Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> A jak założyć i prowadzić własny biznes >>

A jak założyć i prowadzić własny biznes

RAPORT: WŁASNY BIZNES

Fragment XXIV wydania książki
ABC small business'u
autorstwa Włodzimierza Markowskiego
która ukaże się 1 lutego 2012 r.
Wydawnictwo MARCUS, 2011
www.abcbiznesu.com

Założenie własnej firmy teoretycznie staje się z roku na rok coraz prostsze. Konieczność odwiedzin z racji rejestracji firmy aż czterech instytucji stała się dla naszych reformatorów głównym symbolem kłód rzucanych pod nogi przyszłym przedsiębiorcom. Dlatego od paru lat fundują nam festiwal zamurowywania kolejnych okienek
Od 31 marca 2009 r. wprowadzona została zasada jednego okienka. Jeden zintegrowany wniosek składany był do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy, a w jego imieniu urząd rozsyłał wniosek do NUS, GUS i ZUS wyręczając w tym przyszłego przedsiębiorcę. Jednak brak koordynacji między urzędami i nagminne posługiwanie się pocztą polską zamiast Internetem stało się powodem niewydolności systemu, który co prawda działał, ale rejestracja firmy trwała często dłużej niż w systemie tradycyjnym.
Od 1 lipca 2011 r. obowiązuje zasada ZERO OKIENKA, czyli możliwość rejestracji działalności gospodarczej przez Internet, teoretycznie bez potrzeby wychodzenia z domu. Od tego dnia rozpoczęła bowiem działalność Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.
Obecnie osoba fizyczna, która chce rozpocząć działalność gospodarczą indywidualną lub w spółce cywilnej, przesyła przez Internet jeden zintegrowany wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej bezpośrednio do CDIDG lub składa w wybranym urzędzie gminy, niekoniecznie właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Złożenie wniosku nie podlega opłatom.
Wniosek jest jednocześnie wnioskiem:
  • do wskazanego naczelnika urzędu skarbowego (NUS) w sprawie wydania numeru identyfikacji podatkowej NIP (zgłoszenie identyfikacyjne) lub aktualizacji danych zawartych w złożonym kiedyś formularzu NIP-1 (zgłoszenie aktualizacyjne), oraz wyboru formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2012 r. zastąpi on także VAT-R, czyli wniosek w sprawie rejestracji dla celów podatku VAT.
  • do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) lub Kasy Rolniczych Ubezpieczeń Społecznych (KRUS) w sprawie zgłoszenia płatnika składek (albo zmiany poprzedniego zgłoszenia) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej,
  • do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego (WUS) o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i nadania numeru REGON.
Wniosek o wpis do ewidencji (rejestrację) działalności gospodarczej składasz na druku CEIDG-1.
Wniosek może zostać przez Ciebie złożony na cztery sposoby:
  • jako formularz papierowy podpisany i złożony osobiście przez Ciebie w wybranym urzędzie gminnym, niekoniecznie właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Od 1 lipca 2011 gmina nie jest już bowiem organem ewidencyjnym dla nowych przedsiębiorców – pełni jedynie rolę przekaźnika do CEIDG. Formularz drukujesz pusty ze strony CEIDG i wypełniasz ręcznie lub wypełniasz na stronie przy pomocy kreatora i drukujesz już wypełniony. Po sprawdzeniu Twojej tożsamości gmina przekształca taki wniosek na wniosek elektroniczny i przekazuje go do CEIDG,
  • jako formularz papierowy, przesłany do gminy listem poleconym, z notarialnym potwierdzeniem własnoręczności podpisu wnioskodawcy,
  • przesłany do gminy elektronicznie (przez Internet), z wykorzystaniem formularza dostępnego na stronie internetowej CEIDG www.firma.gov.pl i niepodpisany elektronicznie. Możesz to zrobić z logowaniem się lub bez logowania do CEIDG. Wystarczy jeśli zapamiętasz numer wypełnionego wniosku. Urzędnik w gminie łatwo go odszuka w systemie. Masz siedem dni na osobiste podpisanie go w gminie.
  • zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie go elektronicznie bezpośrednio do CEIDG. Wniosek musi być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym lub z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP. Przy pierwszym logowaniu do CEIDG musisz założyć swoje konto i aktywować je po otrzymaniu potwierdzenia mailowego.
W każdym przypadku wniosek musi być podpisany podpisem osobistym wnioskodawcy lub potwierdzony w inny sposób, akceptowany przez system CEIDG, umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas złożenia wniosku.
Jeśli wniosek złożony online będzie źle wypełniony, system poinformuje Cię o tym niezwłocznie na podany adres e-mail. W przypadku błędów na formularzu złożonym w gminie, wezwie Cię do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni roboczych.
Trzy pierwsze sposoby realizowane są nadal systemem „jednego okienka”. ZERO OKIENKA dotyczy zatem tylko czwartego sposobu rejestracji firmy. Jest on niewątpliwie najbardziej nowoczesny i efektowny, szczególnie w prezentacjach w mediach i z mównicy sejmowej. Ma jednak kilka cech trudnych do zaakceptowania przez kandydata na przedsiębiorcę. Wniosek o wpis działalności gospodarczej przesyłany do CEIDG przez Internet musi być opatrzony: podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. W pierwszym przypadku wymaga wcześniejszego wykupienia tegoż certyfikatu za kilkaset złotych w jednej z kilku firm, które oferują w Polsce taką usługę. W drugim konieczne jest założenie w urzędzie swojego zaufanego profilu, czyli konieczna jest wizyta osobista. Założenie zaufanego profilu oznacza z kolei, że jesteś jak na widelcu dla całej krajowej administracji, co dla administracji jest bardzo korzystne, ale dla Ciebie może kojarzyć się z nielubianą nadmierną inwigilacją. Oznacza to np. zbyt szybkie (bo mailowe) otrzymywanie niekorzystnych rozstrzygnięć, których wolałbyś przez dwa tygodnie nie otrzymać.
<BOLD>:<Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej CEIDG> jest spisem przedsiębiorców będących osobami fizycznymi i działających na terenie Polski. Spis prowadzony jest w systemie teleinformatycznym przez ministra gospodarki, na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jeśli wybierzesz działalność w formie spółki osobowej (jawnej, partnerskiej, komandytowej) lub spółki kapitałowej (z o.o. lub akcyjnej) rejestracji dokonujesz w KRS, czyli Krajowym Rejestrze Sądowym działającym przy sądzie rejonowym właściwym z uwagi na siedzibę Twojej spółki.
CEIDG rozpoczęła działalność 1 lipca 2011 r. W okresie 1 lipca – 31 grudnia br. dotychczasowe organy ewidencyjne – urzędy gminne mają obowiązek przenosić wpisy wszystkich przedsiębiorców do CEIDG. Ponieważ z kraju dochodzą sygnały, że wiele urzędów nie robi tego internetowo, tylko przesyła wydruki pocztą zwykłą, można się spodziewać przekroczenia tego terminu. Organy ewidencjonujące działalność koncesjonowaną mają czas na przeniesienie danych do CEIDG do 30 czerwca 2012 r.
Z dniem przeniesienia danych przedsiębiorcy do CEIDG wójt, burmistrz lub prezydent miasta przestają być organem ewidencyjnym dla przedsiębiorcy. Dla nowo rejestrujących się przedsiębiorców nie są oni już takim organem od 1 lipca 2011 r.
Bezpieczny podpis elektroniczny można obecnie kupić w jednej z pięciu firm wpisanych do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi w zakresie podpisu elektronicznego, prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki. Są to: Krajowa lzba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, MobiCert oraz Enigma S.O.I.
Usługi certyfikacji są usługami komercyjnymi. Koszt podpisu może być inny w każdej firmie – zależy od terminu ważności certyfikatu (umowa subskrybencka na rok lub dwa lata) i rodzaju urządzenia zastosowanego do składania podpisu. Może to być czytnik kart usb, token usb lub karta pcmcia. Można zakupić kartę z certyfikatem bez czytnika lub sam czytnik z licencją na oprogramowanie.
Profil zaufany ePUAP jest bezpłatną metodą potwierdzenia tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. To alternatywa dla bezpiecznego podpisu elektronicznego. Wykorzystując ePUAP możesz załatwiać sprawy administracyjne, ale bez skarbowych i podatkowych, bez konieczności odwiedzin urzędu. Dotyczy to składania wszelkich podań, odwołań lub skarg, ale też otrzymywania na nie odpowiedzi.
Sposób uzyskania profilu zaufanego:
  • zakładasz konto na stronie www.epuap.gov.pl i aktywujesz je po otrzymaniu potwierdzenia na maila,
  • logujesz się na swoje konto,
  • wypełniasz wniosek o założenie profilu,
  • udajesz się osobiście do punktu potwierdzającego profil w celu potwierdzenia tożsamości. Znajdują się one w urzędach skarbowych i niektórych biurach ZUS. Ich spis znajdziesz na www.mg.gov.pl,
  • jeśli posiadasz podpis elektroniczny, potwierdzasz nim swoje dane, bez konieczności wizyty w punkcie.
Do posługiwania się profilem zaufanym nie jest potrzebne żadne dodatkowe oprzyrządowanie ani oprogramowanie. Profil możesz założyć w każdej chwili i korzystać z niego zawsze i w każdym miejscu, pod warunkiem że masz dostęp do Internetu.
Niezależnie od liczby firm jednoosobowych i spółek cywilnych zakładanych w różnych miejscowościach (także tych wymagających wydania koncesji lub zezwolenia), osoba fizyczna dokonuje w CEIDG jednego łącznego zgłoszenia, niezależnie od sposobu złożenia czy przesłania wniosku. W zgłoszeniu wymienia wszystkie rodzaje działalności, jakie zamierza wykonywać zarówno samodzielnie i jako wspólnik spółek cywilnych, a także wszystkie adresy (nawet w najbardziej odległych województwach), pod którymi te działalności będzie prowadzić. Jeśli zamierza później uruchomić jakąkolwiek inną działalność, zobowiązana jest dokonać aktualizacji zgłoszenia, poprzez złożenie kolejnego wniosku uwzględniającego planowane zmiany.
Spółka cywilna zgodnie z kodeksem cywilnym nie jest przedsiębiorcą i w związku z tym nie podlega jako spółka odrębnemu wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Przedsiębiorcami są jej wspólnicy, którzy rejestrują swoją działalność w CEIDG (każdy oddzielnie). Każdy z nich wpisuje we wniosku własne przyjęte przez siebie zasady opodatkowania podatkiem dochodowym. Oczywiście musi to być zgrane, np. wszyscy wspólnicy deklarują ryczałt lub kartę podatkową. Jeśli jednak wszyscy przyjmą zasady ogólne, jeden może wybrać opodatkowanie wg skali, inny stawką liniową. I tu pojawia się problem – prowadząc własną działalność gospodarczą i jednocześnie działając w spółce cywilnej możesz dla każdej z tych działalności przyjąć inną formę opodatkowania. A co, jeśli będziesz w trzech spółkach cywilnych, w każdej z inną forma opodatkowania?
Dopiero po dokonaniu własnej rejestracji wspólnicy dokonują odrębnych zgłoszeń (każdy siebie) do ubezpieczeń społecznych i wspólnego zgłoszenia spółki cywilnej do urzędu statystycznego (REGON), ZUS (płatnik składek za pracowników) i urzędu skarbowego na druku NIP-2 (NIP spółki i ew. zgłoszenie spółki VAT-R).
Rejestracja w CEIDG jest wolna od opłat. Przesłanie przez Internet wniosku do CEIDG lub złożenie w urzędzie wniosku o wpis do CEIDG oznacza, że już z chwilą jego złożenia (lub od późniejszego dnia określonego we wniosku) JESTEŚ PRZEDSIĘBIORCĄ i już w dniu złożenia wniosku (lub dniu określonym we wniosku) możesz rozpocząć działalność gospodarczą. Są jednak pewne ograniczenia:
  • jeśli nie miałeś wcześniej NIP-u, musisz wstrzymać się z wystawianiem rachunków (podatnik zwolniony z VAT) lub faktur (vatowiec) do chwili uzyskania NIP-u. Zostanie on automatycznie wpisany do Twojego wniosku CEIDG-1, a Ty otrzymasz go mailem;
  • jeśli jesteś spółką cywilną, przed rozpoczęciem działalności spółka sama występuje o nadanie REGON-u i NIP-u oraz rejestrację płatnika w ZUS-ie (KRUS-ie);
  • jeśli jesteś spółką handlową, działalność możesz rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Wpis do CEIDG dokonywany jest nie później niż następnego dnia, jeśli wniosek jest poprawny. Potwierdzenie przyjęcia wniosku lub informację o błędach, które musisz poprawić, otrzymujesz mailem. Zaświadczeniem o wpisie jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Wejdź na stronę www.ceidg.gov.pl, przejdź do Wyszukiwarki przedsiębiorców, wpisz nazwę, NIP lub REGON firmy, otwórz wpis i wybierz opcję Drukuj/Pobierz PDF.
Na wydruku znajduje się też kod kreskowy. Jeśli zainstalujesz w komórce aplikację do czytania kodów kreskowych, możesz go w każdej chwili odczytać komórką i obejrzeć na ekranie komórki aktualny wpis. Oznacza to, że mając wcześniejszy wydruk kontrahenta z Pcimia w każdej chwili i w każdym miejscu, przy pomocy telefonu możesz sprawdzić jego aktualny wpis w CEIDG, bez potrzeby zasiadania do komputera. Wpis taki jest dostępny dla wszystkich, a zatem organy administracji publicznej nie mają prawa domagać się od przedsiębiorcy okazywania lub dołączania takiego zaświadczenia.
W zakresie danych objętych wnioskiem CEIDG korzysta z informacji zawartych w innych rejestrach publicznych dostępnych w formie elektronicznej, szczególnie w celu weryfikacji danych wpisanych do CEIDG. Następuje sprawdzenie, wzajemna wymiana i uzupełnienie informacji zawartych w tych rejestrach.
Wniosek zintegrowany składa się z części głównej CEIDG–1 i części CEIDG–MW (dodatkowe miejsca wykonywania działalności), CEIDG–RB (informacja o rachunkach bankowych) i CEIDG–RD (pozostałe rodzaje wykonywanej działalności gospodarczej – w części głównej wniosku mieści się ich dziewięć), CEIDG-SC (udział w spółkach cywilnych), CEIDG-PN (udzielone pełnomocnictwa). W każdym przypadku musi być wypełniona część CEIDG–1. Formularze części MW, RB, RD, S.C. i PN należy wypełniać i składać tylko w miarę takiej potrzeby.
W zakresie danych ewidencyjnych kandydat na przedsiębiorcę zobowiązany jest podać:
  • nazwisko, nazwisko rodowe, imiona, imiona rodziców, miejsce i datę urodzenia,
  • PESEL, o ile taki posiada,
  • NIP, o ile taki posiada,
  • REGON, o ile taki posiada,
  • informację o obywatelstwie polskim i ew. innych obywatelstwach,
  • miejsce zamieszkania (miejscowość), adres zamieszkania i zameldowania przedsiębiorcy, adres do doręczeń korespondencji, a jeśli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania także wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca,
  • firmę (nazwę) przedsiębiorcy, zawierającą jego imię i nazwisko oraz nazwę skróconą firmy,
  • telefon, fax, adres poczty internetowej i strony WWW, jeśli posiada i zgłosi do CEIDG,
  • datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej,
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007), osobno dla każdego miejsca wykonywania działalności. Nie ma ograniczeń co do ilości wymienionych numerów PKD. Można wymieniać też takie, które będą firmie przydatne w przyszłości,
  • dane dla KRUS/ZUS,
  • informację o zawieszeniu, wznowieniu lub zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,
  • wybór formy opodatkowania – dotyczyć będzie jedynie działalności faktycznie wykonywanych i obowiązywać będzie co najmniej do końca roku,
  • informację o istnieniu bądź ustaniu małżeńskiej wspólnoty majątkowej,
  • NIP i REGON spółek cywilnych, jeśli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek,
  • dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, zakres spraw objętych pełnomocnictwem. Ten wpis nie stanowi ustanowienia pełnomocnictwa – jest jedynie informacją o zakresie udzielonego pełnomocnictwa i będzie aktywny od 1 stycznia 2012 r. Z tym dniem wchodzą w życie przepisy o rejestrze pełnomocników.
Poniższe dane zostaną przeniesione do CEIDG automatycznie z innych rejestrów elektronicznych:
  • informacja o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych i ustanowieniu kurateli lub opieki,
  • informacja o ogłoszeniu upadłości z możliwością układu, o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika i zakończeniu tego postępowania,
  • informacja o wszczęciu postępowania naprawczego,
  • informacja o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej,
  • informacja o zakazie wykonywania określonego zawodu, jeśli jego wykonywanie wymaga wpisu do CEIDG,
  • informacja o zakazie prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub z opieka nad nimi,
  • informacja o wykreśleniu wpisu do CEIDG.
Dane ewidencyjne zawarte we wniosku są jawne i nie podlegają ochronie danych osobowych. Wniosek papierowy powinien być wypełniony wyraźnie, literami <BOLD>:<drukowanymi i bez skreśleń>, gdyż wniosku z poprawkami nie przyjmą ZUS i NUS. W przypadku pomyłki nie trzeba jednak wypełniać wniosku od nowa. Wystarczy dołączyć korektę na druku CEIDG-POPR, gdzie wskażesz numer formularza, numer rubryki i numer pomylonego pola i podasz poprawną treść tego pola.
Wniosek w wersji elektronicznej dostępny jest do wypełnienia na stronie www.firma.gov.pl, www.prod.ceidg.gov.pl, www.mg.gov.pl i na stronach wielu firm prywatnych, pośredniczących w załatwianiu rejestracji.
Wszelkie zmiany zakresu działania, zmiany adresów siedziby lub oddziałów, zmiany nazwy lub innych elementów wymienionych w zgłoszeniu wymagają w każdym takim przypadku aktualizacji wpisu, poprzez złożenie kolejnego wniosku CEIDG-1. Jeśli w momencie składania wniosku nie masz jeszcze konta bankowego, po założeniu konta ponownie składasz CEIDG-1 jako zgłoszenie zmiany. Na zawiadomienie o zmianach stanu faktycznego i prawnego masz siedem dni od zaistnienia zmiany. Ponieważ we wniosku nie ma rubryki na wpisanie faktycznej daty zmiany, datą tą będzie data złożenia wniosku aktualizującego.
Organ ewidencyjny odmówi Ci wpisu, jeśli mimo zawiadomienia o błędzie nie usunąłeś braków formalnych w zgłoszeniu lub jeśli Twoje zgłoszenie dotyczy działalności nie objętej przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, np. chów i hodowla zwierząt.
Twój wpis zostanie wykreślony z ewidencji, jeśli orzeczony zostanie prawomocny zakaz sądowy wykonywania przez Ciebie działalności określonej w zgłoszeniu, zawiadomisz o zaprzestaniu działalności lub zostaniesz wpisany (po przekształceniu spółki cywilnej w inną spółkę prawa handlowego) do Krajowego Rejestru Sądowego. Podstawą do wykreślenia jest także naruszenie prawa przez organ ewidencyjny, fałszowanie dowodów, które przedstawiłeś, a także gdy wpis do ewidencji jest niezgodny ze stanem faktycznym.


nr 12(116)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum