(92)2009 ![]() |