Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Źródła barier eksportu MSP >>

Źródła barier eksportu MSP

Rola eksportu małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce

Eksport małych i średnich przedsiębiorstw stanowi ok. 45 proc. całości eksportu z Polski. W ciągu ostatniego dziesięciolecia wskaźnik ten zwiększył się o prawie 10 punktów procentowych. Szczególnie wyraźny przyrost notowano do końca ubiegłego tysiąclecia. Jednak w ostatnich latach ta tendencja uległa zatrzymaniu.
Coraz częściej podmioty dokonują sprzedaży bezpośrednio i dlatego spada znaczenie eksportu z wykorzystaniem pośredników. Od połowy lat dziewięćdziesiątych udział przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym w eksporcie Polski znacznie się zwiększył – dotyczy to również MSP.

Sytuacja polskiego eksportu

Kierunki eksportu polskich małych i średnich firm są podobne do eksportu ogółem. Najważniejszymi odbiorcami są firmy z krajów starej UE, na które przypada 2/3 eksportu. Cechą charakterystyczną eksportu małych i średnich przedsiębiorstw jest to, że bardziej intensywnie penetrują rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Różnica ta jest widoczna zwłaszcza w eksporcie do krajów byłego ZSRR, a szczególnie na Ukrainę i do Rosji oraz w mniejszym stopniu do republik bałtyckich. Jednak podmioty te gorzej radzą sobie na rynkach pozaeuropejskich.


Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(62)2007


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: wymiana handlowa | msp | małe i średnie przedsiębiorstwa | import | handel zagraniczny | handel | eksport

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum