
Buduj relacje przez komunikację
Rola komunikacji w przedsiębiorstwie
Podstawą funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa są tworzone i stale rozbudowywane relacje z otoczeniem – zarówno bliższym, biorącym udział w codziennym prowadzeniu biznesu, jak również tym o pośrednim wpływie na działalność firmy. Relacje stanowią dla przedsiębiorstwa aktywa, które w bardzo istotny sposób wpływają na jego sukces biznesowy.
Każdy przedsiębiorca chce, aby jego firma była liczącym się na rynku graczem, aby zyskała uznanie nie tylko klientów, ale również instytucji branżowych, konkurentów, mediów; aby dla pracowników była miejscem spełniania aspiracji zawodowych i prestiżem. Dlatego w kreowaniu wizerunku firmy niezbędne jest – poza dążeniem do sukcesu operacyjnego – także budowanie relacji pracowniczych, społecznych czy medialnych. Mimo iż więzi pozaekonomiczne w sposób bezpośredni nie stymulują rozwoju firmy, to tworząc odpowiednią atmosferę wokół przedsiębiorstwa sprzyjają wzrostowi biznesu.
Każda okazja jest dobra do budowania relacji
Firma rozpoczynając działalność od początku powinna postawić na dialog ze środowiskiem, na obecność w mediach, udział w życiu społeczności lokalnej i zajmowanie stanowiska w istotnych dla branży kwestiach. Działania te sprzyjają kreowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa oraz budowaniu relacji z otoczeniem. Mimo iż aktywność ta niekoniecznie jest odbierana jako bezpośredni stymulator rozwoju firmy, to w dłuższej perspektywie procentuje w prowadzeniu biznesu.
Przedsiębiorstwo wchodząc na rynek powinno nie tylko rozpoznać głównych konkurentów, ale również organizacje skupiające podmioty działające w branży. Przynależność do branżowej organizacji uwiarygadnia firmę jako partnera handlowego. Z kolei sięganie po wyróżnienia, certyfikaty i tytuły branżowe potwierdza jakość świadczonych usług czy dostarczanych produktów. Firma budując swój wizerunek nie powinna stronić od wypowiadania się na ważne, branżowe tematy, zarówno bezpośrednio podczas różnego typu eventów, jak również na łamach mediów branżowych.
MSP – mimo iż mogą być nieco mniej interesującym partnerem dla otoczenia niż korporacje – nie powinny rezygnować z obecności w mediach czy z udziału w akcjach społecznych. Muszą jednak wykazywać się zdecydowanie większą inicjatywą i inspirować otoczenie do „pozytywnego szumu” na temat swojej działalności. Mniejsze podmioty powinny samodzielnie docierać z informacjami do potencjalnie zainteresowanych dziennikarzy, zarówno lokalnych, jak i branżowych, podejmujących tematy ważne, czy to dla regionu, w którym działają czy traktujących kwestie branżowe.
Media lokalne pełnią ważną rolę pośrednika w budowaniu relacji firmy ze społecznością lokalną. Z kolei dobre relacje z lokalnymi organizacjami, ludnością czy władzami tworzą korzystne warunki do prowadzenia biznesu.
Skutecznym sposobem zacieśniania relacji z najbliższą terytorialnie grupą jest także włączanie się w inicjatywy lokalne, traktowane przez firmy jako CSR. Działania te pozwalają nie tylko na budowanie więzi z ważnymi grupami z otoczenia przedsiębiorstwa, ale także na kreowanie wizerunku firmy jako odpowiedzialnej społecznie.
Każda okazja jest dobra do budowania relacji
Firma rozpoczynając działalność od początku powinna postawić na dialog ze środowiskiem, na obecność w mediach, udział w życiu społeczności lokalnej i zajmowanie stanowiska w istotnych dla branży kwestiach. Działania te sprzyjają kreowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa oraz budowaniu relacji z otoczeniem. Mimo iż aktywność ta niekoniecznie jest odbierana jako bezpośredni stymulator rozwoju firmy, to w dłuższej perspektywie procentuje w prowadzeniu biznesu.
Przedsiębiorstwo wchodząc na rynek powinno nie tylko rozpoznać głównych konkurentów, ale również organizacje skupiające podmioty działające w branży. Przynależność do branżowej organizacji uwiarygadnia firmę jako partnera handlowego. Z kolei sięganie po wyróżnienia, certyfikaty i tytuły branżowe potwierdza jakość świadczonych usług czy dostarczanych produktów. Firma budując swój wizerunek nie powinna stronić od wypowiadania się na ważne, branżowe tematy, zarówno bezpośrednio podczas różnego typu eventów, jak również na łamach mediów branżowych.
MSP – mimo iż mogą być nieco mniej interesującym partnerem dla otoczenia niż korporacje – nie powinny rezygnować z obecności w mediach czy z udziału w akcjach społecznych. Muszą jednak wykazywać się zdecydowanie większą inicjatywą i inspirować otoczenie do „pozytywnego szumu” na temat swojej działalności. Mniejsze podmioty powinny samodzielnie docierać z informacjami do potencjalnie zainteresowanych dziennikarzy, zarówno lokalnych, jak i branżowych, podejmujących tematy ważne, czy to dla regionu, w którym działają czy traktujących kwestie branżowe.
Media lokalne pełnią ważną rolę pośrednika w budowaniu relacji firmy ze społecznością lokalną. Z kolei dobre relacje z lokalnymi organizacjami, ludnością czy władzami tworzą korzystne warunki do prowadzenia biznesu.
Skutecznym sposobem zacieśniania relacji z najbliższą terytorialnie grupą jest także włączanie się w inicjatywy lokalne, traktowane przez firmy jako CSR. Działania te pozwalają nie tylko na budowanie więzi z ważnymi grupami z otoczenia przedsiębiorstwa, ale także na kreowanie wizerunku firmy jako odpowiedzialnej społecznie.