Najlepsze wskazówki dotyczące outsourcingu IT dla właścicieli firm
Artykuł sponsorowany
Outsourcing to rozwiązanie, które jest wykorzystywane coraz częściej przez firmy na całym świecie. Ostatnio eksperci zaobserwowali rosnącą popularność outsourcingu IT. Powierzenie obsługi procesów IT wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu to sposób na ograniczenie kosztów a także biurokracji. Poniżej omawiamy najlepsze wskazówki dotyczące outsourcingu IT dla właścicieli firm.
Outsourcing - co to jest i dlaczego warto?
Outsourcing IT: co to jest i jakie daje korzyści? Outsourcing to rozwiązanie polegające na powierzeniu realizacji określonych usług lub procesów w firmie zewnętrznemu podmiotowi. Może to dotyczyć m.in. kwestii finansowych, logistycznych, szkoleniowych, księgowych, prawnych, obsługi klienta czy informatycznych.
Liczba niewątpliwych korzyści wynikających z zastosowania outsourcingu jest wyjątkowo duża. Model ten doceniają zarówno właściciele małych jak i wielkich firm o globalnym zasięgu. W ten sposób można znacząco ograniczyć koszty oraz biurokrację. Eksperci podkreślają, że w najbliższym czasie popularność jak i znaczenie outsourcingu będą cały czas rosły w szybkim tempie.
Czym jest outsourcing IT?
Istotą outsourcingu IT jest przekazanie odrębnemu podmiotowi kompetencji do zarządzania oraz sprawowania bieżącej kontroli nad infrastrukturą informatyczną firmy. Usługi IT to określenie dla ogółu działań podejmowanych przez wyspecjalizowanych informatyków dotyczących elektronicznego systemu przetwarzania danych w firmie, hostingu czy firmowych aplikacji. Przedsiębiorstwo oferujące outsourcing po podpisaniu stosownej umowy staje się odpowiedzialne za obsługiwanie określonych procesów oraz nadzór nad nimi.
Z kolei usługobiorca otrzymuje dostęp do wsparcia specjalistów przez 24 godziny na dobę. Zakres oraz charakter współpracy uzależniony jest oczywiście od indywidualnych negocjacji pomiędzy obiema stronami. Bez względu na te kwestie, outsourcing IT zawsze sprawia, że dochodzi do obniżenia kosztów operacyjnych prowadzonej działalności.
Korzyści z zastosowania outsourcingu IT w firmie
Wszystkie ogólnodostępne statystyki jasno pokazują, że outsourcing IT w firmach cieszy się od lat coraz większą popularnością. Co sprawia, że właściciele firm tak chętnie decydują się na powierzenie obsługi procesów informatycznych zewnętrznym podmiotom? Podstawowym powodem jest przede wszystkim ograniczenie kosztów. Zatrudnienie etatowego informatyka jest zdecydowanie droższe aniżeli skorzystanie z usług wyspecjalizowanej firmy oferującej outsourcing IT.
Kolejna niezwykle istotna kwestia to fakt, iż poprzez skorzystanie z outsourcingu IT nie musimy już zajmować się rekrutacją pracowników a także określaniem ich obowiązków, ponieważ zajmuje się tym usługodawca.
Dodatkowo, decydując się na nawiązanie współpracy, przedsiębiorca ma możliwość określenia budżetu oraz interesujących go usług. Dzięki temu płaci wyłącznie za to, co w rzeczywistości jest mu potrzebne. Wiele firm oferujących outsourcing IT świadczy swoje usługi nawet przez 24 godziny na dobę, dlatego zawsze w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek nieprawidłowości mamy możliwość skontaktowania się z konsultantami. Więcej informacji na temat korzyści wynikających z zastosowania outsourcingu IT można znaleźć na portalu https://mindworkers.pl/.
Ile kosztuje outsourcing IT?
Na ostateczny koszt outsourcingu IT składa się szereg zróżnicowanych czynników, a mianowicie:
- renoma i doświadczenie firmy oferującej usługę - firmy z krótkim stażem zazwyczaj proponują niższe stawki, jednak jakość świadczonych przez nie usług jest bardzo zróżnicowana,
- zakres i charakter świadczonych usług - istnieje możliwość skorzystania ze wsparcia outsourcingu IT tylko w ograniczonym zakresie bądź w pełnej wersji (outsourcing pełny lub częściowy),
- termin świadczenia usług - na niższą cenę można liczyć przy podpisywaniu długoterminowego kontraktu.
Outsourcing IT pełny lub częściowy
W zależności od tego, czy zarządzanie procesami informatycznymi chcemy powierzyć w 100% innemu podmiotowi bądź tylko w określonym zakresie, wyróżniamy dwa rodzaje outsourcingu - pełny i częściowy.
Outsourcing pełny polega na przekazaniu zewnętrznemu podmiotowi wszystkich kompetencji do zarządzania infrastrukturą informatyczną jak i do diagnozowania oraz naprawiania wszelkiego rodzaju awarii. Właściciel przedsiębiorstwa otrzymuje całodobowe wsparcie od doświadczonych specjalistów, którzy nieustannie czuwają nad bezpieczeństwem realizacji procesów informatycznych w firmie. Warto zaznaczyć, że decydując się na pełny outsourcing nie musimy martwić się o zatrudnianie informatyka co wpływa na ograniczenie kosztów oraz biurokracji.
Outsourcing częściowy to rozwiązanie dedykowane właścicielom mikro, małych i średnich firm, którym zależy na wykonaniu określonych zadań. Takie firmy często zatrudniają na etacie informatyka, jednak z powodów bezpieczeństwa wolą powierzyć niektóre kwestie bardziej wykwalifikowanym fachowcom. Zdarza się także, że na ten typ outsourcingu decydują się te przedsiębiorstwa, które dysponują zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, przez co nie chcą powierzać ich obsługi nikomu z zewnątrz.