Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Ufać, albo nie ufać - oto jest pytanie >>

Ufać, albo nie ufać - oto jest pytanie

Zaufanie, jako dobro rzadkie i kruche, czyli o potrzebie zarządzania zaufaniem

Zaufanie to przewidywanie pozytywnych dla nas efektów działań innych, wiara w dobre intencje innych, oczekiwanie, że inni dotrzymają swoich obietnic. Jednocześnie zaufanie pozwala radzić sobie z ryzykiem, stanowi niejako panaceum w ryzykownej sytuacji.
Istnieją rozmaite opinie nt. zaufania i jego charakteru oraz znaczenia. Zaufanie jest uznawane za kruche, towar tłukliwy. Kruchość, delikatność zaufania oznacza, że jest ono podatne na duże zmiany pod wpływem negatywnych czynników w stosunkowo krótkim horyzoncie czasowym. Jednocześnie uważa się, że zaufanie jest czymś dość trwałym, gdyż w miarę upływu czasu i kolejnych doświadczeń narasta i nie ulega łatwo zmianom i wahaniom. Trwałość (odporność) to brak krótkookresowych dramatycznych zmian. W nowych relacjach zaufanie będzie prawdopodobnie kruche, jeśli zajdą trzy warunki:
  1. niewystarczające wsparcie poprzedników zaufania (jak kompetencje, życzliwość, otwartość, itp.),
  2. niepewna i oparta na przypuszczeniach ocena poprzedników zaufania,
  3. duże postrzegane ryzyko sytuacyjne.

Mówiąc o zaufaniu, mamy na myśli pozytywne zjawisko, aczkolwiek można zidentyfikować negatywne konotacje tego terminu, w powiązaniu z pojęciem zawężonego zaufania (rys. 1), gdy osoby są pozytywnie nastawione w stosunku do grupy własnej, a negatywnie do grup, do których nie należą (Uslaner, 2008). Wiąże się to zwykle z zacieśnionym kręgiem osób, które uzyskują korzyści kosztem „osób z zewnątrz”, często postrzeganych jako wrogowie albo co najmniej obiekty eksploatacji. W takich warunkach mówimy o ciemnej stronie zaufania, która jest właściwa dla struktur mafijnych czy praktyk korupcyjnych. Takie zaufanie w grupach zwykle oparte jest na znajomości i partykularnych normach, które konstruują klany o ograniczonych zdolnościach do kreatywnego, innowacyjnego działania. Ta ciemna strona jest zaprzeczeniem produktywności i oznacza zacofanie oraz obniżenie poziomu kapitału intelektualnego.

Zaufanie jest bardzo złożonym zjawiskiem, można je odnosić do wielu przejawów działalności człowieka, dlatego są różne jego odmiany. Typy zaufania egzemplifikują mnogość sytuacji, w których mamy do czynienia z zaufaniem. Możemy wyróżnić wiele typologii zaufania, co stanowi temat na oddzielny artykuł.

Prof. dr inż. Wiesław Maria Grudzewski
Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ
Tel. 22 654 60 61
e-mail: w.grudzewski@orgmasz.pl

Prof. dr hab. Irena Krystyna Hejduk
Szkoła Główna Handlowa, Katedra Systemów Zarządzania
Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ
Tel. 22 654 60 61
e-mail: i.hejduk@orgmasz.pl, ihejdu@sgh.waw.pl

Dr inż. Anna Sankowska
Szkoła Główna Handlowa, Katedra Systemów Zarządzania

Mgr Monika Wańtuchowicz
Doktorantka Politechniki Warszawskiej na Wydziale Inżynierii Produkcji
Tel. 696 058 633
e-mail: monika.wantuchowicz@wp.pl

Bibliografia
Corruption Perception Index (2008).
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2007.
Edelman Trust Barometer (2008), http://www.edelman.com/trust/2009/.
Fukuyama, F. (1997). Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Warszawa: PWN.
Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M. (2008). Normalizacja korupcji jako zagrożenie dla zarządzania zaufaniem. „Organizacja i kierowanie”, 131(1), s. 7–20.
Grudzewski, W.M., Hajduk, I.K., Sankowska, A,, Wańtuchowicz, M. (2007). Zarządzania zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Warszawa: Difin, 2007.
Grudzewski, W.M., Hajduk, I.K., Sankowska, A,, Wańtuchowicz, M. (2009). Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Kraków: Wolters Kluwer.
Hacker, S.K., Willard, M.L. (2002). The Trust Imperative: Performance Improvement Through Productive Relationships, Milwaukee: ASQ Quality Press.
Hurley R.F., The Decision to Trust, „Harvard Business Review”, 2006 nr 84(9), s. 55–62.
Indeks Społeczeństwa Obywatelskiego 2007
, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2008, http://portal.engo.pl/files/civicpedia.pl/public/raporty/INDEKS_SPOLECZENSTWA_OBYWATELSKIEGO_2007_LAST2.pdf
On Board PR - Ecco Network (2006). Czy ufamy pracodawcom?, Raport, Warszawa.
Sink D.S., Morris W.T., Johnston C.S. (1995). By what method?, Norcross: IIE Engineering and Management Press.
Uslaner, E.M. (2008). Zaufanie strategiczne i zaufanie normatywne [w:] Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska. Kraków: Znak, s. 195.
World Values Survey, www.worldvaluessurvey.org

Rysunek. Wpływ zaufania na wyniki organizacji
Źródło: Hacker, S.K., Willard, M.L. (2002). The Trust Imperative: Performance Improvement Through Productive Relationships, ASQ Quality Press, Milwaukee, s. 8.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 12(92)2009


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum