Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Jak MSP funkcjonują w Sieci >>

Jak MSP funkcjonują w Sieci

Aktywność firm w Internecie

Choć zdecydowana większość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce posiada dostęp do Internetu, to jednak spora ich część nie wykorzystuje jego potencjału. Brak aktywności w Sieci, podobnie zresztą jak bierność w realnym świecie, niesie za sobą wiele negatywnych skutków, które mogą zahamować rozwój firmy.
Internet stanowi jeden z najważniejszych obszarów działań nowoczesnego przedsiębiorstwa. Nieustannie zmieniająca się rzeczywistość stawia przed właścicielami firm wiele wyzwań. Funkcjonowanie w takim otoczeniu wymaga wykorzystywania coraz to nowszych form promocji. Do niedawna w świecie biznesu (i nie tylko) popularne było stwierdzenie Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz. Z czasem zostało ono zastąpione odpowiednikiem Jeśli nie ma cię w Google, to… Sama obecność w Sieci już bowiem nie wystarcza. Niestety, nie wszystkie firmy z sektora MSP potrafią dostosować się do zmian.

Słupy ogłoszeniowe

Wyniki badań przeprowadzonych w maju br. przez Boston Consulting Group wskazują, że ponad 70 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce posiada swoją stronę internetową. W rzeczywistości bardzo często pełni ona rolę słupa ogłoszeniowego. Taka forma aktywności w Sieci może jednak przynieść więcej szkody niż pożytku. Firma, która nie ma estetycznej, funkcjonalnej strony internetowej, cechuje się niską wiarygodnością w oczach klientów czy partnerów handlowych, a to z kolei uniemożliwia jej rozwój i wzrost finansowy.
Zmiany społeczne sprawiają, że pokolenie, które właśnie wchodzi na rynek, poszukuje potrzebnych informacji czy kontrahentów właśnie w Internecie. Odpowiadając oczekiwaniom przyszłych klientów należy zatem na bieżąco aktualizować cennik czy ofertę na firmowej stronie WWW. Równie istotna jest konsekwencja w działaniu. Klient powinien bowiem nabrać nawyku wchodzenia na stronę internetową przedsiębiorstwa mając świadomość, że zawsze znajdzie tam coś ciekawego dla siebie. Wszelkie działania jednorazowe i nieusystematyzowane nie zapewnią efektu w postaci zwiększonej liczby odbiorców dóbr i usług oferowanych przez daną firmę.

Cenne komentarze

Internet ułatwia również dwukierunkową wymianę informacji z obecnymi bądź potencjalnymi klientami, nie tylko za pomocą poczty mailowej, ale także firmowej strony WWW. Wyniki analizy BCG wskazują jednak, że jedynie co piąta z nich umożliwia dodawanie komentarzy, np. na temat firmy, jej produktu czy usługi. Zebranie takich opinii pozwala na uzyskanie informacji zwrotnej, czyli tzw. feedback’u, dzięki któremu łatwiej dostosować ofertę do potrzeb rynku.
W budowaniu relacji z klientami i kontrahentami przydatne okazują się również blogi i portale społecznościowe. Nie są one wprawdzie w stanie zastąpić profesjonalnej strony internetowej, jednak doskonale ją uzupełniają. Bardzo często są one mniej oficjalne i pozwalają zapoznać się ze specyfiką danej firmy. Podobną rolę odgrywają internetowe książki telefoniczne oraz lokalizatory (np. Google Maps). Te drugie mogą okazać się szczególnie przydatne w przypadku pozycjonowania, czyli działań polegających na promocji firmowej strony internetowej, np. w wyszukiwarkach.

