Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Promocja projektów unijnych >>

Promocja projektów unijnych

Jak oznaczać materiały finansowane ze środków UE, aby nie trzeba było zwracać środków? Kiedy warto komunikować projekt za pomocą reklam, a kiedy wykupić artykuły sponsorowane? Jak wspierać promocję projektu, gdy nie kończą się środki na reklamę?



Justyna Gaj, właścicielka Agencji JUSTA PR
www.justapr.pl
Oznaczenia projektów UE

W większości projektów unijnych zapisuje się środki na materiały promocyjne, przeważnie są to ulotki, plakaty, informatory, drobne gadżety marketingowe. Konieczne jest właściwe oznaczenie materiałów logami unijnymi. Praktycznie każdy grafik, który choć raz przygotowywał takie materiały, wie, że są dokładne wytyczne mówiące jaką powierzchnie muszą zajmować loga unijne, gdzie muszą być umieszczone, w jakich proporcjach i kolorach. Na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dostępny jest wzornik, w którym pokazane są właściwe przykłady oznaczeń. Warto trzymać się tych wytycznych, gdyż tylko ich stosowanie gwarantuje poprawność projektów. Warto zwrócić uwagę, że wszystkie oficjalne pisma łącznie z umowami powinny być drukowane także na papierze zawierającym poprawne oznaczenia unijne. Nie będzie nadgorliwością używanie oznaczeń unijnych nawet w korespondencji mailowej, podczas gdy w projekcie mamy zapisane np. środki na program pocztowy czy hosting.

Reklama czy artykuł sponsorowany?

W zależności od tego, ile informacji mamy do zakomunikowania, taką formę przekazu wybieramy. Jeśli wprowadzamy na rynek produkt, dla którego jesteśmy w stanie w przystępny i krótki sposób określić korzyści dla użytkowników albo najlepiej przedstawić to graficznie, z pewnością warto wybrać reklamę graficzną. Natomiast, jeśli chcemy wprowadzić czytelnika w świat projektu, opowiedzieć o usłudze i przekazać kluczowe przesłanie, wówczas najskuteczniejszą formą będzie wykupienie artykułów sponsorowanych. Takie artykuły różnią się od redakcyjnych tym, że są jasno oznaczone klauzulą artykuł sponsorowany lub advertorial, w gotowej wersji do druku przygotowywane są przez zleceniodawcę, a jego ceny ustalane są przez biuro reklamy konkretnego wydawcy. W taki materiał redakcja nie ingeruje, ponieważ traktowany jest jako reklama, a wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treści prezentowane na reklamach, ogłoszeniach i artykułach sponsorowanych. Wykupując artykuły sponsorowane zleceniodawca ma możliwość opisania usługi, umieszczenia oznaczeń unijnych niezbędnych do kwalifikowalności wydatków w ramach projektu UE. Dobrym przykładem strategii promocyjnej wprowadzającej usługę na rynek, opartej właśnie na artykułach sponsorowanych, jest projekt Kwintal.pl. Portal jest platformą aukcyjną przeznaczoną dla branży spożywczej i rolnej, która tworzy nowy kanał dystrybucji dla handlu między producentami, przetwórcami, sprzedawcami hurtowymi i detalicznymi. Wystawianie aukcji w serwisie jest całkowicie bezpłatne. Portal daje możliwości komunikacji, optymalizacji kosztów oraz klasyfikacji produktów według norm unijnych. Ponadto pozwala na precyzyjne określenie warunków transportowych i odległości dowozu. Tylu informacji nie dałoby się przekazać za pomocą reklamy, ale artykuły sponsorowane idealnie nadają się do komunikacji takich usług czy projektów.

Działania ponad projekt

Zawsze zaczynamy od celu, jaki chcemy osiągnąć poprzez kampanię promocyjną, następnie planujemy działania, po czym zastanawiamy się jakimi dysponujemy zasobami. Dopiero po dokładnym zaplanowaniu i przemyśleniu strategii przystępujemy do działania. Jak w klasycznym projekcie. Polacy najwięcej czasu tracą właśnie na realizację i poprawianie niedociągnięć wynikających z braku precyzyjnego planowania. Japończycy czy Amerykanie zupełnie inaczej podchodzą do realizacji projektów. Gro czasu poświęcają właśnie na analizę, przemyślenie, przedyskutowanie realizacji projektu, a dopiero w kolejnym etapie przystępują do realizacji. Oszczędzają nie tylko czas, zasoby ludzkie, ale także pieniądze. Po zaplanowaniu wszystkich działań przewidzianych we wniosku unijnym, który otrzymał dofinansowanie, można przystąpić do burzy mózgów i zastanowić się, co jeszcze można zrobić. Wykupując powierzchnię reklamową w mediach, na którą mamy środki w projekcie, warto zadbać o przedłużenie komunikacji w postaci działań PR. Przykładowo: gdy wykupujemy reklamy na wrzesień i październik, warto zabiegać o to, aby w kolejnym numerze mogła ukazać się notka prasowa, komentarz ekspercki lub merytoryczna wypowiedź kierownika projektu, który reklamowaliśmy w poprzednich numerach. Takie działania PR wspomagają komunikację projektu, utrwalają zapamiętywalność i pozytywnie wpływają na odbiór przekazu. Ponadto wykupując powierzchnię reklamową w prasie drukowanej warto zadbać o to, aby te same artykuły sponsorowane lub reklamy ukazały się także w serwisach internetowych magazynów. Większość magazynów ma swoje strony internetowe, często nawet dużo bardziej rozbudowane serwisy z aktualnościami, newsami oraz sekcjami, które uzupełniają tematy podejmowane na łamach magazynów. Często serwisy żyją własnym życiem i obecność w nich jest kluczowa w określonych grupach docelowych.

Justyna Gaj, właścicielka Agencji JUSTA PR
www.justapr.pl


nr 7(111)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum