Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> E-biznes >>

E-biznes

RAPORT: Firma w Internecie

Polski rynek e-biznesu wciąż rośnie. Szacunkowa wartość samego sektora e-handlu wyniosła w 2009 r. ponad 13 mld zł. To ok. 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Od kilku lat kolejne firmy odnoszą sukcesy w Internecie. Liczba nowych e-biznesów także rośnie, szczególnie ostatnio, gdy można na nie otrzymać pieniądze z UE. Czy w związku z tym wciąż można odnieść sukces w e-biznesie?
Osiągnięcia internetowych gigantów, takich jak Allegro.pl, Fotka.pl czy dobrze znanej Naszej Klasy i innych, mniejszych firm skłaniają do myślenia, że e-biznes jest prosty. Wydaje się, że każdy, kto tylko będzie miał dobry pomysł ma szansę na sukces.
Fakt jest jednak taki, że owszem, teoretycznie e-biznes jest prosty, ale w praktyce nie jest łatwy. Jest prosty, ponieważ (ogólnie rzecz biorąc) zasady jego tworzenia nie są skomplikowane. E-biznes nie jest jednak łatwy, gdyż to wciąż biznes. Sam pomysł nie wystarczy. Trzeba go zrealizować, a następnie (co ważniejsze) dobrze sprzedać. E-biznes wymaga pracy i poświęceń, czasem większych niż prowadzenie firmy poza internetem.

Czym tak naprawdę jest e-biznes?

Przed rozpoczęciem poszukiwań odpowiedzi na tytułowe pytanie, warto jednak zatrzymać się na chwilę, aby dokładniej zrozumieć, czym tak naprawdę jest e-biznes.
E-biznes to z definicji biznes elektroniczny, w praktyce biznes działający w Internecie. Tak jak w przypadku innych form przedsiębiorczości, wyróżniamy różne rodzaje e-biznesu: B2B (np. giełdy towarowe, katalogi branżowe), B2C – najpopularniejszy obszar e-biznesu (wszelkiego rodzaju sklepy internetowe), C2C (aukcje internetowe) i rzadko występujący C2B (np. tzw. aukcje odwrotne). Największymi sektorami pod względem ilości zamówień są oczywiście B2C i C2C.
W ramach e-biznesu typu B2C warto zająć się dwoma najistotniejszymi rodzajami: handlem internetowym i e-biznesem opartym o e-usługi, pomijając różnego rodzaju usługi finansowe czy turystyczne. W jakim celu wprowadzać takie rozróżnienie?

Dlaczego sklep internetowy nie jest książkowym wzorem e-biznesu?

W praktyce działalność sklepu internetowego nie różni się bardzo od zwykłego sklepu stacjonarnego. System składania zamówień w sklepie (czyli serwis WWW) jest dostępny całą dobę i zamówienia można składać w każdej chwili. Mimo to, w uproszczeniu, można przyjąć, że pozostałe aspekty działania e-sklepu są takie same, jak w wypadku sklepu stacjonarnego.

Źródło:
Sklepy24.pl, „Raport e-Handel Polska 2009”
https://www.sklepy24.pl/zakupy/raport_e-handel_2009
Internet Standard, „Raport e-commerce 2009”
http://www.internetstandard.pl/whitepapers/1131/Raport.e.commerce.2009.html
Money.pl, „Polski internet w 2009 roku urósł i zarobił więcej”
http://www.money.pl/gospodarka/ngospodarka/ebiznes/artykul/polski;internet;w;2009;roku;urosl;i;zarobil;wiecej,15,0,570127.html


Autor: Współtwórca dwóch e-biznesów - społeczności inwestorów giełdowych StrefaInwestorow.pl i narzędzia dla inwestorów giełdowych SIndicator.net. Publikuje artykuły na temat e-biznesu w swoim serwisie PodstawyEBiznesu.pl
J.Maruszewski@PodstawyEBiznesu.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(96)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum