Na kryzys... outsourcing
Outsourcing jako rozwiązanie na czas kryzysu
W obecnych czasach, zdaniem wielu analityków, kiedy większość firm zmuszona jest do niejednokrotnie drastycznych oszczędności oraz nieustannej optymalizacji i racjonalizacji kosztów operacyjnych, outsourcing z pewnością zyska na popularności jako narzędzie istotnie wspomagające politykę firm nastawionych na dodatni wynik finansowy w czasie kryzysu.
Korzyści finansowe
Zawsze, kiedy mówi się o outsourcingu, pojawia się pytanie – ile firma dzięki niemu zaoszczędzi? Zlecając na zewnątrz pewne funkcje przedsiębiorstwa, np. księgowe czy kadrowo-płacowe należy przeanalizować całkowity koszt wykonywania zlecanych funkcji we własnym zakresie. W praktyce firmy często porównują koszt outsourcingu wyłącznie z kosztem zatrudnienia własnych specjalistów zajmujących się daną dziedziną. Zbyt często nie uwzględniają przy tym kalkulacji oszczędności związanych z „uwolnieniem” środków obrotowych, wynikającej z „uwolnienia” poprawy przepływów finansowych czy możliwości uzyskania dodatkowych przychodów z wykorzystywania zwolnionych pomieszczeń, ze zwiększania „wolnego” czasu osób dotychczas zaangażowanych w realizację danych zadań oraz redukcji etatów. Tymczasem na koszty własne, poza kosztami wynagrodzeń składają się także koszty ZUS, choroby, urlopów wypoczynkowych, macierzyńskich czy wychowawczych, koszty rekrutacji, szkoleń, materiałów merytorycznych (ustawy, interpretacje), konsultacji i opinii prawnych, a także koszty związane z zakupem i eksploatacją systemu komputerowego oraz specjalistycznego oprogramowania, zakup sprzętu IT, koszty obsługi IT, czynszu zajmowanej powierzchni biurowej i opłaty za media, materiały biurowe (papier, toner itp.), telefonów, alokacja kosztów administracyjnych na dział księgowości czy dział kadr i płac, koszty zarządzania działem księgowości czy działem kadr i płac – czas kadry menedżerskiej.
Ponadto firma outsourcingowa dysponująca zaawansowaną wiedzą, standaryzacją i odpowiednim doświadczeniem wynikającym z wieloletniego realizowania oferowanych klientowi procesów lepiej poradzi sobie z utrzymaniem wysokiej ich efektywności niż analogiczny dział realizujący te same funkcje wewnątrz organizacji klienta. Zatem oszczędności, a więc korzyści finansowe wynikające z powierzenia określonych funkcji.
Autorka: Dyrektor HR, Członek Zarządu w FPA Group – firmie outsourcingowej świadczącej usługi z zakresu kadr, płac oraz księgowości.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 3(83)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: outsourcing |