Fala upad³o¶ci konsumenckich
Prawo konsumenta
Na mocy obecnie obowi±zuj±cych przepisów s±dy w ostatnich trzech latach og³osi³y 60 upad³o¶ci konsumenckich. W kolejnych latach mo¿e byæ ich do 100-150 tysiêcy. Nowe prawo, które zacznie obowi±zywaæ od stycznia, wprowadza mo¿liwo¶æ upad³o¶ci uk³adowej konsumenta.
Nowe prawo, które zacznie obowi±zywaæ od stycznia, wprowadza bowiem mo¿liwo¶æ upad³o¶ci uk³adowej konsumenta, co pozwoli d³u¿nikom porozumieæ siê z wierzycielami bez konieczno¶ci oddania dorobku ¿ycia. Mo¿e to pomóc m.in. zad³u¿onym we frankach szwajcarskich, którzy maj± problem ze sp³at± kredytu hipotecznego.
– Co najwa¿niejsze, nowe prawo wprowadza przede wszystkim mo¿liwo¶æ zawarcia uk³adu z wierzycielami, czyli upad³o¶æ konsumencka ju¿ nie zawsze bêdzie musia³a byæ likwidacyjna, jak mia³o to miejsce dotychczas – wskazuje Piotr Zimmerman, ekspert ds. prawa upad³o¶ciowego i naprawczego z Kancelarii Zimmerman.
Na mocy obecnie obowi±zuj±cej ustawy z 2008 roku osoby fizycznie nieprowadz±ce dzia³alno¶ci gospodarczej maj± ju¿ mo¿liwo¶æ og³oszenia upad³o¶ci konsumenckiej. Procedura takiego postêpowania jest jednak d³uga i skomplikowana, a do masy upad³o¶ciowej wchodzi ca³y maj±tek d³u¿nika, który mo¿e podlegaæ egzekucji. Bêd± to zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomo¶ci (np. mieszkanie w³asno¶ciowe, spó³dzielcze prawo do lokalu, samochód, sprzêt RTV). D³u¿nik mo¿e pozostawiæ sobie jedynie najbardziej osobiste, drobne przedmioty.
Do tej pory wiele osób nie chcia³o nawet my¶leæ o upad³o¶ci konsumenckiej, gdy¿ wi±za³a siê ona z licytacj± mieszkania, czyli czêsto inwestycji ¿ycia. Teraz bêdzie wiêcej mo¿liwo¶ci porozumienia siê z wierzycielem.
– Os³awieni kredytobiorcy frankowi maj±cy problem ze sp³at± zad³u¿enia znajd± siê w lepszej sytuacji – przekonuje Zimmerman. – Je¿eli taki konsument zainwestowa³ du¿o w mieszkanie i nie bêdzie chcia³ go straciæ, zyska mo¿liwo¶æ porozumienia siê z bankiem, np. co do przewalutowania kredytu albo roz³o¿enia sp³aty na d³u¿szy okres. Wtedy zachowa nieruchomo¶æ, a bank zarobi na tym i tak wiêcej, ni¿ uzyska³by w wyniku sprzeda¿y nieruchomo¶ci.
Przekonuje, ¿e upad³o¶æ konsumencka – prowadzona we wspó³pracy z d³u¿nikiem – bêdzie dla instytucji finansowej bardziej korzystna ni¿ wypowiedzenie umowy i procedura windykacyjna, bo z tym wi±¿± siê równie¿ okre¶lone koszty
– Nie zrozumia³bym, gdyby instytucje finansowe panikowa³y z powodu nowych przepisów, bo dotycz± one osób, które i tak nie maj± ju¿ maj±tku i s± pozbawione szans na jego nabycie w przysz³o¶ci – podkre¶la prawnik.
Zdaniem eksperta nowe regulacje stanowi± bardzo istotny postêp. Jak wynika z poprzedzaj±cej z³o¿enie projektu ustawy analizy prawnej, w ci±gu dwóch pierwszych lat funkcjonowania takiej mo¿liwo¶ci z³o¿ono 1875 wniosków o upad³o¶æ konsumenck±, z czego w zaledwie 36 przypadkach (1,9 proc.) s±dy j± og³osi³y. W tym samym czasie w znacznie prostszych postêpowaniach dotycz±cych firm orzeczono upadek 17 proc. przedsiêbiorstw.
– Trudno okre¶liæ dzisiaj grupê osób najbardziej zainteresowanych nowymi rozwi±zaniami – ocenia Zimmerman. – Konsumentów, którzy albo nie maj± nic, albo s± gotowi oddaæ ca³y maj±tek, w mojej ocenie w ci±gu najbli¿szych trzech lat bêdzie minimum 100-150 tysiêcy. Gdyby przepisy ca³kowicie zliberalizowaæ i sta³yby siê tak przyjazne, jak np. w Stanach Zjednoczonych, grupa zainteresowanych wynios³aby pewnie oko³o miliona.
Po likwidacji maj±tku (lub ewentualnym porozumieniu z wierzycielem) i po trzyletnim okresie sp³aty zad³u¿enia d³u¿nik jest wolny od zobowi±zañ. Jak podkre¶la Zimmerman, nie oznacza to, ¿e od razu odzyska zdolno¶æ kredytow± i stanie siê po¿±danym przez banki klientem.
