
... White paper
Gdy myślisz o sprzedaży biznesu IT
Wielu właścicieli biznesów IT rozumie, że efektywność ekonomiczna jest najczęściej mocno skorelowana ze skalą działania. To, co początkowo udaje się zrealizować dla kilku czy kilkunastu klientów, przestaje tak dobrze funkcjonować, kiedy baza rośnie do kilkuset czy kilku tysięcy. Problemy z autorskimi rozwiązaniami, oczekiwania klientów w zakresie wysokiego, powtarzalnego standardu obsługi, brak standaryzacji pakietów hostingowych i problemy z zapewnieniem technicznej niezawodności przy ograniczeniach budżetowych – to tylko wybrane elementy studzące entuzjazm właścicieli małych i średnich firm hostingowych. Kiedy się pojawiają, następuje dobry moment do pozyskania inwestora albo całkowitego sprzedania swojego biznesu.
Szukasz inwestora? Zwróć uwagę nie tylko na cenę!
Co brać pod uwagę, kiedy szuka się podmiotu do kupna firmy IT? Poza ceną oferowaną przez przejmującego, liczy się wiele elementów. Warto zwrócić uwagę choćby na takie, jak:
- zapewnienie ciągłości działania usług użytkowników,
- wpływ operacji na wizerunek sprzedającego i kupującego,
- doświadczenie w formalnej obsłudze operacji,
- wpływ operacji na zatrudnienie, zwłaszcza w firmie sprzedawanej,
- rozłożenie przychodu ze sprzedaży w czasie,
- techniczna migracja do nowego środowiska (co często stanowi ogromne wyzwanie).
To zaledwie wybrane elementy, a świadomość tych, które trzeba brać pod uwagę, przychodzi wraz z doświadczeniem.
Najczęściej skupowane podmioty w Polsce
Wśród skupowanych firm można znaleźć przede wszystkim dwa rodzaje podmiotów: są to hosterzy, którym nie udało się osiągnąć odpowiedniej skali działania i zakładanego poziomu rentowności oraz firmy, dla których hosting stanowi poboczny rodzaj działalności i sprzedając go mogą skoncentrować się na rdzeniu swojego biznesu. Przykładem takiej firmy jest Netia S.A. – hosting nie należał do głównych punktów znajdujących się w jej portfolio, funkcjonując na zasadzie uzupełnienia istniejącej oferty. Transakcja przejęcia tego biznesu przez poznańską firmę Ogicom sprawiła, że potentat rynku telekomunikacyjnego mógł skoncentrować się na kluczowych dla siebie projektach wiedząc, że obsługa klientów trafiła w dobre ręce wyspecjalizowanego w tego rodzaju usługach dostawcy.
Jaką radę można dać właścicielom firm IT, którzy chcą pozyskać kapitał lub spieniężyć dotychczasowy biznes?
Przede wszystkim najlepiej koncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach – rynek wymaga bowiem coraz wyższego poziomu specjalizacji. Na przykład agencja interaktywna nie zawsze jest najlepszym hosterem, potrafi natomiast robić o wiele bardziej zaawansowane strony internetowe niż firmy hostingowe. Po drugie, hosting ma sens wówczas, jeśli zapewnia odpowiednią zyskowność, konieczną dla zapewnienia technicznej jakości usług. Po trzecie, szukając inwestora skłonnego do zainwestowania w dane przedsięwzięcie, należy dokładnie znać swoje oczekiwania i warto rozważać takie podmioty, które mają na rynku doświadczenie w przejęciach IT, gdyż poza samym kapitałem nie mniej ważne jest know-how, dotyczące samego procesu przejęcia.
https://gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=5785
https://gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=5796
https://gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=5824
https://www.gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=5916
https://gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=5926
nr 9(125)2012 ![]() |