
Bankowość tradycyjna a internetowa
Analiza porównawcza przyjazności banków tradycyjnych i elektronicznych
Bankowość tradycyjna kojarzy się przede wszystkim z dobrą obsługą klienta, łatwością dostępu do placówki i ze znajomym środowiskiem obsługi. Tymczasem synonimem bankowości elektronicznej staje się szybkość obsługi, łatwy dostęp do transakcji bankowych i nowoczesność. Która forma bankowości wygrywa wśród przedsiębiorców z sektora MSP?
W ramach ośmiu edycji Konkursu Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców, organizowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw, przeprowadzono ankietowe badania opinii klientów banków należących do sektora MSP. Ankiety składały się z dwóch części: badania opinii klientów, którzy w przeważającej mierze preferują osobiste kontakty z bankiem (klienci tradycyjni) oraz badania opinii klientów korzystających przede wszystkim z bankowości elektronicznej (klienci elektroniczni).
W minionych ośmiu edycjach konkursu udział wzięło 16 banków komercyjnych, 61 banków spółdzielczych oraz 269 oddziałów bankowych. Przeprowadzono 887 audytów, a w badaniach opinii klientów uczestniczyło ponad 42 tys. przedsiębiorców.
W VIII edycji konkursu w badaniu wzięło udział 4 tys. 247 klientów korzystających głównie z tradycyjnych kanałów łączności z bankiem oraz 1 tys. 859 klientów banków internetowych. Przedsiębiorcom zadano 20 pytań dotyczących kwestii współpracy z bankiem, m.in.: oceny jakości obsługi bankowej, konkurencyjności cenowej, jakości procedury kredytowej czy promocji banku w segmencie MSP. Poszczególne elementy bankowego finansowania MSP były oceniane w skali od 1 do 6 (6 oznaczało “cecha najwyższej próby”, 5 – bardzo dobrze, 4 – dobrze, 3 – dostatecznie, 2 – miernie, 1 – słabo).
Analizując wielkość zatrudnienia wśród ankietowanych wyraźnie widać, że największą grupę stanowią firmy, które zatrudniają do dziewięciu osób (45 proc.). Niewiele ponad 20 proc. przedsiębiorstw zatrudnia od 10 do 49 pracowników. Tymczasem od 50 do 249 osób zatrudnia 9 proc. ankietowanych, a powyżej 250 – ok. 15 proc. Większość firm, które wzięły udział w badaniu zajmuje się handlem lub usługami (57 proc.). Ponad 65 proc. przedsiębiorstw istnieje od ponad sześciu lat.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(66)2007 ![]() |