
Blogi powiedzą o twojej marce!
Zamiast reklamy w TV, zaangażuj wpływowych blogerów
Nie każdego stać na kampanię reklamową w telewizji, na outdoorze czy w radiu. Okazuje się jednak, że przy znacznie mniejszym budżecie można skutecznie i wiarygodnie przedstawić swoją ofertę potencjalnym klientom.
W jaki sposób? W internecie, angażując rosnącą na znaczeniu blogosferę. To jeden z ciekawszych niekonwencjonalnych kanałów dotarcia. Z jednej strony mamy do czynienia z serwisami newsowymi czy portalami, z drugiej blogosferę i social media. Choć przeprowadzić między nimi stanowczą granicę nie jest dziś łatwo, to wiele tych światów dzieli. Niezależnie od tego, że blogi mają istotny walor osobisty – subiektywnych ocen, komentarzy, opinii, a portale i serwisy informacyjne skupiają się na zobiektywizowanej informacji, „suchych faktach”, oba obszary świetnie się uzupełniają i dla większości użytkowników Sieci są równie ważne (co charakterystyczne, wydaje się, iż mało kto przykłada większą wagę do tego typu podziałów).
Tak czy inaczej, blogosferę tworzą pojedynczy ludzie, ich pasje, emocje, charaktery i poglądy. Za każdą z blogowych marek stoi konkretna osoba – otwarcie się przedstawiająca bądź anonimowa. Ze względu na jej specyfikę, blogosferę postrzega się jako źródło informacji o dużym zaufaniu ze strony internautów. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że autor bloga uważany jest za „takiego samego człowieka, zwykłego, jak ja”, a także możliwość bezpośredniej komunikacji, wchodzenia w interakcję, z autorem. Za blogami nie stoją wielkie marki, potężne koncerny wydawnicze. Blogerów uważa się za niezależną przestrzeń wymiany myśli, informacji i poglądów.
Jaki wniosek?
Poprzez blogosferę znacznie łatwiej o komunikat, który zyska zaufanie odbiorców i wywoła w nich emocje, skłoni do wejścia w dialog i zaangażowania się. Jeśli prześledzimy jeden z przykładów, znacznie łatwiej przyjdzie nam zrozumieć specyfikę i potencjał blogosfery.
Jednym z głównych kanałów dotarcia do widzów jest dla Imperial CinePix fan page na Facebooku (facebook.com/chodzedokina), który przede wszystkim grupuje fanów filmów, którzy często odwiedzają sieci kinowe; okazuje się, iż główną grupę stanowią dziewczęta w wieku 13-17 lat, mieszkające w średnich i dużych miastach. Kiedy do kin miał wejść film „Ilu miałaś facetów?”, dystrybutor – Imperial CinePix właśnie – uznał, że brakuje mu kanału, który szerszym strumieniem mógłby dotrzeć do publiczności, niż wyżej wspomniana. Zdecydowano się na podjęcie komunikacji z potencjalnymi widzami nowej komedii romantycznej, poprzez Kominek.in, jeden z najpopularniejszych blogów w polskojęzycznej Sieci.
Za zadanie postawiono sobie przeprowadzenie akcji mocno angażującej odbiorców, związanej tematycznie z premierą filmu „Ilu miałaś facetów?”, a także promocję oficjalnego trailera tej komedii. Postanowiono zatem zorganizować na blogu Kominek.in konkurs pod hasłem „Idealna Randka”. W ciągu dziesięciu dni czytelnicy bloga mieli przesłać zdjęcie (bądź pracę plastyczną w innej formie) ilustrujące – ich zdaniem – tytułową „idealną randkę”. Stawiano na kreatywność oraz indywidualizm, organizatorzy nie narzucali żadnych wąskich ram regulaminowych.
Nadsyłane prace publikowane były w galerii specjalnie dedykowanej konkursowi. Czytelnicy bloga mogli nie tylko przyglądać się pracom, ale i mieć realny wpływ na werdykt – głosując poprzez „łapki”, formę głosowania popularną i lubianą na Kominek.in. Tym pracom, które zyskały największe uznanie czytelników, poświęcono osobne wpisy na blogu. Nagrodami były filmy DVD i bony do jednej z popularnych sieci drogeryjnych.
Reklamę graficzną promującą trwający przez dziesięć dni konkurs umieszczono na blogach Kominek.in i Kominek.es. Rezultaty są naprawdę imponujące – zarówno pod względem zainteresowania konkursem i aktywnego w nim udziału, oceniania prac i popularności wpisów, jak i zainteresowania ze strony czytelników nadchodzącą premierą filmu „Ilu miałaś facetów?”. Na konkurs nadesłano ponad 260 prac, a wiele z nich było naprawdę wyjątkowych. Wpisy konkursowe były wyświetlone ponad 45 000 razy, i umieszczono pod nimi około 650 komentarzy. Pod wpisami na Facebooku (fan page dystrybutora filmu) zanotowano ponad 300 kliknięć „Lubię to”. Dodajmy, że w ciągu pierwszej doby od momentu ogłoszenia na blogu konkursu, linkowany tam trailer filmu zyskał 2 000 wyświetleń (po kilku dniach licznik wskazywał już ponad 6 000 odsłon filmu).
Prosty mechanizm znakomicie się sprawdził – wpisany we właściwy kontekst i adresowany do odpowiedniej grupy docelowej. Spełniono kilka istotnych z punktu widzenia zasad, jakimi rządzi się blogosfera, jak danie dużej swobody użytkownikom (tak uczestnikom konkursu, jak i odbiorcom – oceniającym), ciekawa tematyka (rozpalająca dyskusje o relacjach damsko-męskich), stawianie na indywidualizm i spontaniczność.
Zaangażowanie społeczności i reakcje czytelników są dodatkową, jakościową wartością działań, a wraz z 450 000 wyświetleń reklamy display’owej stanowią dodatkowy walor kampanii. Zwieńczeniem akcji był specjalny wpis Kominka (http://www.kominek.in/2011/10/nie-lubie-randek-wole-konkrety/), podsumowujący debatę ba blogu. Projekt „Idealna Randka” został zrealizowany przez agencję Hypermedia Isobar, przy współpracy z Blog Ninja. Aktywność była integralną częścią kampanii reklamowej wprowadzającej do kin film „Ilu miałaś facetów?”, którą na zlecenie Imperial CinePix, przygotował dom mediowy Vizeum.
Na koniec kilka wniosków
Przed podjęciem działań w blogosferze warto pamiętać o pewnych zasadach:
1. Zindywidualizowany przekaz – każdy blog to inna społeczność i rodzaj relacji wypracowanych między autorem a czytelnikami. Komunikat jaki chcemy przekazać czytelnikom powinien być w związku z tym przemyślany i dopasowany do charakterystyki danego bloga .
2. Nie myśl o zasięgu – działania marketingowe na blogach nie powinny być podyktowane wyłącznie zasięgiem bloga. W pierwszej kolejności skoncentrujmy się na dopasowaniu blogów do promowanego produktu, sprawdzeniu, czy dana społeczność jest aktywna i jakie ma relacje z autorem.
3. Uczciwość – to podstawa relacji z blogerami, bez niej nie zbudujesz rzetelnych i długofalowych relacji z liderami opinii .
4. Partnerstwo – traktuj autorów blogów jak partnerów. Blog to nie słup ogłoszeniowy, na którym możesz bezkarnie i za darmo wieszać swoje komunikaty.
Blogosfera, z uwagi na cechy, o których wspomnieliśmy wyżej, cieszy się dużym zaufaniem ze strony znaczących grup targetowych. Nic dziwnego, że stanowi tak atrakcyjną z marketingowego punktu widzenia przestrzeń. Jak w odniesieniu do większości kanałów dotarcia, tak i w przypadku aktywności on-line należy zachować jednak ostrożność i dostosować do specyfiki danej przestrzeni komunikacji. Zwłaszcza tak wrażliwej, czujnej i ceniącej niezależność, jak blogosfera.
Jaki wniosek?
Poprzez blogosferę znacznie łatwiej o komunikat, który zyska zaufanie odbiorców i wywoła w nich emocje, skłoni do wejścia w dialog i zaangażowania się. Jeśli prześledzimy jeden z przykładów, znacznie łatwiej przyjdzie nam zrozumieć specyfikę i potencjał blogosfery.
Jednym z głównych kanałów dotarcia do widzów jest dla Imperial CinePix fan page na Facebooku (facebook.com/chodzedokina), który przede wszystkim grupuje fanów filmów, którzy często odwiedzają sieci kinowe; okazuje się, iż główną grupę stanowią dziewczęta w wieku 13-17 lat, mieszkające w średnich i dużych miastach. Kiedy do kin miał wejść film „Ilu miałaś facetów?”, dystrybutor – Imperial CinePix właśnie – uznał, że brakuje mu kanału, który szerszym strumieniem mógłby dotrzeć do publiczności, niż wyżej wspomniana. Zdecydowano się na podjęcie komunikacji z potencjalnymi widzami nowej komedii romantycznej, poprzez Kominek.in, jeden z najpopularniejszych blogów w polskojęzycznej Sieci.
Za zadanie postawiono sobie przeprowadzenie akcji mocno angażującej odbiorców, związanej tematycznie z premierą filmu „Ilu miałaś facetów?”, a także promocję oficjalnego trailera tej komedii. Postanowiono zatem zorganizować na blogu Kominek.in konkurs pod hasłem „Idealna Randka”. W ciągu dziesięciu dni czytelnicy bloga mieli przesłać zdjęcie (bądź pracę plastyczną w innej formie) ilustrujące – ich zdaniem – tytułową „idealną randkę”. Stawiano na kreatywność oraz indywidualizm, organizatorzy nie narzucali żadnych wąskich ram regulaminowych.
Nadsyłane prace publikowane były w galerii specjalnie dedykowanej konkursowi. Czytelnicy bloga mogli nie tylko przyglądać się pracom, ale i mieć realny wpływ na werdykt – głosując poprzez „łapki”, formę głosowania popularną i lubianą na Kominek.in. Tym pracom, które zyskały największe uznanie czytelników, poświęcono osobne wpisy na blogu. Nagrodami były filmy DVD i bony do jednej z popularnych sieci drogeryjnych.
Reklamę graficzną promującą trwający przez dziesięć dni konkurs umieszczono na blogach Kominek.in i Kominek.es. Rezultaty są naprawdę imponujące – zarówno pod względem zainteresowania konkursem i aktywnego w nim udziału, oceniania prac i popularności wpisów, jak i zainteresowania ze strony czytelników nadchodzącą premierą filmu „Ilu miałaś facetów?”. Na konkurs nadesłano ponad 260 prac, a wiele z nich było naprawdę wyjątkowych. Wpisy konkursowe były wyświetlone ponad 45 000 razy, i umieszczono pod nimi około 650 komentarzy. Pod wpisami na Facebooku (fan page dystrybutora filmu) zanotowano ponad 300 kliknięć „Lubię to”. Dodajmy, że w ciągu pierwszej doby od momentu ogłoszenia na blogu konkursu, linkowany tam trailer filmu zyskał 2 000 wyświetleń (po kilku dniach licznik wskazywał już ponad 6 000 odsłon filmu).
Prosty mechanizm znakomicie się sprawdził – wpisany we właściwy kontekst i adresowany do odpowiedniej grupy docelowej. Spełniono kilka istotnych z punktu widzenia zasad, jakimi rządzi się blogosfera, jak danie dużej swobody użytkownikom (tak uczestnikom konkursu, jak i odbiorcom – oceniającym), ciekawa tematyka (rozpalająca dyskusje o relacjach damsko-męskich), stawianie na indywidualizm i spontaniczność.
Zaangażowanie społeczności i reakcje czytelników są dodatkową, jakościową wartością działań, a wraz z 450 000 wyświetleń reklamy display’owej stanowią dodatkowy walor kampanii. Zwieńczeniem akcji był specjalny wpis Kominka (http://www.kominek.in/2011/10/nie-lubie-randek-wole-konkrety/), podsumowujący debatę ba blogu. Projekt „Idealna Randka” został zrealizowany przez agencję Hypermedia Isobar, przy współpracy z Blog Ninja. Aktywność była integralną częścią kampanii reklamowej wprowadzającej do kin film „Ilu miałaś facetów?”, którą na zlecenie Imperial CinePix, przygotował dom mediowy Vizeum.
Na koniec kilka wniosków
Przed podjęciem działań w blogosferze warto pamiętać o pewnych zasadach:
1. Zindywidualizowany przekaz – każdy blog to inna społeczność i rodzaj relacji wypracowanych między autorem a czytelnikami. Komunikat jaki chcemy przekazać czytelnikom powinien być w związku z tym przemyślany i dopasowany do charakterystyki danego bloga .
2. Nie myśl o zasięgu – działania marketingowe na blogach nie powinny być podyktowane wyłącznie zasięgiem bloga. W pierwszej kolejności skoncentrujmy się na dopasowaniu blogów do promowanego produktu, sprawdzeniu, czy dana społeczność jest aktywna i jakie ma relacje z autorem.
3. Uczciwość – to podstawa relacji z blogerami, bez niej nie zbudujesz rzetelnych i długofalowych relacji z liderami opinii .
4. Partnerstwo – traktuj autorów blogów jak partnerów. Blog to nie słup ogłoszeniowy, na którym możesz bezkarnie i za darmo wieszać swoje komunikaty.
Blogosfera, z uwagi na cechy, o których wspomnieliśmy wyżej, cieszy się dużym zaufaniem ze strony znaczących grup targetowych. Nic dziwnego, że stanowi tak atrakcyjną z marketingowego punktu widzenia przestrzeń. Jak w odniesieniu do większości kanałów dotarcia, tak i w przypadku aktywności on-line należy zachować jednak ostrożność i dostosować do specyfiki danej przestrzeni komunikacji. Zwłaszcza tak wrażliwej, czujnej i ceniącej niezależność, jak blogosfera.
nr 5(121)2012 ![]() Zobacz więcej na temat: blog firmowy | blogerzy | blogi | blogosfera |