
Musisz to wiedzieć!
Jak wybrać system komputerowy, część 2.
Nie będę oryginalny, jeśli przypomnę, że przed podjęciem decyzji o kupnie systemu informatycznego dla firmy trzeba dokładnie przeanalizować kilka istotnych kwestii.
Podobnie jak w czerwcowym wydaniu Gazety MSP, pomogę podjęć właściwą decyzję dotyczącą systemu komputerowego, odpowiadając na kluczowe pytania, które każdy właściciel firmy powinien sobie zadać.
Przypomnę tylko, że w pierwszej części odpowiedziałem na pytania: po co kupujemy system komputerowy, jaki system warto wybrać, kto powinien dokonać wyboru oraz jakiego producenta lub dystrybutora należy wybrać?
W tej części rozpocznę od pytania piątego, które brzmi...
Pytanie piąte: JAK wybierać?
Ścieżka postępowania przy wyborze systemu:
1. Oceń stan aktualny. Przeprowadź inwentaryzację zaplecza technicznego, kultury informatycznej pracowników oraz potrzeb firmy na dziś i w ciągu najbliższych trzech lat. Odpowiedz sobie na pytanie: „Gdzie jestem teraz”?
2. Określ wymagania w stosunku do systemu. Przedstaw w sposób mierzalny problemy i cele, które stawiasz przed systemem. Zastanów się: „Gdzie chcę być w przyszłości?”
3. Przygotuj zasady oceny ofert. Formularz oceny dostawców i produktów pozwoli Ci na wydobycie najistotniejszych punktów ich oferty z bogatych marketingowo materiałów.
4. Sporządź listę oferentów i zapytanie ofertowe. Na podstawie wiedzy własnej i raportów branżowych przygotuj listę oferentów, materiały i zapytania zgodne z celami firmy.
5. Zebranie, ocena ofert i przygotowanie krótkiej listy dostawców. Trzymaj się terminu. Wybierz trzech do pięciu najbardziej pasujących do potrzeb ofert. Pamiętaj, wielu z nas chciałoby mieć luksusowy samochód. Czy wiesz jednak, ile kosztuje jego utrzymanie?
6. Prezentacje systemów. Poproś dostawcę o zaprezentowanie systemu. Przygotuj listę funkcji najistotniejszych dla Ciebie, sprawdź czy ich realizacja Cię zadowala. W przypadku systemów modyfikowanych poproś o przygotowanie drobnej, ważnej dla Ciebie zmiany.
7. Wizyty referencyjne. Możesz poprosić o zorganizowanie wizyty referencyjnej u klienta dostawcy. Zastanów się, czego chcesz się dowiedzieć: jak pracuje system czy jak układa się współpraca z dostawcą. Raczej nie licz na to, że uda się przygotować wizytę u bezpośredniego konkurenta!
8. Negocjacje końcowe. Dopracowanie warunków umów i ich podpisanie. Zwróć uwagę, czy podane są definicje użytych terminów i czy rozumiesz wszystkie zapisy umowy! Ważne jest określenie sposobu realizacji prac, wskazanie szefów projektu po stronie klienta i dostawcy oraz ich obowiązków, jasne określenie sposobu odbioru prac usługowych i oceny ich jakości oraz zasad wnoszenia uwag do wykonanej pracy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 7(76)2008 ![]() |