Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Bezpieczne związki >>

Bezpieczne związki

Fuzje oraz przejęcia małych i średnich przedsiębiorstw

Sprzyjający w ostatnich latach klimat ekonomiczny w połączeniu z optymistycznymi prognozami na przyszłość oraz coraz korzystniejszymi warunkami finansowania transakcji przyczynił się do wzrostu aktywności przedsiębiorstw w dziedzinie fuzji i przejęć na całym świecie. Od momentu rozszerzenia Unii Europejskiej coraz więcej zagranicznych inwestorów dostrzega także polskie firmy w kontekście fuzji i przejęć.

Konkurencyjny rynek i postępująca konsolidacja branży wymusza na lokalnych firmach konieczność ciągłego rozwoju oraz umacniania własnej pozycji – tym samym zwiększyła się również liczba transakcji między rodzimymi spółkami.

Fuzje i przejęcia na fali rosnącej

Na przestrzeni ostatnich lat, w związku z zachodzącymi w polskiej gospodarce przekształceniami, zmianie uległa specyfika przeprowadzanych transakcji fuzji i przejęć. Na początku lat dziewięćdziesiątych rozpoczęła się fala prywatyzacji, która umożliwiła wielu przedsiębiorcom, także zagranicznym, zajęcie na rynku “pozycji startowych”. Kolejną fazą była konsolidacja, która kosztem zniknięcia z biznesowej mapy wielu mniejszych podmiotów, doprowadziła do powstania kilkunastu gigantów takich jak PKN Orlen czy Pekao S.A. Obecnie można zaobserwować rosnące natężenie transakcji fuzji i przejęć pośród firm prywatnych. Dotyczą one przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, którym znaczne zwiększenie skali działalności pozwala lepiej wykorzystać rynkowy potencjał.

Z perspektywy strategicznej, fuzje i przejęcia są korzystne dla łączących się spółek – pozwalają bowiem szybko zwiększyć skalę działalności. Dzięki temu, firmy uzyskują silniejszą pozycję negocjacyjną względem swoich partnerów i większe rabaty przy zakupach. Mogą także zaopatrywać bardziej wymagających klientów nie obniżając przy tym znacząco ceny. Dodatkowo odczuwają one tzw. korzyści skali, związane z malejącymi kosztami przy wyższych wolumenach sprzedaży. Łączące się ze sobą firmy mogą także wymieniać się wiedzą i doświadczeniem swoich pracowników oraz redukować koszty pracy dublujących się stanowisk.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 6(63)2007


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum