
Reklamowy ambient
Najnowsze trendy w reklamie w 2010 r.
W dobie spadku skłonności do ryzyka oraz nacisku na efektywność prowadzonych działań, rynek reklamy ulega przeobrażeniu. Powoli wkraczają nań nowe trendy i tendencje. Które działania reklamowe będą najbardziej efektywne w nadchodzącym roku? Telewizja, prasa, radio, outdoor czy Internet? Jakie medium zdominuje rynek reklamy w Polsce?
Rynek reklamy ma niełatwy orzech do zgryzienia. W ub.r. dom mediowy CR Media Consulting szacował, że rynek reklamy wzrośnie o 1,7 proc., kilka miesięcy później prognozował już zastraszająco wysoki spadek o ok. 10 proc. Z miesiąca na miesiąc szacunki wyglądały zgoła inaczej – w kwietniu mówiono o 0,7-proc. spadku, a we wrześniu już o 5,9-proc. Mimo tych mało sprzyjających tendencji, prognozy rynku reklamy są w dalszym ciągu obiecujące. Z pewnością na rynku internetowym będziemy obserwować ostrą walkę największych wydawców, sieci reklamowych i portali.
Jak przyznaje Barłomiej Juszczyk, CEO w Grupie-Adweb, z całą pewnością rok 2010 będzie stał pod znakiem usilnego poszukiwania nowości, ale też weryfikowania ich przez rynek. Warto zauważyć, że wiele nowoczesnych technologii nie zdało egzaminu w starciu z polską rzeczywistością, dlatego poszukiwanie innowacji przyjmie w 2010 r. bardziej świadomy charakter. Działania, jakie z pewnością będą efektywne, to poszukiwanie siły w marketingu relacji i rekomendacji. W czasach „zmęczenia reklamą”, konsumenta będzie można pozyskać dzięki jego wiarygodnym i samodzielnie wyrażanym opiniom – rzecz jasna tutaj czekać już będą marketerzy, którzy powinni stymulować taki proces. A zatem marketing szeptany, buzzmarketing, ambient to narzędzia, w których upatruję „gwiazd” przyszłego roku – prognozuje Juszczyk.
Obserwując rynek oraz zachodzące na nim zmiany, można stwierdzić, że w 2010 r. do najbardziej efektywnych działań reklamowych należeć będą kampanie wizerunkowe, gdzie stawia się przede wszystkim na wysoki standard tworzonych kreacji oraz innowacyjne rozwiązania, przyciągające świadomych użytkowników. Z czasem liczba kliknięć nie będzie już najważniejsza. Dużo istotniejsza będzie m.in. jakość tworzonych kreacji, ich format. Reklamodawcy, choć nadal chętnie korzystają z agresywnych form reklamowych, zapewne coraz częściej będą kierować swoją uwagę w stronę reklam wizerunkowych, stawiając przede wszystkim na jakość oraz innowacyjność – komentuje Przemysła Bartkowiak, dyrektor sprzedaży segmentu Internet Agory.
Zdaniem Roberta Wiei, dyrektora zarządzającego PRO Media House, efektywne i skuteczne będą te kampanie, które wykorzystają nowoczesne formy komunikacji oraz w innowacyjny sposób zagospodarują znane już rozwiązania. To jedyne panaceum na clutter reklamowy oraz zbytnie podobieństwo działań reklamowych w danym segmencie produktowym czy usługowym. Coraz bardziej będzie liczyło się indywidualne podejście do klienta, przygotowanie działań szytych na miarę, które uwzględnią szereg czynników decydujących o sukcesie – przekonuje Robert Wieja.
Jak przyznaje Barłomiej Juszczyk, CEO w Grupie-Adweb, z całą pewnością rok 2010 będzie stał pod znakiem usilnego poszukiwania nowości, ale też weryfikowania ich przez rynek. Warto zauważyć, że wiele nowoczesnych technologii nie zdało egzaminu w starciu z polską rzeczywistością, dlatego poszukiwanie innowacji przyjmie w 2010 r. bardziej świadomy charakter. Działania, jakie z pewnością będą efektywne, to poszukiwanie siły w marketingu relacji i rekomendacji. W czasach „zmęczenia reklamą”, konsumenta będzie można pozyskać dzięki jego wiarygodnym i samodzielnie wyrażanym opiniom – rzecz jasna tutaj czekać już będą marketerzy, którzy powinni stymulować taki proces. A zatem marketing szeptany, buzzmarketing, ambient to narzędzia, w których upatruję „gwiazd” przyszłego roku – prognozuje Juszczyk.
Obserwując rynek oraz zachodzące na nim zmiany, można stwierdzić, że w 2010 r. do najbardziej efektywnych działań reklamowych należeć będą kampanie wizerunkowe, gdzie stawia się przede wszystkim na wysoki standard tworzonych kreacji oraz innowacyjne rozwiązania, przyciągające świadomych użytkowników. Z czasem liczba kliknięć nie będzie już najważniejsza. Dużo istotniejsza będzie m.in. jakość tworzonych kreacji, ich format. Reklamodawcy, choć nadal chętnie korzystają z agresywnych form reklamowych, zapewne coraz częściej będą kierować swoją uwagę w stronę reklam wizerunkowych, stawiając przede wszystkim na jakość oraz innowacyjność – komentuje Przemysła Bartkowiak, dyrektor sprzedaży segmentu Internet Agory.
Zdaniem Roberta Wiei, dyrektora zarządzającego PRO Media House, efektywne i skuteczne będą te kampanie, które wykorzystają nowoczesne formy komunikacji oraz w innowacyjny sposób zagospodarują znane już rozwiązania. To jedyne panaceum na clutter reklamowy oraz zbytnie podobieństwo działań reklamowych w danym segmencie produktowym czy usługowym. Coraz bardziej będzie liczyło się indywidualne podejście do klienta, przygotowanie działań szytych na miarę, które uwzględnią szereg czynników decydujących o sukcesie – przekonuje Robert Wieja.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 3(95)2010 ![]() Zobacz więcej na temat: najnowsze trendy | reklama | reklama w internecie | reklamy | social media | trendy |