Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Pogoda dla biznesu >>

Pogoda dla biznesu

Office 365

Pod koniec czerwca br. firma Microsoft ogłosiła premierę produktu Office 365. Czy jest nowa to wersja pakietu Office (przecież od niedawna mamy Office 2010)? A może jest to odpowiedź na produkty konkurencji, np. Google Apps? Czy można tę wersję zainstalować w domu i ile to kosztuje? Na te i inne pytanie spróbujemy dać odpowiedź w poniższym artykule, a także przedstawić główne założenia, elementy składowe i koszty.
To nie jest pakiet biurowy

Nazwa Office 365 faktycznie może sugerować, że jest to kolejna wersja popularnego pakietu biurowego. Co ciekawe, w skład tego rozwiązania wchodzi Office Professional Plus. Produkt ten jest rozwiązaniem szerszym – nie dotyczy tylko pracy lokalnej na komputerze domowym czy firmowym. Dla użytkowników domowych Microsoft udostępnia inne, darmowe aplikacje – okrojoną wersję pakietu Office, dostępną przez przeglądarkę internetową: Office Web Apps i przestrzeń dyskową w „chmurze” – SkyDrive (25 GB danych, m.in. zdjęcia, dokumenty, itp.).

Do kogo adresowany?

Na pewno nie jest to produkt przeznaczony do użytku domowego. Office 365 skierowany jest do firm kilkuosobowych, średnich i dużych.
To zestaw aplikacji i usług działających częściowo po stronie użytkownika końcowego (np. przeglądarka internetowa, pakiet Office Professional Plus) oraz w tak zwanej „chmurze” (głównie rozwiązania serwerowe: serwery poczty elektronicznej, pracy grupowej, obiegu dokumentów, portali intranetowych). Dzięki temu uzyskujemy dostęp do najnowszych rozwiązań, bez potrzeby zakupu i utrzymania serwerów i licencji. Nie musimy troszczyć się także o uzyskanie wysokiego poziomu dostępności (Microsoft zapewnia ten wskaźnik na 99,9 proc.).

Komponenty

W skład pakietu Office 365 wchodzą następujące produkty i usługi:
1.  Microsoft Exchange Online – Usługa oparta o najnowszą wersję produktu Exchange 2010, pozwalająca na zarządzanie pocztą elektroniczną i pracą grupową. Główne cechy to:
a.  skrzynka pocztowa wielkości 25 GB
b.  dostęp z poziomu Microsoft Outlook (wersje 2007 i 2010) i za pomocą przeglądarki internetowej
c.  zabezpieczenia antywirusowe i antyspamowe bazujące na produktach z rodziny Microsoft Forefront
d.  możliwość podłączenia i zarządzania swoją skrzynką pocztową z poziomu urządzeń przenośnych, smartfonów takich jak: Windows Phone, IPhone, BlackBerry i Android
e.  współdzielenie m.in. takich elementów jak kalendarz, kontakty, zadania
f.  archiwizacja wykonywana osobiście
2.  Microsoft SharePoint Online – Cześć składowa Office 365, oparta o najnowszą wersję produktu – SharePoint 2010. Najważniejsze cechy to:
a.  przestrzeń dyskowa na witryny i ich zawartość wielkości 10 GB i 500 MB dla użytkownika (istnieje możliwość dokupienia dodatkowego miejsca)
b.  portal firmowy pozwalający na wymianę informacji, zadań, kalendarzy, współdzielenie i obieg dokumentów
c.  możliwość posiadania przez każdego pracownika własnej witryny intranetowej, dzięki której możliwe jest przechowywanie i udostępnianie dokumentów, plików informacji o sobie, o projektach
d.  możliwość dostosowania witryn do swoich potrzeb
3.  Microsoft Lync Online – Usługa oparta na najnowszej wersji produktu Microsoft Lync 2010; pozwala na współpracę bezpośrednią, konferencję online, wymianę informacji za pomocą komunikatora. Produkt ten może posłużyć do:
a.  porozumiewaniu się za pomocą wiadomości błyskawicznych
b.  zaznaczania statusu swojej obecności, np. dostępny, z dala od komputera, zajęty
c.  tworzenia wideo konferencji, udostępniania aplikacji
d.  prowadzenia między użytkownikami rozmów i spotkań wideo
e.  integracja z SharePoint, Exchange, Outlook i z innymi aplikacjami Office
4.  Office Professional Plus – Pakiet najpopularniejszych i najnowszych aplikacji biurowych, dający możliwość wykorzystania w pełni dostępu do wyżej wymienionych usług.

