Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Po nitce do kłębka >>

Po nitce do kłębka

Otoczenie biznesu wspiera firmy na arenie międzynarodowej

Ostatnie lata po wejściu Polski do Unii Europejskiej to okres istotnych zmian w sposobie postrzegania przez polskie firmy działalności na rynkach międzynarodowych. Śląskie firmy coraz odważniej i śmielej dążą do osiągnięcia sukcesu w konkurowaniu na rynkach zagranicznych. Perspektywa działań na arenie międzynarodowej nie jest już tak odległa i tak nieosiągalna.

Niezwykle istotnym warunkiem rozwoju gospodarczego regionu i tworzenia nowych miejsc pracy jest wsparcie firm w zakresie budowania ich konkurencyjności – również w obszarze ich działalności na rynkach zagranicznych. Szczególnego znaczenia w tym przypadku nabiera wsparcie, jakiego w tym obszarze udzielają instytucje otoczenia biznesu, m.in. izby gospodarcze.

Strategia internacjonalizacji

Drogi firm ku działalności na rynkach zagranicznych są oczywiście zróżnicowane. Niezależnie od przyjętej strategii internacjonalizacji, której klasyfikację można odnaleźć w literaturze przedmiotu, każda firma zmuszona jest do odpowiedzi sobie na kilka podstawowych pytań zamieszczonych poniżej.

Z punktu widzenia instytucji otoczenia biznesu należy nadmienić, iż pierwszym krokiem na tym etapie jest dokładne sprecyzowanie oczekiwań samej zainteresowanej firmy. Zdarza się bowiem, iż firma planująca internacjonalizację nie posiada strategii rozwoju lub po prostu planów rozwojowych – nie mówiąc już o strategii internacjonalizacji.

Wyjście na rynki zagraniczne wymaga również od firmy pewnej świadomości i wiedzy na temat trendów panujących w danej branży. Sukces zależy również od informacji jaką dysponujemy. W tym przypadku warto zwykle skorzystać ze wsparcia partnerskich organizacji otoczenia biznesu, działających zagranicą. Niejednokrotnie różnymi i ciekawymi opracowaniami w danej tematyce dysponują także placówki dyplomatyczne.

Niezależnie od tego, czy firma decyduje się na koncentrację produkcji w jednym kraju i eksport produktów czy też na rozproszenie terytorialne działalności, podejmując się działalności inwestycyjnej na rynku zagranicznym niezwykle istotnym czynnikiem wymagającym wszechstronnej analizy jest wiedza na temat rynku, na który eksportujemy lub na którym podejmujemy się produkcji. Uwarunkowania prawne prowadzenia działalności, często bagatelizowane różnice kulturowe, a wreszcie bariera językowa to aspekty, które każdy przedsiębiorca powinien przeanalizować.

Autorka jest Prokurentem, Dyrektorem ds. Współpracy Międzynarodowej w Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach
jrobak@rig.katowice.pl
www.rig.katowice.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(74)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: arena międzynarodowa | UE

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum