
Jest dobrze, będzie lepiej
Polski przedsiębiorca na rynku niemieckim
Niemcy są najważniejszym partnerem handlowym Polski. Co ważne, nasz kraj utrzymuje dodatni bilans w wymianie handlowej z zachodnim sąsiadem. Oba kraje systematycznie zwiększają swój eksport. Do tego dochodzą inwestycje niemieckie w Polsce, których w tym roku nie brakuje, jak również coraz częstsze inwestycje polskich firm w Niemczech. Współpraca gospodarcza zdaje się funkcjonować całkiem dobrze niezależnie od nienajlepszych ostatnio relacji politycznych.
Ile tak naprawdę zainwestowały Niemcy w Polsce? Nie wiadomo, bo nikt tego nie policzył. Przeważająca część firm niemieckich operujących na polskim rynku to bowiem małe i średnie przedsiębiorstwa. To właśnie one tworzą ponad 70 proc. niemieckiego PKB. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), która bierze pod uwagę inwestycje o wartości powyżej 1 mln USD, plasuje kapitał niemiecki dopiero na czwartym miejscu - po Francji, Niderlandach i USA.
Te statystyki obejmują 258 inwestorów niemieckich. Dane GUS, obejmujące także mniejsze firmy podają około 5,5 tys. spółek pochodzenia niemieckiego zarejestrowanych w Polsce. Jak twierdzi Lars Bosse – dyrektor generalny Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, gdyby policzyć wszystkie inwestycje okazałoby się, że Niemcy są nie tylko największym partnerem handlowym Polski, ale i największym inwestorem w Polsce.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(54)2006 ![]() |