– Przepisy tego nie precyzuj±, ale mo¿na siê spodziewaæ, ¿e bank we w³asnym zakresie ustali, jak bêdzie oceniaæ wiarygodno¶æ kredytow± upad³ego konsumenta. Byæ mo¿e rekomendacjê w tej sprawie wyda Komisja Nadzoru Finansowego. My¶lê, ¿e nale¿y za³o¿yæ minimum trzyletni okres karencji, czyli ¿e po trzech latach sp³aty przez kolejne trzy taka osoba bêdzie jeszcze traktowana jako niewiarygodna. Natomiast na pewno nie zostanie tak na zawsze, bo to bankom siê po prostu nie op³aca – mówi Zimmerman.
¼ród³o: newseria
– Co najwa¿niejsze, nowe prawo wprowadza przede wszystkim mo¿liwo¶æ zawarcia uk³adu z wierzycielami, czyli upad³o¶æ konsumencka ju¿ nie zawsze bêdzie musia³a byæ likwidacyjna, jak mia³o to miejsce dotychczas – wskazuje Piotr Zimmerman, ekspert ds. prawa upad³o¶ciowego i naprawczego z Kancelarii Zimmerman.
Na mocy obecnie obowi±zuj±cej ustawy z 2008 roku osoby fizycznie nieprowadz±ce dzia³alno¶ci gospodarczej maj± ju¿ mo¿liwo¶æ og³oszenia upad³o¶ci konsumenckiej. Procedura takiego postêpowania jest jednak d³uga i skomplikowana, a do masy upad³o¶ciowej wchodzi ca³y maj±tek d³u¿nika, który mo¿e podlegaæ egzekucji. Bêd± to zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomo¶ci (np. mieszkanie w³asno¶ciowe, spó³dzielcze prawo do lokalu, samochód, sprzêt RTV). D³u¿nik mo¿e pozostawiæ sobie jedynie najbardziej osobiste, drobne przedmioty.
Do tej pory wiele osób nie chcia³o nawet my¶leæ o upad³o¶ci konsumenckiej, gdy¿ wi±za³a siê ona z licytacj± mieszkania, czyli czêsto inwestycji ¿ycia. Teraz bêdzie wiêcej mo¿liwo¶ci porozumienia siê z wierzycielem.
– Os³awieni kredytobiorcy frankowi maj±cy problem ze sp³at± zad³u¿enia znajd± siê w lepszej sytuacji – przekonuje Zimmerman. – Je¿eli taki konsument zainwestowa³ du¿o w mieszkanie i nie bêdzie chcia³ go straciæ, zyska mo¿liwo¶æ porozumienia siê z bankiem, np. co do przewalutowania kredytu albo roz³o¿enia sp³aty na d³u¿szy okres. Wtedy zachowa nieruchomo¶æ, a bank zarobi na tym i tak wiêcej, ni¿ uzyska³by w wyniku sprzeda¿y nieruchomo¶ci.
Przekonuje, ¿e upad³o¶æ konsumencka – prowadzona we wspó³pracy z d³u¿nikiem – bêdzie dla instytucji finansowej bardziej korzystna ni¿ wypowiedzenie umowy i procedura windykacyjna, bo z tym wi±¿± siê równie¿ okre¶lone koszty
– Nie zrozumia³bym, gdyby instytucje finansowe panikowa³y z powodu nowych przepisów, bo dotycz± one osób, które i tak nie maj± ju¿ maj±tku i s± pozbawione szans na jego nabycie w przysz³o¶ci – podkre¶la prawnik.
Zdaniem eksperta nowe regulacje stanowi± bardzo istotny postêp. Jak wynika z poprzedzaj±cej z³o¿enie projektu ustawy analizy prawnej, w ci±gu dwóch pierwszych lat funkcjonowania takiej mo¿liwo¶ci z³o¿ono 1875 wniosków o upad³o¶æ konsumenck±, z czego w zaledwie 36 przypadkach (1,9 proc.) s±dy j± og³osi³y. W tym samym czasie w znacznie prostszych postêpowaniach dotycz±cych firm orzeczono upadek 17 proc. przedsiêbiorstw.
– Trudno okre¶liæ dzisiaj grupê osób najbardziej zainteresowanych nowymi rozwi±zaniami – ocenia Zimmerman. – Konsumentów, którzy albo nie maj± nic, albo s± gotowi oddaæ ca³y maj±tek, w mojej ocenie w ci±gu najbli¿szych trzech lat bêdzie minimum 100-150 tysiêcy. Gdyby przepisy ca³kowicie zliberalizowaæ i sta³yby siê tak przyjazne, jak np. w Stanach Zjednoczonych, grupa zainteresowanych wynios³aby pewnie oko³o miliona.
Po likwidacji maj±tku (lub ewentualnym porozumieniu z wierzycielem) i po trzyletnim okresie sp³aty zad³u¿enia d³u¿nik jest wolny od zobowi±zañ. Jak podkre¶la Zimmerman, nie oznacza to, ¿e od razu odzyska zdolno¶æ kredytow± i stanie siê po¿±danym przez banki klientem.
– Przepisy tego nie precyzuj±, ale mo¿na siê spodziewaæ, ¿e bank we w³asnym zakresie ustali, jak bêdzie oceniaæ wiarygodno¶æ kredytow± upad³ego konsumenta. Byæ mo¿e rekomendacjê w tej sprawie wyda Komisja Nadzoru Finansowego. My¶lê, ¿e nale¿y za³o¿yæ minimum trzyletni okres karencji, czyli ¿e po trzech latach sp³aty przez kolejne trzy taka osoba bêdzie jeszcze traktowana jako niewiarygodna. Natomiast na pewno nie zostanie tak na zawsze, bo to bankom siê po prostu nie op³aca – mówi Zimmerman.
¼ród³o: newseria
Zobacz wiêcej na temat: upad³o¶ci |