
E-commerce pod lupą
Praktyczne porady dotyczące budowy sklepów internetowych
Według różnych źródeł, zakupy w internecie robi od 7 do 9 mln Polaków. 15 proc. z nich dokonuje zakupu kilka razy w miesiącu, 19 proc. raz w miesiącu, a 41 proc. przyznaje się do kilku transakcji w ciągu roku. W 2009 r. sklepy internetowe zrealizowały prawie 40 mln zamówień, ta liczba z roku na rok systematycznie wzrasta. Dla większości użytkowników zakupy w sieci to oszczędność czasu i wygoda, możliwość porównania dużej ilości produktów, oszczędność pieniędzy lub po prostu brak innej możliwości dotarcia do produktu.
Dynamiczny rozwój branży e-commerce stanowi poważne wyzwanie dla projektantów i programistów, którzy muszą odejść od standardowych schematów tworzenia stron internetowych, gdyż niekoniecznie sprawdzają się one w przypadku serwisów sprzedażowych. Użytkownicy sieci za główne powody rezygnacji z wirtualnych zakupów podają:
Intuicyjna nawigacja
Szczególnie ważne dla strony sprzedażowej jest odpowiednie menu z jasno wyszczególnionymi działami i kategoriami produktów. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, że klient nie odnajdzie produktu, którego potrzebuje, a który jest w asortymencie. Klasyczne rozwiązanie proponuje sklep Pottery Barn, który ma poziome menu z linkami do głównych typów produktów, które są dostępne w sklepie. Najechanie na link powoduje wyświetlenie menu rozwijanego, które prowadzi do konkretnych produktów.
Sklep internetowy Nike ma pionowe menu nawigacyjne. Po najechaniu na jeden z głównych elementów bocznego menu, rozwija się ono w dół na różne kategorie, które z kolei rozwijają się w bok. Jest to idealne rozwiązanie dla sklepów z szerokim asortymentem i licznymi produktami.
Istnieje spora część użytkowników, którzy korzystają z wyszukiwarki, szczególnie w większych witrynach. Nawet przy idealnym menu wyszukiwarka jest niezbędna, gdyż stanowi alternatywę dla klientów, którzy potrzebują konkretnego produktu. Dobra wyszukiwarka to taka, która będzie umożliwiała wyszukiwanie produktów wg nazwy, kategorii, rozmiaru, koloru, dostępności, przy czym umożliwi również sortowanie wg nazwy, ceny, a także pozwoli na ustalenie przedziału cenowego. Szczególnie te funkcje są pomocne w przypadku sklepów z odzieżą czy obuwiem.
Autorka reprezentuje GLMPS - Motion Design Studio
- brak możliwości dokładnego obejrzenia produktu,
- długi czas oczekiwania na dostawę,
- zbyt skomplikowany proces składania zamówienia.
Intuicyjna nawigacja
Szczególnie ważne dla strony sprzedażowej jest odpowiednie menu z jasno wyszczególnionymi działami i kategoriami produktów. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, że klient nie odnajdzie produktu, którego potrzebuje, a który jest w asortymencie. Klasyczne rozwiązanie proponuje sklep Pottery Barn, który ma poziome menu z linkami do głównych typów produktów, które są dostępne w sklepie. Najechanie na link powoduje wyświetlenie menu rozwijanego, które prowadzi do konkretnych produktów.
Sklep internetowy Nike ma pionowe menu nawigacyjne. Po najechaniu na jeden z głównych elementów bocznego menu, rozwija się ono w dół na różne kategorie, które z kolei rozwijają się w bok. Jest to idealne rozwiązanie dla sklepów z szerokim asortymentem i licznymi produktami.
Istnieje spora część użytkowników, którzy korzystają z wyszukiwarki, szczególnie w większych witrynach. Nawet przy idealnym menu wyszukiwarka jest niezbędna, gdyż stanowi alternatywę dla klientów, którzy potrzebują konkretnego produktu. Dobra wyszukiwarka to taka, która będzie umożliwiała wyszukiwanie produktów wg nazwy, kategorii, rozmiaru, koloru, dostępności, przy czym umożliwi również sortowanie wg nazwy, ceny, a także pozwoli na ustalenie przedziału cenowego. Szczególnie te funkcje są pomocne w przypadku sklepów z odzieżą czy obuwiem.
Autorka reprezentuje GLMPS - Motion Design Studio
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 1(105)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: budowa strony internetowej | e-commerce | ecommerce | sklep internetowy |