
Czy jest aż tak źle?
Badanie innowacyjności polskich MSP
Polskie firmy z sektora MSP – chcąc być bardziej konkurencyjnymi na krajowym, jak i międzynarodowym rynku – muszą myśleć o budowie przewagi konkurencyjnej w oparciu o innowacje.
Innowacyjność firm określana jest najogólniej, jako zdolność i motywacja do poszukiwania i komercyjnego wykorzystywania jakichkolwiek wyników badań naukowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków prowadzących do wzrostu poziomu nowoczesności oraz wzmocnienia pozycji konkurencyjnej firmy czy realizacji ambicji technicznych przedsiębiorcy.
Zanim rozpoczniemy wdrażanie innowacji w organizacji, należy określić jej poziom np. w porównaniu z firmami o podobnym profilu funkcjonowania. Badanie benchmarkingowe jest niczym innym, jak porównywaniem procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, w zestawieniu z najlepszymi przedsiębiorstwami w analizowanej dziedzinie. Wielu polskich menedżerów, którzy chcą przeprowadzić takie badanie w swoich organizacjach, wie, iż jest to proces, który niesie za sobą duże nakłady finansowe, jak i zaangażowanie czasowe kluczowych pracowników firmy.
W Polsce od maja 2007 r. do kwietnia 2008 r. istnieje możliwość bezpłatnego przeprowadzenia badania poziomu innowacyjności przedsiębiorstwa w ramach projektu : „Zarządzanie innowacjami w małych i średnich przedsiębiorstwach”, który swoim zasięgiem obejmuje kraje UE. Właśnie tak szeroki obszar realizacji projektu daje możliwość badanej firmie porównania się z najlepszymi firmami europejskimi z danej branży.
IMP3rove jest głównym projektem w ramach inicjatywy Europe INNOVA, który ma na celu osiągnięcie wzrostu efektywności oraz wydajności doradztwa w zakresie zarządzania innowacjami w Europie. Bezpośredni nadzór nad projektem sprawuje Komisja Europejska.
Badanie innowacyjności charakteryzuje holistyczne podejście obejmujące strategię, organizację i kulturę innowacji oraz zarządzanie cyklem życia innowacji, a także czynniki kluczowe – zarządzanie pomysłami, rozwój produktu/procesu, rozpoczęte/kontynuowane ulepszenie, co sprawia że badane są wszystkie obszary zarządzania innowacjami.
Etapy badania
Badanie innowacyjności w ramach projektu IMP3rove składa się z trzech głównych etapów:
-
oceny porównawczej,
-
doradztwa,
-
informacji zwrotnej.
Ocena porównawcza
Badanie odbywa się poprzez specjalnie przygotowane narzędzie SAT (Self-Assessment Tool), znajdujące się na platformie internetowej, a polega na wypełnieniu kwestionariusza dotyczącego procesów zarządzania innowacjami w firmie. Wszystkie firmy europejskie, biorące udział w badaniu wypełniają ten sam kwestionariusz.
Ta część składa się z tzw. „Oceny IMP3rove” oraz „Oceny z analizy przyczyn”. Po zakończeniu ocen generowane są raporty, które oszacowują przebadane obszary (strategię, kulturę, zarządzanie cyklem życia innowacji) i porównują je z czołowymi firmami.
Doradztwo
Na podstawie wyników (raportów) otrzymanych od badanego przedsiębiorstwa, firma doradcza – partner projektu – dokonuje analizy stanu faktycznego przedsiębiorstwa, opracowuje rekomendacje oraz plan. Integralną częścią rekomendacji są narzędzia, których implementacja ma zagwarantować poprawne innowacyjności w badanych obszarach.
Informacja zwrotna
Instytucja doradcza oraz poddana badaniu firma udzielają informacji zwrotnej, która ma na celu ocenę efektywności samego narzędzia badawczego SAT oraz usługi doradczej. Ponadto, po dziewięciu miesiącach od zakończenia realizacji usługi doradczej, badana firma dokona oceny zmiany swojego zarządzania innowacjami.
Autor jest Dyrektorem Działu Projektów Innowacyjnych i Promocji w Collect Consulting Sp. z o.o. oraz koordynatorem regionalnym projektu IM3rove
Źródło: Paweł Głodek, Mariusz Gołębiowski „Transfer technologii w małych i średnich przedsiębiorstwach”, Warszawa 2006
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 2(71)2008 ![]() Zobacz więcej na temat: innowacyjność | B+R |