Jak dobrze sprzedać firmę?
Firmy rodzinne – kontynuacja
Przedsiębiorcy, szczególnie w początkach działalności gospodarczej, wkładają ogromny wysiłek w zbudowanie swoich firm. Inwestują kapitał i swój czas, aby stworzyć biznes, który przyniesie liczący się dochód dopiero w dłuższym czasie. Po kilku lub kilkunastu, czasami kilkudziesięciu latach, przychodzi jednak moment, gdy z różnych powodów rozważa się sprzedaż firmy.
Efektywne procedury sprzedaży spółki, pozwalające na maksymalizację korzyści, są obszarem dość odległym od codziennej aktywności dla znakomitej części biznesmenów. Dlatego w niniejszym tekście pragniemy przybliżyć zainteresowanym przebieg procesu sprzedaży firmy oraz pozyskania inwestora.
Zmiany pokoleniowe
Zagadnienie wydaje się o tyle istotne, że obecnie dokonuje się zmiana pokoleniowa wśród przedsiębiorców, co zasygnalizowano w artykule na temat sukcesji w biznesie (wydanie grudniowe Gazety MSP). Coraz większe grono przedsiębiorczych ludzi, którzy zakładali swoje firmy na przełomie lat 80. i 90. zbliża się obecnie do wieku emerytalnego. Niemniej, zagadnienia pozyskania inwestora lub sprzedaż firmy interesują także przedsiębiorców młodszych, którzy poszukują kapitału na rozwój swojej firmy lub myślą o wycofaniu się z aktualnego biznesu.
Istnieją dwa podstawowe sposoby, w jaki można przekazać inwestorowi branżowemu lub finansowemu kontrolę nad firmą. Są to:
Niezależnie od osobistych preferencji i wybranego rozwiązania, należy zwrócić uwagę na kilka kwestii wspólnych dla takich procesów. Koncentrując się na jak najbardziej korzystnym dla właściciela przeprowadzeniu transakcji, należy spojrzeć na nią również z perspektywy kupującego, czyli inwestora. On oczekuje, że „produkt”, który jest mu dostarczany, będzie spełniał jego oczekiwania w jak największym stopniu.
Autor: Prezes Zarządu Augeo Ventures Sp. z o.o.
dariusz.budzen@augeo.pl
Zmiany pokoleniowe
Zagadnienie wydaje się o tyle istotne, że obecnie dokonuje się zmiana pokoleniowa wśród przedsiębiorców, co zasygnalizowano w artykule na temat sukcesji w biznesie (wydanie grudniowe Gazety MSP). Coraz większe grono przedsiębiorczych ludzi, którzy zakładali swoje firmy na przełomie lat 80. i 90. zbliża się obecnie do wieku emerytalnego. Niemniej, zagadnienia pozyskania inwestora lub sprzedaż firmy interesują także przedsiębiorców młodszych, którzy poszukują kapitału na rozwój swojej firmy lub myślą o wycofaniu się z aktualnego biznesu.
Istnieją dwa podstawowe sposoby, w jaki można przekazać inwestorowi branżowemu lub finansowemu kontrolę nad firmą. Są to:
- Sprzedaż praw do firmy uosobionych w jej udziałach lub akcjach,
- Sprzedaż majątku firmy.
Niezależnie od osobistych preferencji i wybranego rozwiązania, należy zwrócić uwagę na kilka kwestii wspólnych dla takich procesów. Koncentrując się na jak najbardziej korzystnym dla właściciela przeprowadzeniu transakcji, należy spojrzeć na nią również z perspektywy kupującego, czyli inwestora. On oczekuje, że „produkt”, który jest mu dostarczany, będzie spełniał jego oczekiwania w jak największym stopniu.
Autor: Prezes Zarządu Augeo Ventures Sp. z o.o.
dariusz.budzen@augeo.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 1(93)2010 ![]() |