Czy przedsiębiorstwa odczuły kryzys?
Kondycji polskich przedsiębiorstw
Jakie wskaźniki czy wartości należałoby przeanalizować, aby dokonać próby oceny ogólnej kondycji przedsiębiorstw działających w Polsce? Czy przedsiębiorstwa te poddały się kryzysowi, czy stawiły mu czoła? Który sektor został dotknięty przez kryzys najmocniej – sektor małych, średnich, czy dużych firm? Jeżeli chodzi o gospodarkę jako całość, głównym wskaźnikiem obrazującym jej kondycję jest oczywiście wskaźnik wzrostu PKB, do tego można jeszcze dołączyć np. stopę bezrobocia.
Na koniec 2008 r. wzrost PKB osiągnął 5 proc., a już na koniec 2009 r. 1,8 proc. Na koniec kwietnia 2010 br. stopa bezrobocia wyniosła 12,3 proc. wobec 11,0 proc. w roku poprzednim. Według analityków inwestycyjnych Saxo Banku, w 1Q 2011 r. dynamika PKB wyniesie 2,0 proc., a stopa bezrobocia sięgnie 13,0 proc. Nie są to prognozy dobre, ale też nie najgorsze – w styczniu 2004 r. przetrwaliśmy już bowiem wyższą stopę bezrobocia (wynosiła wówczas ponad 20 proc.).
Na wolniejsze tempo wzrostu w 2010 r. będzie miała dodatkowo wpływ żałoba narodowa i powódź. Mimo że gospodarka polska nie ucierpiała w takim samym stopniu jak inne kraje, jeśli chodzi o tempo wzrostu gospodarczego, to w konsekwencji gwałtowny jego spadek w innych krajach wpłynął na osłabienie popytu na nasz eksport. Według raportu o stanie handlu zagranicznego, przygotowanego przez Ministerstwo Gospodarki, wynika, że tempo wzrostu popytu w Unii Europejskiej uległo znacznemu spowolnieniu z 3 proc. w 2007 r. do 0,9 proc. w 2008.
Sprzedaż na eksport
Jak wynika z danych umieszczonych w tabeli 1., przełożyło się to na wartość sprzedaży na eksport odnotowanej w sektorze przedsiębiorstw. Wartość sprzedaży na eksport ogółem na koniec 2009 r. wynosiła 378 451,8 mln zł i była o 46,90 proc. wyższa niż w 2005 r. W stosunku do 2008 r. nastąpił jednak spadek o 0,12 proc. Na wynik ten złożyły się wartości sprzedaży uzyskane przez poszczególne sektory przedsiębiorstw.
Na koniec ub.r. sektor przedsiębiorstw małych odnotował wartość sprzedaży na poziomie 29 111,8 mln zł, co oznacza wzrost w stosunku do 2005 r. o 65,06 proc. (najwyższy spośród badanych sektorów) i wzrost o 18,96 proc. w stosunku do 2008 r. Jest to jedyny sektor, który nie poddał się kryzysowi i którego wartość sprzedaży osiągnęła tak duży wzrost w 2009 r. Warto zauważyć, że w ciągu pięciu badanych lat wyższy od tego wzrost odnotowano jedynie w 2006, w stosunku do 2005, wynoszący 22,83 proc. Jeśli chodzi o sektor przedsiębiorstw średnich, tu na koniec 2009 r. wartość sprzedaży wyniosła 73 864,9 mln zł i była wyższa niż w 2005 r. o 21,26 proc., ale niższa w porównaniu do 2008 r. o 2,46 proc. W sektorze przedsiębiorstw dużych odnotowano wzrost wartości sprzedaży w 2009 w stosunku do roku 2005 o 53,83 proc. i podobnie jak w przypadku sektora przedsiębiorstw średnich w stosunku do 2008 r. spadek o 1,16 proc.
Na wolniejsze tempo wzrostu w 2010 r. będzie miała dodatkowo wpływ żałoba narodowa i powódź. Mimo że gospodarka polska nie ucierpiała w takim samym stopniu jak inne kraje, jeśli chodzi o tempo wzrostu gospodarczego, to w konsekwencji gwałtowny jego spadek w innych krajach wpłynął na osłabienie popytu na nasz eksport. Według raportu o stanie handlu zagranicznego, przygotowanego przez Ministerstwo Gospodarki, wynika, że tempo wzrostu popytu w Unii Europejskiej uległo znacznemu spowolnieniu z 3 proc. w 2007 r. do 0,9 proc. w 2008.
Sprzedaż na eksport
Jak wynika z danych umieszczonych w tabeli 1., przełożyło się to na wartość sprzedaży na eksport odnotowanej w sektorze przedsiębiorstw. Wartość sprzedaży na eksport ogółem na koniec 2009 r. wynosiła 378 451,8 mln zł i była o 46,90 proc. wyższa niż w 2005 r. W stosunku do 2008 r. nastąpił jednak spadek o 0,12 proc. Na wynik ten złożyły się wartości sprzedaży uzyskane przez poszczególne sektory przedsiębiorstw.
Na koniec ub.r. sektor przedsiębiorstw małych odnotował wartość sprzedaży na poziomie 29 111,8 mln zł, co oznacza wzrost w stosunku do 2005 r. o 65,06 proc. (najwyższy spośród badanych sektorów) i wzrost o 18,96 proc. w stosunku do 2008 r. Jest to jedyny sektor, który nie poddał się kryzysowi i którego wartość sprzedaży osiągnęła tak duży wzrost w 2009 r. Warto zauważyć, że w ciągu pięciu badanych lat wyższy od tego wzrost odnotowano jedynie w 2006, w stosunku do 2005, wynoszący 22,83 proc. Jeśli chodzi o sektor przedsiębiorstw średnich, tu na koniec 2009 r. wartość sprzedaży wyniosła 73 864,9 mln zł i była wyższa niż w 2005 r. o 21,26 proc., ale niższa w porównaniu do 2008 r. o 2,46 proc. W sektorze przedsiębiorstw dużych odnotowano wzrost wartości sprzedaży w 2009 w stosunku do roku 2005 o 53,83 proc. i podobnie jak w przypadku sektora przedsiębiorstw średnich w stosunku do 2008 r. spadek o 1,16 proc.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(101)2010 ![]() |