Trendy w HR w roku 2011
Kreowanie strategii zarządzania zasobami ludzkimi
Jakie zjawiska będą dominujące w ciągu najbliższego roku w obszarze HR? Czym będą kierować się pracodawcy w kreowaniu strategii zarządzania zasobami ludzkimi? Prezentujemy główne trendy roku 2011, opracowane przez pracowników firmy G-force Recruitment.
Kryzys odchodzi w przeszłość? Wyzwania dla HR
Pod jakim znakiem upłynie najbliższy rok? Branżowy blog „HR Bartender” przewiduje, że słowem kluczem 2011 roku będzie opportunity, czyli „możliwość” – organizacje muszą pokazywać ludziom możliwości, same zaś chcą wykorzystać możliwość pozyskania talentów w pokryzysowym zamieszaniu.
Warto zacząć od kwestii najbardziej interesującej nas wszystkich, a mianowicie pytania, czy kryzys definitywnie odszedł w przeszłość? Prognozy wskazują, że pracodawcy planują w najbliższym roku zwiększenie zatrudnienia. Biorąc pod uwagę coraz większy wzrost gospodarczy, zwiększy się zapotrzebowanie ze strony pracodawców na pracowników, niemal we wszystkich sektorach gospodarki. Największy wzrost zatrudnienia przewiduje się w branży telekomunikacyjnej, IT oraz budownictwie. Podobnie jak w roku ubiegłym, na brak pracy nadal nie będą mogli narzekać kandydaci na stanowiska sprzedażowe, niezależnie od szczebla.
Rok 2011 najprawdopodobniej przyniesie również wzrost płac. Wydaje się więc, że możemy mówić o umiarkowanym pobudzeniu gospodarczym, co powoduje istotne konsekwencje w obszarze HR. Organizacje zamiast – jak do tej pory – skupiać się na cięciu kosztów, będą musiały zwrócić większą uwagę na wprowadzanie innowacji oraz budowanie zaangażowania pracowników.
Zarządzanie talentami – jak zatrzymać wartościowych pracowników
W obliczu poprawy sytuacji gospodarczej, pracodawcy, którzy do tej pory zastanawiali się jak zredukować etaty, muszą zacząć działać w taki sposób, by zatrzymać wartościowych pracowników. W okresie pobudzenia na rynku pracy będą oni bowiem bardziej skłonni do poszukiwania nowych miejsc pracy. Jak podaje portal CNNmoney.com, aż 84 proc. amerykańskich pracowników planuje zmianę miejsca zatrudnienia w 2011 r. Kluczową kwestią dla pracodawców będzie dostosowanie systemów motywacyjnych do zmieniającej się sytuacji gospodarczej. Sukces osiągną zatem te organizacje, które będą w stanie w sposób szybki i elastyczny przystosować się do nowej sytuacji, zredefiniować systemy motywacyjne oraz strategie zarządzania talentami. Kwestia ta zyskuje na znaczeniu w obliczu coraz odważniejszego wkraczania na rynek pracy grupy określanej jako pokolenie Y. Są to pracownicy bardziej mobilni, ale jednocześnie mniej lojalni wobec pracodawców. Czy jednak polscy pracodawcy będą w stanie poczynić trwałe zmiany w tym obszarze, tak, aby nie stracić wartościowych członków swoich zespołów?
Z pewnością należy włożyć wiele wysiłku w opracowanie kompleksowej strategii zarządzania talentami, koncentrując się na długofalowych efektach. Brak tego typu działań może spowodować odpływ wartościowych pracowników, negatywnie odbijający się na ogólnej sytuacji pracodawców. Pracodawcy muszą opracować nowatorskie ścieżki rozwoju kariery w organizacji oraz umożliwić pracownikom dostęp do budowania oraz pogłębiania wiedzy. Polscy pracodawcy muszą wziąć pod uwagę kwestię otwarcia rynku pracy dla Polaków przez Niemcy i Austrię, co może spowodować odpływ pewnej liczby specjalistów.
Social Media zmieniają HR
Należy zwrócić również większą uwagę na obecne już w każdej dziedzinie życia media społecznościowe, które w błyskawiczny sposób zyskują na znaczeniu w obszarze HR. Pomimo że w Polsce jest to jeszcze stosunkowo świeży temat, należy mieć go na uwadze fakt, ponieważ już zauważamy, że będzie on dominował w najbliższym roku.
Media społecznościowe cieszą się rosnącym zainteresowaniem – zarówno kandydatów, jak i specjalistów od HR. Mowa nie tylko o serwisach stworzonych w celu realizacji rozwoju zawodowego, jak Goldenline czy Linkedin, lecz również innych portalach, takich jak Facebook czy mikroblogi. Portale społecznościowe stają się jednym z bardziej istotnych kanałów rekrutacji. Z drugiej strony bardzo wiele osób poszukujących pracy zaczyna postrzegać je jako wartościową metodę znalezienia zatrudnienia i kreowania wizerunku dla potencjalnych pracodawców. W związku z tym, żaden specjalista od HR nie może już przechodzić obojętnie wobec mediów społecznościowych. Dla branży rekrutacyjnej oznacza to konieczność wprowadzenia zmian oraz zaadaptowania najnowszych narzędzi komunikacyjnych w celu wyszukiwania i przyciągania kandydatów.
Inną kwestią dotyczącą relacji pomiędzy social media a HR jest tworzenie polityki firmowej dotyczącej działań pracowników w przestrzeni Internetu. Wprowadzanie kodeksu zachowań pracowników w mediach społecznościowych okazuje się konieczne w obliczu narażania na szwank dobrego imienia firmy i większej troski pracodawców o pozytywny wizerunek.
Większość organizacji i jej pracowników, będąc świadoma wszechobecności i siły mediów społecznościowych, przeznacza istotną część zasobów na realizację swoich działań w sieci. To rodzi pytania, w jaki sposób tego typu działania wpływają na efektywność pracowników oraz czy pracownicy spędzający znaczną ilość swojego czasu pracy w sieci mogą efektywnie realizować powierzone im zadania. Te i wiele innych pytań z pewnością będą nurtować specjalistów od HR w najbliższym roku.
Pokolenie Y i Employer Branding
Rok 2011 może być kluczowy w temacie pokolenia Y. Temat ten pojawiał się już w naszym kraju w ubiegłym roku, jednak w bieżącym ma szansę stać się jednym z bardziej istotnych zagadnień. Osoby urodzone w 1990 r. skończyły w ubiegłym roku 20 lat. Na rynek pracy wchodzi zatem pokolenie wychowane w najbardziej zaawansowanym technologicznie okresie. Niesie to ze sobą wiele korzyści, ale również wiele niebezpieczeństw. Z pewnością firmy muszą postawić na innowacyjność w kwestiach nowoczesnych technologii, w tym również wspominanych już social media. Kolejnym wyzwaniem będzie poczynienie działań mających na celu zatrzymania młodych specjalistów, o czym była już mowa wyżej. Fakt wkraczania pokolenia Y na rynek pracy wiąże się również z koniecznością włożenia większego wysiłku w działania związane z employer branding.
„Echo boomers”, jak również określa się osoby urodzone pomiędzy końcem lat 70. i pierwszą dekadą XXI wieku, większą wagę poza wymaganiami finansowymi przywiązują do środowiska i atmosfery pracy oraz opinii, jaką cieszy się organizacja. Stawia to pracodawców chcących pozyskać młodych i wykwalifikowanych pracowników przed dużym wyzwaniem.
Taka sytuacja skłania firmy do podjęcia działań, takich jak rozległe kreowanie marki w mediach społecznościowch i Internecie czy też zwiększenie aktywności związanej ze społeczną odpowiedzialnością. Całe zespoły pracowników wkładają wysiłek, aby nadać organizacji bardziej „ludzką” twarz. Polskie firmy wciąż mają wiele do nadrobienia w kwestii kreowania własnego wizerunku, jako wartościowego pracodawcy. Z pewnością w najbliższym roku będzie to jedna z kluczowych kwestii.
Coaching i szkolenia
Rynek szkoleń w Polsce, w związku z dofinansowaniem z programu operacyjnego Unii Europejskiej Kapitał Ludzki, znacznie się rozszerzył. W przyszłym roku liczba oferowanych szkoleń nadal utrzyma się na wysokim poziomie. Jednocześnie wiele szkoleń wciąż prezentuje niski poziom merytoryczny. Nie oznacza to, że nie warto z nich korzystać. Z ogromnej puli dostępnych na rynku należy jednak szkoleń wybrać te, które są prowadzone przez godne zaufania firmy oraz prezentują wysoki poziom merytoryczny. Warto również dokładnie przemyśleć dobór szkoleń organizowanych dla pracowników. Muszą być one wpisane w szerszą strategię rozwoju kompetencji pracowników, tak, aby przyniosły długofalowe efekty.
Modny w ubiegłym roku coaching może stracić na znaczeniu ze względu na na niski profesjonalizm branży. Wybierając coacha należy przykładać dużą wagę do analizy doświadczenia i osiągnięć danej osoby, ponieważ jakość usług oferowanych na rynku jest mocno zróżnicowana.
Z pewnością w ciągu roku pojawi się szereg nowych zjawisk, które mogą mieć wpływ na kwestie związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Opisane przez nas zjawiska zdają się mieć jednak charakter długofalowy i z pewnością zdominują działania organizacji w zakresie HR przez najbliższy rok.
Autorzy reprezentują G-Force Recruitment
nr 2(106)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: HR | kreowanie strategii zarządzania zasobami ludzkimi | zasoby ludzkie |