Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Wyróżnij się albo zgiń >>

Wyróżnij się albo zgiń

Po raz pierwszy od wielu lat Coca Cola wypadła z rankingu najcenniejszych marek świata. Jak zatem budować markę projektu, serwisu czy usługi, by skrócić proces decyzyjny klienta i zachęcić do kupna?




Justyna Gaj, właścicielka Agencji JUSTA PR
www.justapr.pl
Najcenniejsze marki świata

Pierwsze miejsce w rankingu najbardziej wartościowych marek zajęło Google, które intensywnie rozwija już nie tylko wyszukiwarkę, ale także swoje systemy operacyjne. Wartość tej marki wzrosła z 36,2 mld dolarów w roku 2010 do 44,3 mld w obecnym. Tuż za wyszukiwarkowym gigantem znalazł się Microsoft, którego wartość marki rok do roku wzrosła z 33,6 mld do 42,8 mld. Trzecie miejsce zajął Wal-Mart, który spadł z pierwszej pozycji. Wycena marki amerykańskiej sieci supermarketów spadła z 41,3 mld do 36,2 mld rok do roku. Pomimo to właściciele korporacji właśnie przywiązaniu klientów przypisują ogromny sukces swoich sklepów. Na kolejnych miejscach znajdziemy zyskujące IBM, Vodafone, Bank of America, GE, Apple, Wells Fargo oraz AT&T.
Według magazynu „Forbes” najcenniejszymi markami światowego sportu są amerykański golfista Tiger Woods, którego wartość wyceniono na 55 milionów dolarów oraz szwajcarski tenisista Roger Federer (26 mln). Numerem trzy wśród najcenniejszych marek sportowych jest amerykański golfista Phil Mickelson, u którego w ubiegłym roku lekarze stwierdzili łuszczycowe zapalenie stawów. Krótko po tym, jednym z jego sponsorów został koncern farmaceutyczny Pfizer. Wartość rynkowa tego zawodnika szacowana jest na 24 mln dol.

Marka serwisu

O budowie marki – jakimi cechami ma się wyróżniać, w jaki sposób mówić do odbiorców i z czym powinna kojarzyć się firma – warto pomyśleć zanim wprowadzi się ją na rynek. Po debiucie ciężko zmienić pozycjonowanie i odbiór marki – skuteczniej i taniej jest przygotować dobry plan przed wejściem na rynek.
iDolina.pl od początku swojej działalności rozważnie buduje własną markę. Grupą docelową serwisu są młode osoby, przeważnie nastolatki. To dla nich budowany jest kontent wirtualnego świata. Serwis wykorzystuje zaawansowane technologie 3D, dzięki czemu użytkownicy otrzymują gry na najwyższym poziomie. Stopniowo dodawane są nowe gry, aby utrzymać zainteresowanie graczy. W ciągu zaledwie kilku dni od startu serwisu, profil na Facebooku polubiło kilka tysięcy fanów, dowiadując się o nim od swoich znajomych. iDolina.pl pozycjonuje się jako innowacyjny serwis dedykowany młodzieży. Grafika, kontent oraz przekaz idealnie dopasowane są do głównych wartości jakimi kieruje się firma.

Marka projektu

Podobnie sytuacja wygląda z projektami. Jeśli zależy nam na tym, aby zbudować markę jakiegoś projektu oraz jego rozpoznawalność, warto zastanowić się wcześniej, przed startem projektu. W przypadku konkursu fotograficznego Rozwój w obiektywie, precyzyjnie zostały określone kluczowe przesłania i grupy docelowe projektu. Konkursu <BOLD>:<Rozwój w obiektywie> ma poszerzać świadomość społeczną na temat Milenijnych Celów Rozwoju oraz uwrażliwić na problemy rozwoju globalnego i pomóc zrozumieć ich złożoność. Ministerstwo Spraw Zagranicznych (organizator projektu) postanowił, że właśnie poprzez wyraz artystyczny, jakim jest fotografia, chce propagować Milenijne Cele Rozwojowe. Tak określone cele pozwoliły na koncentrację przekazu wokół mediów, które docierają do pasjonatów i fotografów. Ponieważ konkurs kierowany jest głównie do osób podróżujących, dlatego przekaz zamieszczany jest w mediach dla podróżników i fotografów.

Wartość dodana do szkoleń

W natłoku ofert szkoleń organizatorzy prześcigają się w pomysłowości, by zwrócić uwagę odbiorców na swój projekt. Znaczna część szkoleń finansowana jest ze środków unijnych, zatem cena nie jest wartością kluczową przy wyborze oferty. Czym kieruje się potencjalny uczestnik wybierając szkolenie? Oprócz zawartości merytorycznej szkolenia ważna jest przede wszystkim kadra trenerska, zwłaszcza jeśli szkolenie ma mieć charakter biznesowy. Uczestnicy oczekują przede wszystkim fachowej wiedzy opartej na realnych przykładach z życia, a nie akademickich wykładów. To co wyróżnia markę szkoleń to także unikalny program, moduły szkoleniowe, których nikt inny na rynku nie oferuje.
Coraz chętniej wybierane są takie warsztaty, które zawierają moduł elearningu. Tworząc markę szkoleń warto skoncentrować się na tym, co je wyróżnia na tle innych, jakie elementy mogą być wartością dodaną dla szkolonego, jak uczestnictwo wpłynie na rozwój osobisty i zawodowy osoby kończącej szkolenie. Dobrymi przykładami silnych markowo szkoleń są warsztaty prowadzone przez takie firmy jak Ośrodek Doradztwa i Treningu Kierowniczego, Obserwatorium Zarządzania czy Sysco Polska.
Marka stanowi niematerialną wartość każdej firmy. Na to, czy klient intuicyjnie wybiera naszą markę, a nie konkurencji, duży wpływ ma właściciel firmy. Jeśli poważnie podejdzie do swojego produktu lub usługi już na samym początku działalności, to ma szanse stworzyć markę, która odniesie sukces.

Piramida Luskina


Wyceny marki można dokonać na 4 sposoby:
  • premia cenowa (porównanie danej marki do najlepszych na rynku),
  • koszty zastępowania (metoda podliczeniu, ile pieniędzy należy zainwestować w nową markę, aby miała na rynku taką samą pozycję jak wyceniana marka),
  • koszty historyczne (ile pieniędzy włożono do tej pory w promowanie marki),
  • notowania na giełdzie, wartość rynkowa majątku, itp.

Justyna Gaj, właścicielka Agencji JUSTA PR
www.justapr.pl


nr 11(115)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum