
Kto ciągnie Unię?
Eksport
Eksport dla przedsiębiorstwa może stanowić poważny strumień dochodu. Można przypuszczać, że im więcej przedsiębiorstwo eksportuje, tym jest bardziej konkurencyjne i nowoczesne. Dzieje się tak, gdyż na rynku międzynarodowym panuje większa konkurencja niż na rynku krajowym i aby się na nim utrzymać trzeba sprostać jego rosnącym wymaganiom.
Przedsiębiorstwo powinno eksportować produkty jakich nie ma w danym kraju lub te, które są tańsze, ale cechujące się taką samą lub wyższą jakością. Poprawa sprawności działania następuje w tych sferach firmy, które mają bezpośredni wpływ na jakość produktów przeznaczonych na eksport. Może to być wprowadzenie najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych lub podnoszenie poziomu jakości kapitału ludzkiego.
Im większa wartość eksportowanych towarów i usług w danym kraju, tym sprawniejsza i nowocześniejsza jest dana gospodarka. Najkorzystniej jest, gdy w strukturze odbiorców dominują gospodarki wysoko rozwinięte. Do wysoko rozwiniętych krajów należą: Stany Zjednoczone, Kanada, Japonia, Australia, Nowa Zelandia, Singapur, Izrael i Korea Południowa oraz wszystkie kraje Europy Zachodniej.
Według danych z Ministerstwa Gospodarki, zawartych w publikacji pt. Polska 2007. Raport o stanie handlu zagranicznego, udział krajów UE w polskim eksporcie w 2006 r. wynosił 77,4 proc. Może to świadczyć o wysokiej konkurencyjności polskich produktów. Oprócz tego korzystne wyniki dotyczące Polski mogą być efektem dalszego, a odnotowanego w 2006 r. wzrostu udziału wyrobów o relatywnie wysokim stopniu przetworzenia. Do wyrobów tych zaliczono wyroby przemysłu elektromaszynowego, które są wyrobami o najwyższym poziomie zaawansowania. Pozostałe to: przyrządy i narzędzia, meble i sprzęt turystyczny, niektóre wyroby chemiczne i wyroby z tworzyw sztucznych, przetwory rolno-spożywcze. Odnotowano tu wzrost z ok. 56,8 proc. w roku 2000 do 63,7 proc. w 2006 r.
Dane zaprezentowane w tab. 1. prezentują dynamikę eksportu odnotowaną w krajach UE w latach 2001-2007. W 2007 r., w stosunku do roku poprzedniego, największy procentowy wzrost eksportu uzyskały:
-
Republika Czeska (29,6 proc.),
-
Słowacja (27,6 proc.),
-
Łotwa (22,4 proc.),
-
Słowenia (18,3 proc.),
-
Węgry (16,3 proc.),
-
Bułgaria (15,3 proc.),
-
Polska (15,0 proc.).
Spadek eksportu w tym samym okresie odnotowano w następujących krajach:
-
Wielka Brytania (-10,7 proc.),
-
Luksemburg (-9,8 proc.),
-
Cypr (-5,7 proc.),
-
Malta (-0,9 proc.).
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(77)2008 ![]() Zobacz więcej na temat: eksport |