Koszty

Oferta Office 365 jest dostosowana dla różnych odbiorców, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych. Ogólna zasada jest następująca – czym więcej funkcjonalności potrzebujemy, tym więcej trzeba za nie zapłacić.
Produkt jest sprzedawany na zasadach subskrypcji miesięcznej, a opłata jest dokonywana za każdego użytkownika.
Microsoft dzieli klientów Office 365 na dwie grupy:
1.  Usługa dla specjalistów i małych firm (plan P) – cena: 5,25 EUR za użytkownika na miesiąc. Nabywca dostaje m.in. możliwość korzystania z poczty elektronicznej, pracy grupowej, portalu intranetowego, obiegu dokumentów, prowadzenia konferencji online oraz ochronę antyspamową i antywirusową. Dla firm, które potrzebują dodatkowych możliwości, np. synchronizacji z wewnętrzną usługą Active Directory, pakietu Office Professional Plus, Microsoft oferuje dodatkowe plany.
2.  Usługa dla średnich firm (w tym przypadku sytuacja troszkę się komplikuje i mamy dodatkowy podział)
a.  Plan dla przedsiębiorstw – aż cztery możliwe opcje (plany E1, E2, E3, E4) i ceny w przedziale od 9 do 25,50 EUR za użytkownika na miesiąc. Duże zróżnicowanie zarówno cenowe, jak i funkcjonalne, ale dzięki temu firma może wybrać najlepszy dla niej plan i korzystać tylko z potrzebnych rozwiązań;
b.  Plan dla pracowników korzystających z kiosków. Dwa warianty K1 i K2, ceny: 3,57 i 9 EUR za użytkownika na miesiąc. Rozwiązanie przeznaczone dla osób mobilnych, którym zapewniamy dostęp do części Office 365 za pomocą przeglądarki, np. dostęp do poczty, portalu intranetowego czy dokumentów, bez potrzeby instalowania Office Professional 2010.
Szczegóły wraz z kalkulatorem ewentualnych kosztów dostępny są na stronie http://www.microsoft.com/pl-pl/office365/online-software.aspx.
Ważną wiadomością dla potencjalnych klientów jest możliwość bezpłatnego przetestowania usługi przez 30 dni. Po tym czasie możliwa jest zmiana wersji próbnej na wersję pełną i płatną.
Jednym z większych problemów, którego mogą obawiać się nabywcy Office 365, jest kwestia migracji i współistnienia z aktualnymi rozwiązaniami w danej firmie. Microsoft przygotował kilka narzędzi do zapewniania jak najprostszego przejścia i współpracy z posiadanymi produktami. Istnieje także możliwość skorzystania z usług świadczonych przez wyspecjalizowane firmy partnerskie Microsoftu. Pomoc taka dotyczy zarówno prostych zagadnień (przedstawienie produktu, doradztwo co do wyboru wersji, szacunku kosztów, ocena opłacalności projektu), ale także bardziej skomplikowanych (m.in. przeprowadzenie wdrożenia, migracji, administracja poszczególnymi usługami, dostosowanie zawartości witryn SharePoint do swoich potrzeb).

Podsumowanie

Office 365 to zestaw aplikacji i usług działających częściowo po stronie użytkownika końcowego oraz w tak zwanej „chmurze”, w której pracują i są utrzymywane rozwiązania serwerowe. Klient otrzymuje dostęp do produktu poprzez Internet, sam zaś musi się troszczyć tylko o komponenty działające lokalnie: system operacyjny, przeglądarkę, pakiet Office. Na pewno jest to ciekawa propozycja w stosunku do klasycznego podejścia polegającego na utrzymaniu infrastruktury serwerowej lokalnie (mając dostęp do wszystkich funkcjonalności i pełną możliwość dostosowania rozwiązania do swoich potrzeb). Każdy sam może sobie wyrobić zdanie o tym produkcie, korzystając z wersji próbnej.

Zrzuty ekranu
1. Panel dostępowy użytkownika


2. Portal intranetowy działający w oparciu o SharePoint


3. Dostęp do poczty elektronicznej i pracy grupowej przy pomocy Outlook Web Access


4. Portal administracyjny



CTS – Centrum Technik Sieciowych
cts@cts.com.pl
www.cts.com.pl
tel. 22 838-19-08
22 838-52-70


nr 11(115)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum