Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Cięcie kosztów w dziale zakupowym - czyli grupowo taniej >>

Cięcie kosztów w dziale zakupowym - czyli grupowo taniej

Zakupy grupowe

Każde przedsiębiorstwo może zwiększać swoją konkurencyjność także poprzez obniżanie kosztów pozyskania produktów lub usług. W tym celu coraz częściej robią one zakupy grupowo lub poprzez platformy aukcyjne.
Szukając sposobów na zmniejszenie nakładów finansowych na usługi czy produkty, działy zakupów w polskich firmach wybierają różne strategie, które mają zoptymalizować ponoszone koszty. Spowolnienie gospodarcze sprawia, że coraz więcej specjalistów wykorzystuje w swojej pracy zaawansowane techniki i narzędzia, szukając efektywniejszych rozwiązań. Postrzeganie działu zakupów jedynie jako centrum zaopatrzeniowego powinno w nowoczesnej firmie przejść już do lamusa.

Zakupy grupowe

W Polsce nadal nie są wykorzystywane możliwości, jakie może przynieść współpraca z innymi przedsiębiorcami. Na rynkach wysoko rozwiniętych takie rozwiązania jak skonsolidowany zakup czy alians nie należą do rzadkości. Tworzenie wraz z innymi przedsiębiorcami grup lub aliansów zakupowych jest dobrym rozwiązaniem poprawiającym efektywność procesów zakupowych. Firmy mogą zrzeszać się, aby dokonać skonsolidowanego zakupu na dany asortyment lub też dokonać go za pośrednictwem jednego, wspólnego podmiotu – tzw. aliansu.
Jeden z bardziej znanych aliansów zakupowych tworzą czołowe globalne korporacje z branży FMCG. Mniejsze firmy zaczynają także przekonywać się do takiego rozwiązania, gdyż uzyskana w ten sposób silna pozycja przetargowa, pomaga wynegocjować lepsze warunki cenowe i pozacenowe. Zaletą tego rozwiązania jest sposobność grupowania się firm z różnych lokalizacji, a także z różnych branż. Zakupy w takiej formie mogą dotyczyć nie tylko artykułów potrzebnych do procesów produkcyjnych, ale także np. przesyłu energii elektrycznej lub usług telekomunikacyjnych.

E-aukcje zakupowe

Spośród nowych technologii coraz częściej stosowany jest w firmach e-procurement, czyli elektroniczny system zarządzania polityką zaopatrzeniową, który usprawnia pracę operacyjną działu zakupów. Niemniej jednak, przeprowadzanie całego procesu poprzez platformę internetową nie jest jeszcze tak szeroko rozpowszechnione w naszym kraju jak na rynkach wysokorozwiniętych. Zależnie od potrzeb, firmy mogą wybierać wśród różnego rodzaju platform, e-aukcji, e-licytacji, dopasowywanych pod indywidualne wymagania. Niektóre firmy tworzą takie platformy we własnych strukturach. Jak wynika z moich doświadczeń, oszczędność z dokonania zakupu poprzez taką platformę może wynieść nawet 70 proc. na niektórych produktach. Na jednaj platformie, funkcjonującej od marca bieżącego roku, do tej pory przeprowadzono ok. 3 500 aukcji, przy ponad 500 zarejestrowanych dostawcach. Użytkownicy portalu, stając się dostawcą jednej firmy z Holdingu, mogą zostać dostawcą pozostałych firm wchodzących w skład Grupy.
Warto także podkreślić, że wzrasta transparentność transakcji, minimalizując przy tym możliwości nadużyć. Wykorzystanie e-aukcji pozwala na znaczne przyspieszenie całego procesu zakupowego, gdyż oszczędza czas potrzebny na wyszukanie produktów oraz negocjacje z dostawcą. Firma korzystająca z e-zakupów różnicuje swoje źródła zaopatrzenia, a także zwiększa efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Oprócz tego e-aukcje stanowią doskonałe narzędzie kontroli ponoszonych w przedsiębiorstwie kosztów.

Pomocne narzędzia zewnętrzne

Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy zewnętrznej. Outsourcing, stosowany już szeroko przez polskie firmy np. w windykacji czy księgowości, także może sprawdzić się w przypadku zakupów. Dostępne narzędzia są bardzo zróżnicowane. Od doradztwa w tworzeniu strategii i zarządzania kosztami, poprzez analizę rynku, aż do przeprowadzenia całych procesów zakupowych czy szkolenia pracowników działu. Zwłaszcza tak pracochłonne działania, jak poszukiwanie potencjalnych partnerów handlowych i tworzenie ich bazy, warto zlecić firmie zewnętrznej. Z kolei przy analizie funkcjonującego już systemu zakupowego przydatny będzie audyt działu zakupów lub audyt dostawców, który pozwoli na identyfikację deficytów.
Szukanie nowych rozwiązań obniżających koszty zakupów staje się coraz popularniejsze. Przedsiębiorcy powoli przekonują się do niestandardowych narzędzi, widząc, że przynoszą one spore oszczędności firmie. Nieufność względem współpracy z innymi podmiotami coraz częściej jest przełamywana, gdyż wspólne działanie przekłada się bezpośrednio na wzrost konkurencyjności firmy.


Autor: Robert Mosiński,
Doradca Zarządu
Grupy Kapitałowej COMPLEX
ds. Zarządzania Łańcuchem Dostaw,
COMPLEX S.A.


nr 11(115)2011


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: cięcie kosztów w dziale handlowym | zakupy grupowe

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum