Reklama kontekstowa – to pojęcie robi w naszym kraju coraz większą furorę. Oznacza reklamę na serwisach internetowych należących do sieci kontekstowych.

Liczące się na rynku sieci kontekstowe dostępne w Polsce to AdSense od Google, Adkontekst od NetSprint.pl i Wirtualnej Polski, OnetKontekst oraz system Interia.pl i ARBOmedia występujący pod dwiema markami SmartContext/AdSearch. Promocja w nich na razie opiera się (oprócz Google AdSense) wyłącznie na przekazie tekstowym, jednak z czasem – w ślad za rynkiem amerykańskim – będzie uzupełniana o elementy graficzne i wideo.
Planowanie i zarządzanie kampanią kontekstową
Reklama kontekstowa wzięła swoją nazwę od sposobu emisji reklam. Polega na tym, że boksy reklamowe wyświetlane są przez system tylko na takich serwisach, które poruszają tematykę zawartą w treści naszej reklamy. Na przykład – internauta, który poszukując w internecie informacji o notebookach przegląda forum internetowe im poświęcone – widzi reklamy kontekstowo związane z tematyką forum, a więc oprogramowania, komputerów przenośnych, toreb na laptopy, serwisów komputerowych, gier, sklepów komputerowych czy drukarek.
Zgodnie z szacunkami IAB Polska, wydatki na reklamę w wyszukiwarkach w 2006 r. wyniosły 60 mln zł. W tym roku mają sięgnąć 110 mln zł, a w kolejnym już 190 mln zł. Oznacza to, że kolejne lata upłyną pod znakiem rozwoju reklamy w wyszukiwarkach i reklamy kontekstowej. Na drugi plan odchodzi dominująca dotychczas reklama graficzna. Świadomość reklamodawców dotycząca korzyści z tych form reklamy systematycznie rośnie.
Porównując popularną reklamę graficzną i bannerową rozliczaną na odsłony z reklamą w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych, możemy powiedzieć, że ta pierwsza to karabin maszynowy – dużo strzałów, duże koszty pocisków i wiele strzałów na oślep. Natomiast reklama kontekstowa to karabin snajperski – precyzyjne strzały, dotarcie do konkretnych osób, niskie koszty, mniejszy wysiłek i wyższa skuteczność. Pamiętajmy, że reklamy w sieci kontekstowej rozliczane są tylko w modelu Pay Per Click (PPC) – reklamodawca płaci wówczas, gdy internauta kliknie w reklamę.
Dla kogo?
Kampanie kontekstowe prowadzą firmy każdej wielkości. Jednak podczas planowania działań reklamowych w sieci kontekstowej należy wziąć pod uwagę cel kampanii oraz branżę i charakter działalności przedsiębiorstwa.