
Vive la France!
Francuski rynek - nie tylko dla dużych firm
Potencjał francuskiej gospodarki – jednej z najsilniejszych w Europie – nadal pozostaje niewykorzystany przez polskich przedsiębiorców. Obawiają się oni biurokracji oraz wszechmocnych organów administracji. Czy nowo wybranemu prezydentowi – Nicolasowi Sarkozyemu, zresztą bardzo pozytywnie odbieranemu przez Polaków – uda się zmienić ten wizerunek?
Z drugiej strony zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw, które do tej pory odważyły się działać we Francji odniosła niewątpliwy sukces. Podczas trzech lat, które upłynęły od rozszerzenia Unii Europejskiej wyrobiły sobie one opinię solidnych partnerów. Tymczasem polscy pracownicy uważani są za wyjątkowo kompetentnych. Szczególnie poszukiwani są budowlańcy, informatycy, kierowcy, inżynierowie, spawacze czy dźwigowi.
Polscy przedsiębiorcy rozważający rozpoczęcie działalności we Francji mają do wyboru dwie zasadnicze możliwości. Mogą zdecydować się na:
- wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług lub
- założenie działalności gospodarczej we Francji.
Świadczenie usług
Opiera się ono na mechanizmie “punktowego” wykonywania określonych prac na terytorium Francji na podstawie umowy o świadczenie usług. Przy wykonaniu takiej umowy polska firma dysponuje uprawnieniem do oddelegowania swoich pracowników na określony czas do Francji – z reguły nie przekraczający jednego roku – bez konieczności zabiegania dla nich o jakiekolwiek pozwolenie na pracę.
Co do zasady ta dziedzina jest regulowana przepisami prawa europejskiego. Jednak według francuskiego kodeksu pracy, polski przedsiębiorca nie może powoływać się na przepisy o swobodzie świadczenia usług, jeżeli jego działalność koncentruje się całkowicie na terytorium francuskim. W takim przypadku musi on się podporządkować przepisom prawa francuskiego, obowiązującym przedsiębiorstwa mające swoją siedzibę w tym kraju.
Nie powinniśmy mieć wątpliwości co należy rozumieć przez “działalność całkowicie skupiającą się na terytorium Francji”, dlatego przyjmuje się, że powyższy zakaz znajduje zastosowanie do działalności, która jest wykonywana w sposób zwyczajny, stały i nieprzerwany przy pomocy infrastruktury lub w lokalach znajdujących się we Francji – zwłaszcza w celu poszukiwania i pozyskiwania nowych klientów.
88 avenue Kléber - 75116 Paris
Tél. 33 (0)1.56.90.12.34
Fax 33 (0)1.56.90.12.35
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(63)2007 ![]() |