Gospodarka potrzebuje kobiecej ręki
Raport: Kobiety w biznesie

Andrzej Arendarski
Prezes Krajowej Izby Gospodarczej i Wiceprezes Eurochambres
W ramach projektu „Rozwój z wyobraźnią” (Imaging growth), Krajowa Izba Gospodarcza przeprowadziła ankietę wśród kobiet. Jej rezultaty były bardzo interesujące. Ponad 50 proc. badanych kobiet uważa, że lepiej prowadzić działalność na własny rachunek, aniżeli pracować „na etacie”. Przedsiębiorcami wolą być kobiety pomiędzy 25 a 40 rokiem życia – ok. 70 proc. potencjalnych bizneswoman należy do tego przedziału wiekowego. Własną działalność preferują panie lepiej wykształcone, ze średnim i wyższym wykształceniem.
Dla większości kobiet prowadzących w Polsce własne przedsiębiorstwa istotnym motywem podjęcia działalności jest to, że mogą same kierować swoją przyszłością (zdobywanie wiedzy, doświadczenia) oraz pomóc swoim rodzinom w osiągnięciu wyższego standardu życia (większe dochody). Będąc „biznesmenkami” czują, że rezultaty ich pracy w większym stopniu zależą od nich samych, niż ma to miejsce w przypadku pracowników najemnych. Dla większości kobiet bardziej istotne jest bezpieczeństwo prowadzonej działalności gospodarczej, niż szybki zysk obarczony dużym ryzykiem. Uważają także, że mężczyznom w Polsce łatwiej jest założyć firmę.
Ankietowane przez KIG panie podkreślały, że mimo formalnie dobrego wykształcenia, nie zawsze posiadają odpowiednią wiedzę praktyczną i doświadczenie w biznesie. Dlatego też szkolenia i doradztwo prowadzone przez praktyków są dla nich niezwykle cenną pomocą.
Uczestniczki badania wyraziły przekonanie, że można mówić o pewnej specyfice przedsiębiorczości kobiet (chociażby z uwagi na społeczną rolę kobiety w społeczeństwie) i dlatego istnieje silna potrzeba stworzenia rządowej strategii dedykowanej rozwojowi przedsiębiorczości kobiet w Polsce, np. zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych czy zdrowotnych.
W podsumowaniu badań Krajowa Izba Gospodarcza podkreśliła, że istnieje silna potrzeba stworzenia w Polsce takiego programu. Zwiększenie liczby firm prowadzonych przez kobiety z całą pewnością wpłynęłoby na obniżenie poziomu bezrobocia w Polsce oraz ożywiło rozwój gospodarczy wielu regionów kraju, przyczyniając się tym samym do wyrównywania poziomu życia zarówno pod względem ekonomicznym, jak również społecznym.
Korzystając z okazji przypomnę, że Krajowa Izba Gospodarcza od wielu lat promuje przedsiębiorczość kobiet. Zrealizowaliśmy m.in. projekt „Nowe Kwalifikacje, Praca, Przedsiębiorczość dla Bezrobotnych Kobiet". W ramach projektu 6,5 tysiąca z nich odbyło szkolenia z zakresu zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Uczestniczki programu otrzymały również pomoc w przygotowaniu biznesplanów, a około dwóm tysiącom przyznano granty na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
KIG uczestniczyła także w przeprowadzeniu badań w ramach projektu EWN Eurochambres Women Network (Europejska Sieć Kobiet). Głównym celem badania była odpowiedź na pytanie, co powstrzymuje kobiety-przedsiębiorców przed udziałem w procesach decyzyjnych w sferze gospodarczej.
Krajowa Izba Gospodarcza współrealizuje również Projekt „Europejski Zintegrowany Rozwój Biznesu dla przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety” (EIBG, Projekt jest realizowany pod nazwą Imagining Growth – „Rozwój z wyobraźnią”), współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu LLP Leonardo da Vinci.
Pomagając kobietom w biznesie pamiętamy jednak, że najwłaściwszą drogą do pobudzania przedsiębiorczości jest redukowanie wszelkich barier prowadzenia działalności gospodarczej. I tu nie ma różnicy między kobietami a mężczyznami.
Dla większości kobiet prowadzących w Polsce własne przedsiębiorstwa istotnym motywem podjęcia działalności jest to, że mogą same kierować swoją przyszłością (zdobywanie wiedzy, doświadczenia) oraz pomóc swoim rodzinom w osiągnięciu wyższego standardu życia (większe dochody). Będąc „biznesmenkami” czują, że rezultaty ich pracy w większym stopniu zależą od nich samych, niż ma to miejsce w przypadku pracowników najemnych. Dla większości kobiet bardziej istotne jest bezpieczeństwo prowadzonej działalności gospodarczej, niż szybki zysk obarczony dużym ryzykiem. Uważają także, że mężczyznom w Polsce łatwiej jest założyć firmę.
Ankietowane przez KIG panie podkreślały, że mimo formalnie dobrego wykształcenia, nie zawsze posiadają odpowiednią wiedzę praktyczną i doświadczenie w biznesie. Dlatego też szkolenia i doradztwo prowadzone przez praktyków są dla nich niezwykle cenną pomocą.
Uczestniczki badania wyraziły przekonanie, że można mówić o pewnej specyfice przedsiębiorczości kobiet (chociażby z uwagi na społeczną rolę kobiety w społeczeństwie) i dlatego istnieje silna potrzeba stworzenia rządowej strategii dedykowanej rozwojowi przedsiębiorczości kobiet w Polsce, np. zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych czy zdrowotnych.
W podsumowaniu badań Krajowa Izba Gospodarcza podkreśliła, że istnieje silna potrzeba stworzenia w Polsce takiego programu. Zwiększenie liczby firm prowadzonych przez kobiety z całą pewnością wpłynęłoby na obniżenie poziomu bezrobocia w Polsce oraz ożywiło rozwój gospodarczy wielu regionów kraju, przyczyniając się tym samym do wyrównywania poziomu życia zarówno pod względem ekonomicznym, jak również społecznym.
Korzystając z okazji przypomnę, że Krajowa Izba Gospodarcza od wielu lat promuje przedsiębiorczość kobiet. Zrealizowaliśmy m.in. projekt „Nowe Kwalifikacje, Praca, Przedsiębiorczość dla Bezrobotnych Kobiet". W ramach projektu 6,5 tysiąca z nich odbyło szkolenia z zakresu zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Uczestniczki programu otrzymały również pomoc w przygotowaniu biznesplanów, a około dwóm tysiącom przyznano granty na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
KIG uczestniczyła także w przeprowadzeniu badań w ramach projektu EWN Eurochambres Women Network (Europejska Sieć Kobiet). Głównym celem badania była odpowiedź na pytanie, co powstrzymuje kobiety-przedsiębiorców przed udziałem w procesach decyzyjnych w sferze gospodarczej.
Krajowa Izba Gospodarcza współrealizuje również Projekt „Europejski Zintegrowany Rozwój Biznesu dla przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety” (EIBG, Projekt jest realizowany pod nazwą Imagining Growth – „Rozwój z wyobraźnią”), współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu LLP Leonardo da Vinci.
Pomagając kobietom w biznesie pamiętamy jednak, że najwłaściwszą drogą do pobudzania przedsiębiorczości jest redukowanie wszelkich barier prowadzenia działalności gospodarczej. I tu nie ma różnicy między kobietami a mężczyznami.
nr 6(110)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: Andrzej Arendarski | gospodarka potrzebuje kobiecej ręki |