Przydatne narzędzia

Dla wielu przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniach BCG, Internet stanowi źródło stosunkowo tanich narzędzi marketingowych. Prawie połowa z nich korzysta z wyszukiwarki jako formy promocji czy rozsyła reklamowe e-maile. Znacznie mniejsza część wykorzystuje do tego płatne bannery.
Dużym błędem jest jednak tworzenie stron internetowych i pozostawienie ich bez wsparcia w postaci marketingu internetowego (pozycjonowania, linków sponsorowanych, itp.). Są to jedne z nielicznych form promocji, które trafiają bezpośrednio do klienta zainteresowanego danym produktem czy daną usługą. Przyczyniają się do tego, że strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania dla ściśle określonych słów kluczowych. Coraz częściej są także dopasowywane do obszaru, w którym znajduje się użytkownik poszukujący danego produktu czy danej usługi (geolokalizacja wyników wyszukiwania). Co więcej, odpowiednia konstrukcja, np. reklamy AdWords, umożliwia pokazywanie jej tylko w godzinach pracy danej firmy.
Oczywiście prawdą jest, że nawet najlepsza reklama nie zastąpi rzetelnych i bieżących informacji, ale połączenie ze sobą działań związanych z aktualizacją strony WWW, stworzeniem środowiska klientów za pośrednictwem portali społecznościowych, blogów oraz skuteczne promowanie strony internetowej firmy, może być kluczem do sukcesu w biznesie. Jakie firmy są na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu?

Liderzy branży

Istnieją branże, które wyróżniają się na tle innych. Wysoką aktywnością w Internecie charakteryzują się przede wszystkim przedsiębiorstwa turystyczne i produkcyjne. Z kolei najgorzej radzą sobie firmy zajmujące się finansami, transportem i nieruchomościami. Warto również zwrócić uwagę na przedsiębiorstwa handlowe, bowiem aż 14 proc. z nich odznacza się niską aktywnością w Sieci. W czasach, w których szczególną rolę odgrywa e-sprzedaż, mogą one mieć problem z konkurencyjnością. Umiejętność radzenia sobie w Sieci wymagana jest również między innymi w branży IT. Dlaczego zatem tak wiele MSP nie jest wciąż przekonanych do Internetu?
Najczęstszą przyczyną powstrzymywania się przed pełnym „zaangażowaniem” w Sieci bywa nieświadomość i lęk. Pojawia też niepewność związana ze sparingiem czy oszustwami, które wydają się być trudniejsze do wykrycia w Sieci, niż podczas klasycznych kontaktów handlowych. Faktem jest jednak, że liczba oszustw dokonywanych za pośrednictwem Internetu nie różni się zbytnio od tej w realnym świecie. Przyczyny obaw mogą tkwić zatem w nastawieniu przedsiębiorców. Oczywiście, funkcjonując w Sieci należy pamiętać o podstawowych zabezpieczeniach, takich jak oprogramowanie antywirusowe, antyspamowe czy dobry hosting. Na rynku istnieje zresztą wiele firm, które zajmują się profesjonalnym wsparciem w zakresie ochrony antywirusowej i antyspamowej. Pewnym standardem jest także świadczenie podobnych usług przez agencje interaktywne, które zajmują się reklamą internetową. Niezależnie od potencjalnych zagrożeń warto być aktywnym w Sieci. Bez odpowiedniej promocji w Internecie, nawiązanie relacji z klientem może okazać się bowiem niemożliwe.

Wymierne efekty

Działania prowadzone w Sieci bezsprzecznie przynoszą wiele korzyści. Jak pokazuje raport BCG nawet w branżach uznawanych za mało aktywne w Internecie, właściwe wykorzystanie tego narzędzia promocji może znacznie poprawić efektywność działalności firmy. Niemal połowa firm z sektora MSP o dużej aktywności w Sieci odnotowała w zeszłym roku wyraźny wzrost przychodów. Ponadto Internet korzystnie wpływa na zwiększenie zasięgu działalności firmy, przyrost zatrudnienia i eksportu. W szerszej perspektywie może się także przyczynić do dynamicznego rozwoju sektora MSP.

Dariusz Pawłowski, kierownik działu handlowego Procreate Sp. z o.o., agencji interaktywnej specjalizującej się w profesjonalnym tworzeniu serwisów WWW


nr 11(115)2011


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: aktywność firm w internecie | firma w internecie | firma w sieci | strona firmowa

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum