Kolejny krok do sukcesu
Planowanie kosztów biznesu
Planowanie – ten synonim historycznej już gospodarki socjalistycznej coraz częściej powraca na powierzchnię aktywności współczesnego biznesu, stając się nie tylko niechcianym wymogiem, ale znacznie częściej narzędziem zarządzania, pożądanym przez menedżerów.
Sprawdzona teza zarządzania mówi, że droga do sprawnego kierowania firmą obejmuje trzy zadania: zbadać, zmierzyć i zarządzać. Zbadać – należy przyczyny powstawania zjawisk gospodarczych, zmierzyć – jak również stale mierzyć skalę i efektywność ponoszonych wydatków, a zarządzać – działaniami poprzez wymiar kosztów.
Kontrola kosztów
Punktem wyjścia do podjęcia kontroli kosztów jest obiektywna ocena sytuacji firmy. Obiektywna i kompleksowa, czyli taka, na którą rzadko może sobie pozwolić zarząd lub kadra menedżerska zaangażowana w bieżące zarządzanie. Niezwykle trudno jest odłożyć bieżące sprawy (nie mówiąc o równoczesnej pracy analitycznej i zarządzaniu) oraz dokonać przeglądu całości firmy, schodząc często do szczegółów widocznych dopiero z poziomu „hali produkcyjnej” lub dokumentów księgowych. Co więcej, należy jeszcze znać pytania i wiedzieć komu je zadać. To trochę tak, jak w anegdocie o „złotej rączce” – puknięcie młotkiem to niewiele, ale trzeba wiedzieć, gdzie pukać.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 7(52)2006 ![]() |