Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Twój elektryk w programie "Mój elektryk" >>

Twój elektryk w programie "Mój elektryk"

Motoryzacja

Sojowe latte jest już passe. Passe też już jest zresztą passe. Teraz dobrze być eko, a eko utożsamiane jest z elektryfikacją motoryzacji. A zatem najlepiej zostać właścicielem elektrycznego samochodu. Te jednak nadal słono kosztują. Jak w tej sytuacji sprawuje się program „Mój elektryk”?

Auta elektryczne to świetne zabawki dla dorosłych, a do tego są oczywiście „eko”. Odłóżmy jednak praktyczne aspekty jazdy elektrykami, a skoncentrujmy się na innych pożytkach i przyjemnościach.

Jazda, frajda, koszty

Na przyjemność z jazdy każdego auta składa się wiele czynników: moc silnika, układ kierowniczy, zawieszenie, budowa wnętrza, wyposażenie. Elektryk, jak każde inne auto, może być lepiej zestrojony i wygodniejszy lub mniej. Przewagi elektryków nad spalinowymi autami można upatrywać w przyjazności względem środowiska, niższym kosztom jazdy i „tankowania” (ładowania), zdecydowanie lepszej dynamice i przywilejach.

Ruszając autem elektrycznym, można poczuć się jak na torze wyścigowym – błyskawiczny moment obrotowy sprawia, że auto startuje tu i teraz, natychmiast, i natychmiast osiąga niedozwolone w mieście prędkości, zostawiając w tyle inne pojazdy. To oczywiście kosztuje. Bo wciskając gaz gołym okiem widać zmniejszający się poziom naładowania baterii.

Natomiast samo ładowanie można już odmitologizować. Po pierwsze, jest coraz więcej punktów ładowania – do maja br. było ich blisko 5.600 punktów na około 2.900 ogólnodostępnych stacjach ładowania (koszt ładowania w zależności od typu ładowarki waha się od 1,3 do 2,5 zł/kWh, czyli koszt załadowania baterii o pojemności 60 kW wynosi od 60 do 150 zł).

Po drugie, elektryki mają coraz większe zasięgi – niektóre modele mogą przejechać nawet 500 km. Po trzecie, czas ładowania mocno się skrócił – w zależności od ładowarki 30 minut ładowania akumulatora pozwala na przejechanie nawet 300 km. Po czwarte, elektryka możemy załadować, podłączając do gniazdka (przyjmując, że 1 kWh kosztuje 0,77 zł, koszt załadowania 100 proc. baterii o pojemności 60 kW wynosi około 47 zł). Po piąte, w wielu miastach są bezpłatne punkty ładowania.

Miłym dodatkiem dla użytkowników samochodów elektrycznych jest ustawowy (Ustawa o elektromobilności) przywilej korzystania z buspasów i możliwość bezpłatnego parkowania w przestrzeni publicznej, a dla kupujących zwolnienie z akcyzy.

Zakup elektryka

Auta elektryczne nie są tanie. Za najtańszego elektryka trzeba zapłacić minimum 100 tys. zł. Zapewne to przekłada się na sprzedaż elektryków w Polsce. Do maja 2023 r. zarejestrowanych było 38.671 osobowych elektryków, 4.188 dostawczych i ciężarowych oraz 17.452 sztuki motorowerów i motocykli (dane rynekelektryczny.pl). Ta liczba daje ponad 3-proc. udział w rynku nowych aut. Dla porównania po Europie (UE, EFTA, Zjednoczone Królestwo) jeździ ponad 433 tysiące aut elektrycznych (ponad 33-proc. wzrost rok do roku).

Jak w tej sytuacji sprawuje się program priorytetowy „Mój elektryk”? Pod lupę weźmiemy dofinansowanie dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne.

Program prowadzi od lipca 2021 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Przedsiębiorcy jednak mogą z niego korzystać dopiero od marca 2022 r. W celu realizacji programu Bank Ochrony Środowiska nawiązał współpracę z 28 firmami leasingowymi.

Podmiot dofinansowania: przedsiębiorcy, instytuty badawcze, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni, kościoły i inne związki wyznaniowe, organizacje religijne.

Przedmiot dofinansowania: dofinansowanie zakupu lub leasingu (lub wynajmu długoterminowego, spełniającego warunki leasingu operacyjnego) fabrycznie nowego pojazdu (niezarejestrowanego przed zakupem lub zarejestrowanego przez dealera, importera lub leasingodawcę, z przebiegiem poniżej 50 km) kategorii M1, N1 i L1e-L7e z napędem wyłącznie elektrycznym, czyli auta użytkowe do 3,5 tony, motorowery dwu-, trzy-, czterokołowe oraz dofinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingowych. Pojazd objęty dofinansowaniem nie może kosztować więcej niż 225 tys. zł.

Wysokość dofinansowania:

  • pojazdy kategorii M1 – do 18.750 zł lub do 27.000 zł po zadeklarowaniu średniorocznego przebiegu powyżej 15 tys. km,
  • pojazdy kategorii N1 – do 20 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 50.000 zł lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 70.000 zł po zadeklarowaniu średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km,
  • pojazdy kategorii L1e-L7e – do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 4.000 zł.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji można składać do 30 września 2025 r., chyba że wcześniej wyczerpią się środki alokacji. Wnioski należy składać za pośrednictwem generatora wniosków na stronie gwd.nfosigw.gov.pl/.

Warunki po przyznaniu dotacji: po zakupie trzeba zarejestrować pojazd w Polsce i ubezpieczyć. Należy również zobowiązać się do niesprzedawania pojazdu przez dwa lata od podpisania umowy dotacyjnej.

Podsumowanie projektu

Zainteresowanie programem „Mój elektryk” rośnie proporcjonalnie do liczby rejestrowanych w Polsce elektryków. Średnio co piąty kupujący lub leasingujący bezemisyjne auto skorzystał z dofinansowania. Można zatem domniemywać, że kolejna edycja rządowego programu jest lepiej dopasowana do realiów i rynku.

Do czerwca 2023 r. złożono 11.254 wniosków* – w tym przedsiębiorcy i inne osoby fizyczne złożyły 2.110 wnioski. 9.160 wniosków zatwierdzono, a 8.279 „wypłacono” na łączną kwotę 331.471.140 zł. n

* stan na 20 czerwca 2023 r., dane dotyczą wszystkich naborów Programu Priorytetowego "Mój elektryk" – osoby fizyczne 2.786 wniosków, osoby fizyczne z KDR 1.029, przedsiębiorcy i podmioty inne niż osoby fizyczne 2.110, ścieżka bankowa 6.358, razem 11.254.
Źródła: gov.pl, elektrowoz.pl, go-racing.pl



nr 7(231)2023


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum