Pigułka wiedzy
Marketing internetowy – narzędzie dla małych i średnich przedsiębiorstw
Według danych statystycznych, ok. 80 proc. informacji na świecie jest znajdywanych poprzez internet – z czego w Polsce w ok. 90 proc. poprzez wyszukiwarkę Google. Większość klientów właśnie w ten sposób trafia do swoich dostawców towarów i usług oraz informacji decydujących o tym, co i gdzie zakupią.
Poszukujący najczęściej ogranicza się do analizy dwóch początkowych stron wyników wyszukiwania, czyli ok. 20 ofert pojawiających się na najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania.
Jest to potężne narzędzie marketingowe stosowane przez firmy, które bez dużych nakładów finansowych na reklamę są w stanie przejąć znaczącą część rynku i na bieżąco nadążać za niszami na rynku oraz analizować ruchy konkurencji. Oczywiście, tak jak wszystkie narzędzia, wymaga umiejętnego stosowania, co postaram się w skrócie przedstawić.
Całość działań koniecznych do odniesienia sukcesu można zawrzeć w trzech grupach:
-
Pozycjonowanie – strona powinna pojawiać się wśród pierwszych wyników wyszukiwania;
-
optymalizacja – strona internetowa firmy musi być zrozumiała i powinna zawierać poszukiwane informacje;
-
oferta powinna być atrakcyjna i dawać poczucie bezpieczeństwa klientowi.
Omówię najważniejsze elementy każdej z powyższych grup i ich wzajemne powiązania.
Pozycjonowanie
Są dwie metody na to, aby strona znalazła się na pierwszej stronie wyników Google:
-
pozycjonowanie naturalne – lewa strona ekranu;
-
pozycjonowanie płatne, czyli linki sponsorowane – prawa strona ekranu, niekiedy także góra po lewej stronie na innym tle; zawsze pod napisem linki sponsorowane.
Na przykładowym wyniku wyszukiwania zaznaczyliśmy obie grupy reklam dla słowa „klucze”.
Pozycjonowanie naturalne polega na takim zbudowaniu struktury strony internetowej i jej rankingu w wyszukiwarkach, aby pojawiała się na najwyższych pozycjach. Stronę pozycjonuje się dla określonych słów kluczowych, poprzez odpowiednie umieszczenie ich w treści strony (opisach strony – Meta Tagi) oraz zewnętrzne linki z innych stron do naszej strony, które zawierają słowa kluczowe. Bardzo ważnym elementem jest także ranking strony wg Google, czyli tzw. PageRank. Google cały czas zmienia i optymalizuje algorytmy decydujące o tym, co i w jakim stopniu decyduje o pozycji strony. W związku z tym, pozycjonowanie strony najlepiej zlecić specjalistycznej firmie, np. w formie abonamentu miesięcznego za każde ze słów.
+ zaletą pozycjonowania naturalnego jest fakt, że dobrze wypozycjonowana strona zawsze jest wyświetlana na tym samym miejscu, kiedy internauci używają tego samego słowa w wyszukiwarce bez dodatkowych opłat;
+ zaletą jest także większe zaufanie internatów do firm wypozycjonowanych naturalnie niż reklam płatnych;
+ zaletą jest fakt, że w przypadku pewnych rodzajów słów kluczowych, w dobrze wypozycjonowaną stronę nie trzeba więcej inwestować – przynajmniej przez jakiś czas;
- wadą jest duża sztywność wyszukiwarek, jeśli zamiast słowa „klucze” użyjemy np. „klucz” uzyskamy całkiem inne wyniki wyszukiwania, nie jest możliwe wypozycjonowanie strony dla wszystkich form gramatycznych słów kluczowych;
- wadą jest długi czas pozycjonowania strony, który trwa kilka miesięcy.
Autor reprezentuje przedstawiciela w Europie australijskiej firmy APEX PACIFIC, dostawcy oprogramowania, usług pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych oraz prowadzenia kampanii reklamowych; www.solix.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 4(73)2008 ![]() |