
Kto na giełdę?
Czynniki decydujące o udanym debiucie giełdowym
Czy wszystkie firmy nadają się na giełdę? Co powinni zrobić akcjonariusze, aby ich firma nie znalazła się na liście giełdowych porażek? Odpowiedzi na te pytania powinni znać wszyscy właściciele firm wprowadzanych na GPW.
Z pewnym przybliżeniem można przyjąć, że podstawową miarą sukcesu spółki notowanej na giełdzie jest wzrost kursu jej akcji. Inwestorzy bowiem kupują akcje po to, aby powiększyć wartość swoich inwestycji.
Udany debiut oznacza, że pierwsze notowanie akcji spółki było wyższe niż ich cena emisyjna. Taka sytuacja miała na przykład miejsce podczas debiutu NTT System, największego polskiego producenta i dystrybutora sprzętu komputerowego. Cena emisyjna akcji wyniosła 4,50 zł, a prawa do akcji spółki po otwarciu kosztowały o 32 proc. więcej, czyli 5,94 zł.
Spółka Mewa, debiutująca w styczniu 2007 r. przy cenie emisyjnej 2,40 zł, zwiększyła o 27,5 proc. kurs akcji do kwoty 3,06 zł. Różnica to premia jaką otrzymali inwestorzy za to, że kupili akcje na rynku pierwotnym opierając się na informacji zawartej w prospekcie i uzyskanej od spółki.
Co decyduje o kursie akcji?
Sukcesami giełdowymi są także debiuty, w których kurs z pierwszego dnia jest znacznie wyższy niż cena emisyjna. Jednak po głębszym zastanowieniu dochodzi się do wniosku, że nie jest to sytuacja normalna. Jeśli inwestorzy w ciągu kilku czy kilkunastu dni od emisji pierwotnej do debiutu, zarobili kilkaset procent, to musieli na tym stracić dotychczasowi akcjonariusze spółki.
Taki był na przykład debiut firmy doradczej Inwest Consulting w 2006 r. Sprzedając jej akcje w dniu debiutu, pod koniec sesji można było zarobić 481,3 proc. Cena emisyjna za jedną akcję wyniosła 3,75 zł, natomiast cena zamknięcia to aż 21,80 zł. Duża różnica pomiędzy ceną emisyjną a kursem z pierwszego notowania oznacza, że w emisji pierwotnej można było żądać więcej za akcje spółki, ale sprzedającym nie udało się przekonać o tym inwestorów.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(69)2007 ![]() |