Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Z głową na wietrze >>

Z głową na wietrze

Najpopularniejsze auta na lato – kabriolety

 

Mogą być duże i mniejsze, z twardym, stalowym, bądź miękkim z materiału dachem. Pozwalają na bardzo szybką, bądź zaledwie umiarkowaną jazdę. Jednak wszystkie kabriolety – bo o nich tu mowa – zapewniają niezwykle dużo frajdy podczas prowadzenia z otwartym dachem, a przy tym pożądliwe spojrzenia innych użytkowników dróg.

Historia kabrioletów sięga tak naprawdę początków motoryzacji. Pierwsze samochody bowiem, jakie pojawiły się na drogach, nie miały dachów. Jednak względy praktyczne sprawiły – co nie powinno przecież dziwić – iż wkrótce dominować zaczęły zadaszone auta, a kabriolety stały się swego rodzaju dodatkiem do oferty producenta. Dodatkiem najbardziej pożądanym, na który decydowali się nieliczni.

Obecnie można powiedzieć, że kabriolety powoli wracają do łask. Patrząc na oferty koncernów motoryzacyjnych można odnieść wrażenie, iż posiadanie w swojej ofercie modelu z otwieranym dachem stało się wręcz obowiązkiem.

Prawdziwy boom na kabriolety na nowo rozpętał się pod koniec ubiegłego stulecia. W 1996 r. na rynku zadebiutował bowiem Mercedes SLK, który posiadał jedną niezwykle ważną z punktu widzenia kabrioletów cechę – otwierany sztywny dach. I choć nie był to pierwszy w historii model z tego typu składanym dachem, to dzięki Mercedesowi ta technologia stała się bardziej powszechna w użyciu. Do tego czasu bowiem kabriolet oznaczał niemal w 100 proc. auto z miękkim dachem.

Podział na kabriolety z miękkim bądź twardym dachem wydaje się więc dziś jednym z najistotniejszych. Jednak nie jedynym. Można wyróżnić także takie kabriolety, których dach składany jest w pełni automatycznie lub ręcznie (dotyczy to miękkich dachów).

Kolejny z ważnych podziałów – szczególnie w obecnych czasach, gdy oferta kabrioletów poszerza się bardzo szybko – to podział na segment rynkowy, do którego można sklasyfikować dany model. Cabrio to już nie tylko sportowe lub niezwykle luksusowe modele – z tego typu nadwoziem można dziś spotkać się także już w segmencie małych aut!

 

Kabriolety z miękkim dachem to klasyka gatunku. Niestety mają kilka istotnych wad – gorsze wyciszenie w kabinie, mniejszy komfort jazdy podczas zimowych dni (przez co ich popularność w Polsce nie należy do największych) czy też bardziej problematyczne składanie i rozkładanie, jeśli nie dysponują w pełni automatycznym mechanizmem. Jednak dzięki temu są sporo tańsze od konkurentów ze stalowym pokryciem.

Oferta tego typu kabrioletów dostępnych na polskim rynku obejmuje ok. 20 modeli. Jest więc w czym wybierać. Za niewiele ponad 70 tys. zł dostaniemy np. Forda Streetka bądź Citroena C3 Pluriel, a za ok. 100 tys. zł Chryslera PT Cruisera Cabrio. Wszystkie trzy auta to dość oryginalne propozycje, które mają grupę swoich wiernych fanów.

Z miękkim dachem
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 6(75)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: cabrio | kabriolety

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum