
Starcie gigantów
Wyszukiwarki internetowe
Z roku na rok na rynku wyszukiwarek internetowych robi się coraz bardziej szumnie. Powodem tego jest rosnąca popularność reklamy w wyszukiwarkach, którą uznaje się za najbardziej skuteczną i efektywną formę promocji internetowej. Liczne badania zapowiadają duży wzrost dochodów właścicieli wyszukiwarek z tytułu reklamy. Ten fakt sprawia, że pojawiają się nowi chętni na choćby mały kęs tego smakowitego tortu.
Wśród wyszukiwarek na świecie zdecydowanie króluje Google – z prawie 50-procentowym udziałem w rynku. Na drugim miejscu plasuje się Yahoo – z 24-procentowym udziałem. Ochotę na kawałek tortu – i to niemały – ma także Microsoft.
Pozycja Live Search
Z początkiem 2005 r. Microsoft wprowadził na rynek pierwszą wyszukiwarkę o nazwie MSN Search. Był to raczej portal z możliwością wyszukiwania niż sama wyszukiwarka. MSN udostępniono w dziesięciu wersjach językowych. Jesienią 2006 r. Microsoft wprowadził na rynek Live Search (www.live.com). Live Search trafił na 47 rynków świata, w 23 językach – w tym również w polskim (www.live.pl). W tej chwili udział Live Search w rynku internetowego wyszukiwania wynosi 10,6 proc.
Według ekspertów jego główną przewagą nad Google jest bardziej rozbudowany interfejs, z interesującymi funkcjami uprzyjemniającymi wyszukiwanie.
Starania Microsoftu
Wyszukiwarka Microsoft jest ważnym graczem na rynku USA i aktualnie zajmuje trzecie miejsce zaraz po Google i Yahoo. Producenci Live.com mają ambicję dorównać pozycji Google. W tym celu wydają miliony dolarów na reklamę i promocję. Jednak ugruntowana pozycja Google sprawia, że przejmowanie rynku Live.com nie przychodzi łatwo.
W celu pozyskania nowych użytkowników Microsoft ucieka się do przeróżnych metod. Live.com stał się przede wszystkim domyślną wyszukiwarką Internet Explorer 7. Internet Explorer to nadal najbardziej popularna przeglądarka, a więc istnieje szansa, że wielu użytkowników sieci będzie samoistnie wykorzystywać Live.com.
Ostatnio pojawiła się w mediach informacja o jeszcze innej, dość nietypowej formie promowania swojego produktu przez Microsoft. Jedni nazywają to programem „finansowych zachęt do korzystania z wyszukiwarki Live.com”, inni z kolei – bardziej dobitnie – „kupowaniem użytkowników”.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(66)2007 ![]() |