Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Wycena firmy >>

Wycena firmy

Sprzedaż firmy lub jej udziałów

Odwieczna zasada kupiecka mówi, że każdy towar jest wart tyle, ile ktoś jest gotowy za niego zapłacić. Jednak, ile wart jest towar, którego nie ma jeszcze na rynku? Ile warte może być przedsiębiorstwo, które jest właśnie takim specyficznym towarem?
Wycena przedsiębiorstwa przydatna jest w wielu sytuacjach, jednak przede wszystkim wtedy, gdy dochodzi do sprzedaży firmy lub jej udziałów bądź pozyskiwania inwestora. Jej rzetelne sporządzenie pomaga w osiągnięciu lepszych warunków transakcji, w trakcie negocjacji pozwala bowiem oprzeć się na faktach, a nie na intuicyjnych odczuciach i emocjach. Tym samym pozwala uniknąć sytuacji, gdy wyobrażenie właściciela znacznie przekracza realną wartość firmy (albo przeciwnie, wyobrażenie zdecydowanie nie oszacowuje wartości firmy), przez co mogłoby nie dojść do transakcji na obiektywnych warunkach. Istnieją też przypadki, w których sporządzenie wyceny firmy jest wymagane przez prawo, np. prywatyzacja, przekształcenie prawych form działania podmiotów gospodarczych, fuzje, przejęcia, podziały spółek. Wycena firmy może też być użyteczna w przypadku ubiegania się o kredyty, gdy przedsiębiorstwo lub jego część wykorzystywane są jako zabezpieczenie udzielonego finansowania.
Aby przybliżyć tematykę szacowania wartości spółek, w artykule omówię trzy najczęściej stosowane metody wyceny firm: majątkową (w szczególności skorygowanych aktywów netto), dochodową (metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych) i porównawczą. Zwykle wyceny przeprowadza się z jednoczesnym użyciem co najmniej dwóch metod, co pozwala uzyskać bardziej realny wynik.

Metody majątkowe (metoda skorygowanych aktywów netto)

Metody majątkowe wycen przedsiębiorstw traktują firmy jako obciążone zobowiązaniami zestawy składników majątkowych. Wartość firmy jest w tych metodach szacowana jako wartość majątku minus zobowiązania, które finansują częściowo ten majątek. Stosuje się kilka metod majątkowych. Najpopularniejsze z nich to:
  • metoda likwidacyjna – pokazuje, za jaką kwotę można sprzedać majątek w przypadku likwidacji firmy,
  • metoda odtworzeniowa – pokazuje, jakich kwot potrzeba, aby zbudować taką samą firmę od podstaw,
  • metoda skorygowanych aktywów netto – opiera się na wartościach księgowych majątku i zobowiązań firmy.
W idealnych warunkach wycena firmy polegałaby na oszacowaniu wartości każdego z elementów majątku z osobna, a następnie odjęciu wszystkich zobowiązań. Otrzymujemy wówczas wartość aktywów netto (czyli pomniejszoną o zobowiązania), skorygowaną względem wartości księgowej.

Autor: Wiceprezes Zarządu Augeo Ventures, zajmuje się w spółce doradczej Augeo Ventures zagadnieniem wycen przedsiębiorstw do celów transakcji sprzedaży, fuzji i przejęć, pozyskania inwestora
marcin.majewski@augeo.pl

Uwaga: wszystkie osoby, które do 15 kwietnia 2010 napiszą na adres wyceny@augeo.pl wpisując w tytule maila na „Gazeta MSP”, otrzymają darmowe konsultacje specjalisty w zakresie wycen przedsiębiorstw i pomoc w oszacowaniu wartości swojej firmy. W treści wiadomości prosimy podać podstawowe dane o firmie: wielkość przychodów, branżę, szacunkowa wartość majątku, cel wyceny.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 3(95)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: augeo | sprzedaż udziałów | wycena firmy

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum