Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Polubić przedsiębiorcę >>

Polubić przedsiębiorcę

Felieton: Andrzej Arendarski

Przyznam szczerze, iż sądziłem, że wydarzenia ostatnich miesięcy, po których niektórzy aktywiści partyjni zajęli się piętnowaniem kontaktów biznesu z politykami, niezbyt dobrze wpłyną na społeczny odbiór biznesu. Chociaż sprawa dotyczyła w zasadzie tylko kilku osób – i to reprezentujących jedną, mało istotną w sumie branżę – to jednak spodziewałem się, że odium dotknie całej gospodarki. Dlatego z miłym zaskoczeniem zauważyłem tytuł Przedsiębiorcy coraz bardziej lubiani, którym „Rzeczpospolita” skwitowała wyniki badań opinii publicznej. Wynika z nich, że społeczny odbiór biznesmenów ulega stopniowej poprawie. Coraz więcej Polaków uważa nas za osoby ważne dla społeczeństwa. Większość jest także zdania, że przedsiębiorcy pracują więcej niż inni. Jeszcze sześć lat temu takie opinie były zdecydowanie w mniejszości.

Jednak nie wszystkie opinie są takie pozytywne. Jak informuje „Rzeczpospolita”, połowa z badanych uważa, że biznesmeni nie troszczą się o swoich pracowników, z kolei nieco mniej niż połowa negatywnie wypowiada się o ich uczciwości, jeśli chodzi o płacenie podatków czy przestrzeganie prawa. Ze zdumieniem dowiedziałem się także, że aż jedna trzecia uczniów w wieku od 16 do 19 lat uważa, że przedsiębiorcy nie są pożyteczni dla społeczeństwa. Nic zatem dziwnego, że w komentarzach do artykułu pojawiły się sugestie, aby dokładniej zadbać o edukację na temat przedsiębiorczości. Podpisuję się pod tym postulatem obiema rękami, co więcej – powinien on dotyczyć nie tylko nastolatków. Cieszy fakt, że odbiór przedsiębiorców jest coraz bardziej pozytywny, ale jeśli prawie połowa Polaków uważa, że biznesmeni nie przestrzegają prawa i nie płacą uczciwie podatków, oznacza to, że w dziedzinie społecznego odbioru biznesu jeszcze wiele zostało do zrobienia. Zarówno ze strony przedsiębiorców, jak również reszty społeczeństwa.

Poruszając często temat społecznego odbioru biznesu staram się przypominać, że nie jest to tylko polski problem. W słynącym przecież z kultu przedsiębiorczości USA kilka lat temu przeprowadzono badania na temat przedstawiania biznesu w mediach. Komentarz do wyników opatrzono tytułem Primietime is crimetime, co wyraźnie wskazuje, że dobry (dla mediów) biznesmen to zły biznesmen. Podobna opinia na temat biznesu funkcjonowała w Polsce przez całe dziesięciolecia. Uważam, że pozytywny stosunek do przedsiębiorczości jest cechą każdego dojrzałego, demokratycznego społeczeństwa. Jak pokazują badania opublikowane na łamach „Rzeczpospolitej”, zbliżamy się to tego modelu. Oby jak najszybciej.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 12(92)2009


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum