Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Handel mailami >>

Handel mailami

Przesyłanie informacji handlowych a obrót zebranymi adresami e-mail

Codziennie za pośrednictwem Internetu przekazywane są miliony informacji reklamujących produkty i usługi. W dużej mierze trafiają one na adresy e-mail podane przez użytkowników Sieci na rozmaitych stronach internetowych. Z przekazaniem swojego adresu e-mail często związana jest możliwość wyrażenia zgody na otrzymywanie tzw. informacji handlowych. Warto zastanowić się, czym są te informacje i jakie konsekwencje pociąga za sobą wyrażenie zgody na ich przesyłanie.
Charakterystyka informacji handlowej

Definicja informacji handlowej zawarta jest w ustawie z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ujmując ową definicję syntetycznie, informacją handlową jest informacja przeznaczoną do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy. Zgodnie z ustawą, jest ona wyraźnie oznaczana w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa oraz zawiera przede wszystkim oznaczenie podmiotu zlecającego jej rozpowszechnianie, a także wyraźny opis form działalności promocyjnej tego podmiotu.
Nie ma przeszkód, aby informacja handlowa mogła być przesyłana z wykorzystaniem transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, np. poprzez Internet, w tym z użyciem poczty elektronicznej. Warunkiem dopuszczalności jej przesyłania jest jednak jej zamówienie, czyli wyrażenie przez adresata takiej informacji zgody na jej otrzymywanie, w szczególności obejmujące podanie adresu e-mail. Jest to o tyle istotne, iż przesyłanie niezamówionej informacji handlowej jest uznane przez przepisy powołanej ustawy za czyn nieuczciwej konkurencji i wykroczenie zagrożone karą grzywny.

Ostrożnie z handlem adresami e-mail

Poza przesyłaniem informacji handlowych, potocznie zwanym też „mailingiem”, adresy poczty elektronicznej są również nierzadko wykorzystywane w innych celach, np. świadczenia usług przez przedsiębiorcę, który te adresy zebrał. Jednak samo uzyskanie adresów poczty elektronicznej, m.in. w celu przesyłania mailingów, nie stanowi automatycznie przyzwolenia na odpłatne czy nieodpłatne przekazywanie tych adresów podmiotom trzecim, a wręcz obrót bazami danych zawierającymi te adresy. Adres poczty elektronicznej może stanowić dane osobowe, za pomocą którego można zidentyfikować konkretną osobę. Chociażby z tego względu taki adres e-mail powinien być przez przedsiębiorcę ściśle chroniony przed dostępem do niego osób niepowołanych.
Posługiwanie się adresami e-mail, zebranymi przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością, powinno następować w ścisłym związku z celem, dla którego realizacji adres został udostępniony. Oznacza to, że w przypadku gdy użytkownik Internetu podając swój adres e-mail wyraził zgodę na jego wykorzystanie tylko do przesyłania informacji handlowych, to właśnie w taki sposób jego adres poczty elektronicznej powinien być wykorzystany.

Przekazywanie e-maili na podstawie zgody

Dalsze przekazywanie uzyskanych adresów e-mail musi być prawnie uzasadnione, zwłaszcza gdy adresy stanowią dane osobowe. Podstawą do dalszego przekazania adresu e-mail przez przedsiębiorcę, któremu ten adres został udostępniony, może być chociażby zgoda na takie przekazanie, wyrażona przez osobę, która posługuje się danym adresem.
Zgoda ta może być wyrażona poprzez osobne oświadczenie, ale może być też częścią umowy między posiadaczem adresu a przedsiębiorcą. W przypadku gdy konkretny adres e-mail będzie daną osobową, wówczas będzie mógł być przekazany dalej także wtedy, gdy zostaną spełnione inne (poza zgodą podmiotu uprawnionego) przesłanki dopuszczalności przekazania, wskazane w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. W przypadku przekazania, osoba udostępniająca dany adres e-mail powinna być także zasadniczo poinformowana (zwłaszcza gdy w grę wchodzą adresy stanowiące dane osobowe), jakiemu podmiotowi jej adres e-mail jest dalej przekazywany.

Przesyłanie niezamówionych informacji handlowych jako czyn nieuczciwej konkurencji

Jak wskazano, adresat informacji handlowej przesyłanej np. za pośrednictwem poczty elektronicznej musi wyrazić uprzednio zgodę na otrzymywanie takiej informacji czyli ją „zamówić”. W myśl przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, prawnie dopuszczalne jest bowiem tylko przesyłanie zamówionych informacji handlowych. Jest to dość istotne, ponieważ powołana ustawa wprost stanowi, iż przesyłanie niezamówionych informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej  jest czynem nieuczciwej konkurencji, a podmiot przesyłający taką informację popełnia wykroczenie zagrożone karą grzywny.
Reasumując, uzyskanie przez danego przedsiębiorcę adresów e-mail w celu przesyłania informacji handlowych nie stanowi zarazem zezwolenia na obrót zebranymi adresami e-mail i dalsze ich przekazywanie podmiotom trzecim. Takie przekazanie będzie możliwe dopiero po spełnieniu dodatkowych warunków, w tym po podjęciu odpowiednich działań, także z udziałem osoby, która dany adres e-mail udostępniła przedsiębiorcy.

Marcin Berlak
Aplikant radcowski
w Kancelarii Prawniczej
Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu


nr 12(116)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum